Vi bygger och har just insett att ena granntomten hamnar ca 50 cm över oss. Vi vill göra en så snygg och modern lösning vi kan hitta, har tittat på gabioner men de blir för breda. Vi har bara 1 m från garaget och vill gärna ha så mycket av den ytan som möjligt. Det är främst vi som grävt ur så det hamnar mest på oss.
Jag vill helst undvika någon typ av mur då vi kommer ha en höjdskillnad på uppemot 2 m i bakkant på tomten som kommer stöttas upp med mur.
Hur brant kan man ha en sluttning med singel?

Ni kan se huset och tomten på www.svartalillaladan.blogg.se
 
Redigerat:
Det kanske är lurigt med singel om den ska vara brant, man det funkar kanske. Ett mer stabilt alternativ kan vara kullersten. Jag tycker det är tidlöst och kan göra sig till ett modernt hus.

kullersten_sluttning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel från http://www.idalamark.se/?page_id=461
 
Jag har funderat på liknande lösning. Men det stämmer inte överens med vår stil. Vi har svart hus med stor gjuten altan. Vi gillar modernt och kantiga stenar. Favoritstenen är granit, vilket man skulle kunna göra en liknande lösning av såklart. Men jag skulle önska att man kunde fortsätta med gruset vi kommer ha på uppfarten upp på slänten. I alla fall fram till där gräsmattan tar vid:)
 
harry73
Ta det med grannen i lagom takt. kanske de vill ha staket, och då kan man sätta en låg stenmur med staket ovanpå i tomtgränsen, eller så har de planer på att sänka nivån på deras sida.
det är enklare att komma med en snygg lösning när man vet vad grannens planer är
 
Jag förstår. Kan du inte testa att skyffla dit lite singel i den lutningen ni önskar och se om det ligger kvar? Fast de singel i slänt jag ser när jag googlar bygger ganska mycket på bredden ...

Ett alternativ: Tycker du att växtmatta/sedum passar er stil kanske? Det har jag sett att man kan ha på helt vertikala ytor, tänkte om ni vill spara plats.

sedumslant.jpg

vaxtslant.jpg
 
Det skulle faktiskt kunna vara ett alternativ. Inget brådskande beslut. Huset står inte klart förrän om 4 månader och det är kanske mest framåt våren vi börjar gör något med tomten:)
 
Vi har en dialog med grannarna:). Vi har pratat om att de kanske ska sätta häck uppe hos sig:)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det kanske är lurigt med singel om den ska vara brant, man det funkar kanske. Ett mer stabilt alternativ kan vara kullersten. Jag tycker det är tidlöst och kan göra sig till ett modernt hus.

[bild]
Exempel från [länk]
En sak man bör tänka på är att lutande slät sten kan bli en säkerhetsrisk, eftersom väder kan göra den överraskande hal med en del skor. Gräs kan visserligen också bli halt, men man slår sig inte lika lätt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.