Hej!

Blandade till lite roslagsmahogny igår (tjära, linolja och terpentin) för att måla lite trädetaljer i trädgårdslandet. Först valde jag det klassiska receptet med 1/3 av vardera ingrediens, men då resultatet blev lite för ljust så blandade jag till sist i mer tjära. Receptet blev alltså 1 liter trätjära, 1/2 liter terpentin och 1/2 liter kokt linolja.

Jag har aldrig använt det här innan, och såklart så visste/vet jag att det luktar tjära och det luktar ju så gott...! :) Men alla i familjen uppskattar inte doften och jag fick frågan om hur länge lukten sitter i? Jag har förstått att tjärdoften avtar med tiden, men märker man skillnad på 1 vecka? 1 månad? 1 år?
 
Jag tjärade ett par skidor nu i sommar. Skidorna förvaras i garaget och efter ett par veckor kände jag fortfarande en svag doft när jag gick in där.

Men en månad senare kan man knappt ana någonting ö.h.t.

Utomhus försvinner nog lukten mycket snabbare än så. Min gissning är en eller kanske två veckor, såvida du inte sätter näsan direkt mot träet?
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Låter bra!

Jo, det är ju utomhus och emellanåt så tittar ju även solen fram vilket borde gör att det avdunstar lite och tränger djupare in i träet! En svag doft av tjära tror jag att vi alla uppskattar i familjen, men det var väl just när jag stod och målade som det var en ganska kraftig doft. Så även imorse, men det var ju bara ca 12 timmar efter målandet!

Då blir det till att måla mer i helgen! :)

Tack för svaret!
 
Måla på du! (y)

Till saken hör att jag värmde upp min tjära med varmluftspistol. Detta orsakade en ganska tät och starkt "tjärluktande" dimma i hela garaget. Detta var inte heller så uppskattat av övriga familjen, fick jag veta. :D

Men som sagt... nu är det borta!
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
En liten uppdatering för framtida betraktare av ämnet...

Efter ca 2 veckor i sensommarväder så var doften knappt märkbar. Efter 4-6 veckor så märkte man inget alls mer än om man "körde näsan i träet"!

Och nu märks det inget alls!
 
  • Gilla
eviljava och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.