Vill du ha en carport kan du köpa en byggsats eller bygga i lösvirke. Här går vi igenom byggreglerna, olika modeller, priser och annat du behöver tänka på om du vill bygga carport.

Du kan läsa artikeln här: Carport - modeller, pris och byggregler
 
E
Har haft funderingar på att bygga på en carport "vägg i vägg" med befintlig carport.
Är det skillnad på hur nära tomtgräns man får bygga när man har väg utanför, har för mig att jag läst 6 meter på nåt ställe.
 
Jag har ett befintligt garage, som inte sitter ihopa med själva huset. Behöver jag bygglov om jag vill bygga till en carport som sitter ihopa med garaget? Måste den sitta ihopa med själva boningshuset för att man ska slippa krångla med bygglov? Att tillägga bor jag ute på landet utanför stadsplanerat område.
 
emmschen: Nej, friggebod- och attefallsreglerna som gör att carporten kan vara bygglovsbefriad gäller andra byggnader på tomten, inte boningshuset. Kan inte tänka mig att du behöver bygglov för att bygga till garaget med en carport. Du får bygga till 15 kvm + 25 kvm utan bygglov. Bygger du närmare tomtgränsen än 4,5 meter behöver du grannarnas godkännande.
 
Emelie_a: Det vanligaste är att man får bygga 4,5 meter från tomtgräns, men det kan variera lokalt. Är du osäker och/eller tror att ni kan ha specialregler (pga kulturellt intressant område etc) ska du ringa stadsbyggnadskontoret och fråga.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett alternativ om man har dåligt med plats för carport vilket jag hade ,gjorde att jag placerade carporten i tomtgränsen o lät taket bli fribärande enl.foto.
 
Rolle37 skrev:
[bild]
Ett alternativ om man har dåligt med plats för carport vilket jag hade ,gjorde att jag placerade carporten i tomtgränsen o lät taket bli fribärande enl.foto.
Intressant lösning. Har sett en liknande lösning här på orten, men då som traktor/tröska-"carport" med tak på bägge sidorna och en rad pelare i mitten.
Hur är din dimensionerad? Antar att du inte behöver tänka lika mycket på snölaster som vi stackare i norr.
 
Takstolarna bultade i öron på stålstolparna o o skarvarna förstärkta m limmade 13 mm plywoodskivor på båda sidor. Och visst har det legat åtminstone ett halvmetertjockt snölager på taket .
 
Rolle37 skrev:
Takstolarna bultade i öron på stålstolparna o o skarvarna förstärkta m limmade 13 mm plywoodskivor på båda sidor. Och visst har det legat åtminstone ett halvmetertjockt snölager på taket .
Robust. Respekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.