Hej,

Jag håller på att installera en Gardena R160 på en tomten som är 1100 m2, de finns en hel del buskar, både stora och små så det blir ganska många omvägar man får ta vilket gör att märlorna går åt som smör i solsken. På raksträckorna sätter jag dem med ca 70-80 cm avstånd men då och då får jag sätta en mitt imellan när marken är ojämn.

Iallafall har jag gjort av med 4/6 av märlorna och kommit kanske 30% av tomten. Är jag kanske helt ute o cyklar här? Eller är det normalt att man får köpa extra märlor?

Sen har jag en lite, liten brunn mitt på gräsmattan som kanske är 15 cm i diameter, denna sticker upp kanske 2 cm över gräset vilket gjorde att jag satte märlorna 30 cm runt den. är det korrekt?

Oftast sätter jag ett avstånd från buskar och rabatter på 30 cm, låter det rimligt? Det är bara total stop, ex väggar eller stolpar som jag sätter 35 cm.

En anna sak, jag har kopplat in stationen och satt dit roboten men det står att man ska slå in en ny pinkod? jag gjorde det men sen sa den att det inte gick för att det var brott på linan? Jag vet ju att den inte kan köra innan all lina är lagd men det stod att man ska kunna ladda den under tiden som man drar linan?

Sen hur viktigt är det med tak? Jag funderade på att sätta den under trappan men det blir lite klöddigt att komma åt den och dessutom är det på andra sidan av där den stora delen av trädgården ligger. Sen vill man gärna inte visa upp den vid entrén om man kan slippa.
 
Brunnen skulle jag satt med 35cm ifrån också för att minimera att klipparen fastnar där med kåpan.

Ang PIN kod är det helt normalt, men den laddar ju roboten under tiden den står där. När du är klar med kabeldragningen runt tomten så stäng av all ström till basstationen och även lilla strömspaken på roboten. Koppla därefter in trådarna i basstatonen och igång med strömmen igen, slå pin kod, ställ klocka m.m..

Tak är inte nödvändigt. Vänta en tid tills du ser hur roboten tar sig in och ut från basstationen. Håller på med en carport till min R160 men är inte klar; blir pappa endera dagen så finns inte tid för det just nu.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Hej,
Sen vill man gärna inte visa upp den vid entrén om man kan slippa.
Hahaha, du kommer att som en stolt tupp visa upp den för alla som kommer i din närhet, och speciellt visa hur den letar sig in i laddstationen, jag vet. Vi är inne på tredje året och fortfarande kan man stå och bara titta, kommer den att krocka med trädet eller slinker den förbi.

Protte
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Slängde ihop en ritning på hur tomten ser ut på ett ungefär

D5Ddb0O.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den röda linjen är tänkt att bli en guide. Träd undviker jag helt och låter roboten själv slå i, är det rätt eller fel? Har även en flaggstång som inte är med på bilden, den hade jag också tänkt låta roboten själv sköta?

Alla buskar kör jag med 30 cm avstånd från där planteringsjorden börjar. Som man kan se blir det dock många små passager och troligen kommer inte roboten att komma in där alls utan jag får låta den gå utanför, d.v.s ta det jag ser från huset.

Det finns en liten brant längst upp, jag har mätt den till 15 grader så det bör inte vara några problem.

Än sålänge har jag draget linan längst garaget(vänster om laddstationen) och fram till första trädet, den biten har alltså taget 4/6 av märlorna på grund av en del småbuskar(tror jag missat några på bilden).
 
Redigerat:
snowjim skrev:
Sen har jag en lite, liten brunn mitt på gräsmattan som kanske är 15 cm i diameter, denna sticker upp kanske 2 cm över gräset vilket gjorde att jag satte märlorna 30 cm runt den. är det korrekt?
Brunnen skulle jag låtit klipparen gå över. Toppdressa lite så att det blir en ramp istället och den blir slät.

Fick också komplettera med mer märlor, satt nog ca 80-90cm mellan dem och försökte sätta dem i svackorna först och främst.

30/35 är väl det som står i boken och är det man ska hålla sig till, tycker jag.

När man sett hur den går, så kommer du alltid ändra något, så lägg gärna någon meter extra där du är osäker. Bara att lägga tråden fram och tillbaka mellan 2 märlor.

Har själv inhägnat alla träd, då jag tänkte att det kommer slita mindre på klipparen. Nu efteråt är det skönt att slippa höra att den slår i dem, framför allt när man sitter ute eller sover med öppet fönster. Räcker att den krockar med ett par parkbänkar, som jag flyttar runt.

//Lasse
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.