Hej,

Jag håller på att bygga om på första plan så att det skall bli ett kök där. Jag har bilat upp golvet, lagt dit cellplast (15 resp 30 cm), lagt dit golvvärmeslingor samt armeringsnät. Det sista jag gjorde var att lägga till ett ca 8x8cm tjockt lager eps-varm betong runtom kanten som isolering för att plattan inte skall kylas av mot den oisolerade befintliga betonggrunden.

Nu kommer min fråga. När jag häller på betong (10 cm), kommer eps-varm kanten att flyta upp då eftersom den har betydligt lägre densitet (240 kg/m3 vs 2400 kg/m3)? Vad kan jag göra för att se till att detta inte händer?

Bild på ena delen av rummet:
DSC03121_comp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnet inzoomat:
DSC03120_comp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket tacksam för svar!
 
Redigerat:
Enkelt svar men nej det kommer den inte.
Det kommer bli bra
 
Redigerat:
Brukar man göra så här eller finns det bättre sätt för att isolera runtom?
 
Man kan ha lösa lecakulor runt också om man har en ojämn grund att isolera mot men tycker eps är minst lika bra.
 
Nu har jag iofs ingen primer under vilket de rekommenderade på finja. Får kanske prova och se så att de inte lossnar allt för enkelt...
 
Allt hänger väl egentligen på hur bra fast EPS-betongen sitter i cellplast resp väggen. För varje undanträngd 1dm^3 betong så lyfter det med motsvarande massan 2,4 kg. Eftersom EPS betongen bara väger 0,24 kg så behöver den sitta fast som motsvarar en massa på 2,16 kg. Tror jag skall försöka naja fast armeringen i plastspikar som jag sätter i cellplasten. På detta vis borde jag kunna säkra upp att eps betongen inte "flyter" upp eftersom denna troligtvis har bränt fast i armeringsnätet.
 
Tycker du övertänker det här. Betongens viskositet är inte som vatten. Den kommer inte kunna tränga ner under epsen och lyfta den om du inte har stora mellanrum. Ta det lugnt och gjut ärt mitt råd.
 
Det har du rätt i. Tack för alla goda råd!
 
Det blev ju hur bra som helst! Själv limmade jag frigolit runt yttervarvet. Det gick bra på tre av fyra väggar, för då vad den gamla putsen lika tjock som cellplasten så den kom liksom in bakom. En av väggarna var dock inte att leka med. Där satt stora stenar som man fick bygga "frigolit-lådor" runt. Tror jag provar tipset om leca-kulor, eller rent av din eps-lösning i de andra rummen :)

Ett annat tips om du ska gjuta fler rum. Jag skippade armeringsmattorna, drog golvvärmen på frigoliten, och gjöt med vibrationsfri halvflyt och stålfiberarmerad betong. Blev riktigt bra. Att få betongen armerad kostade mindre än mattor och distanser, samt att man slapp slita, släpa och klippa till. Halvflyt kostade 200 kr extra per kbm, men lätt värt det. Riktigt lättarbetad. Vi gjöt och slodade 50 kvm på knappt 35 min.
 
emmschen skrev:
Det blev ju hur bra som helst! Själv limmade jag frigolit runt yttervarvet. Det gick bra på tre av fyra väggar, för då vad den gamla putsen lika tjock som cellplasten så den kom liksom in bakom. En av väggarna var dock inte att leka med. Där satt stora stenar som man fick bygga "frigolit-lådor" runt. Tror jag provar tipset om leca-kulor, eller rent av din eps-lösning i de andra rummen :)

Ett annat tips om du ska gjuta fler rum. Jag skippade armeringsmattorna, drog golvvärmen på frigoliten, och gjöt med vibrationsfri halvflyt och stålfiberarmerad betong. Blev riktigt bra. Att få betongen armerad kostade mindre än mattor och distanser, samt att man slapp slita, släpa och klippa till. Halvflyt kostade 200 kr extra per kbm, men lätt värt det. Riktigt lättarbetad. Vi gjöt och slodade 50 kvm på knappt 35 min.
Tack :) Intressanta idéer. Skall se hur jag skall göra i de andra rummen också (hall, badrum och sovrum/kontor). Men detta var de särklass största rummet så de andra kommer jag nog gjuta själv.

Kan tillägga att jag gjöt ca 2-3 cm ovanför EPS'en (dvs, totalt 10-11 cm tjocklek på plattan). Detta för att få ett starkt och stabilt golv hela vägen ut till vägg.

Förstår inte hur man använder leca kulor utan att de flyter upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.