Vi håller på att bygga ett enplanshus på 156 kvm och vi ligger på en budget på 3,7 miljoner utan tomt. Tomten är plan och med liten risk för lera (vilket skulle kunna dra iväg prismässigt). Inget direkt lyxhus, IKEA-kök och tvättstuga, men däremot inte heller den billigaste snickaren. Väggar med osb, 13 fönster/glasdörrar ner till golv, bastu plus ett parkettgolv i prisklassen 650kr/kvm som drar iväg lite.
 
Låter inte som speciellt basic då ni gör bättre än standard på de dyra delarna inredningsmässigt, samt tillval som bastu, centraldammsugare, bättre el-system m.m. Det är nästan omöjligt att som amatör räkna rätt på ett så stort bygge om man inte byggt många hus innan eller fått en korrekt nyckelfärdig offert.

Asson skrev:
Det är inget lyxbygge utan rätt basic, men med bra standard på kök, badrum och material. Dessutom en del extra el, centraldammsugare, bastu och lite andra småsaker. Men som jag ser det rätt likt de flesta andra nybyggen i vårt område. Och vi verkar ligga rätt "medel" i pris när man pratar med grannar som byggt.
 
Vad räknar ni med att tomt/finplanering ska gå lös på?
 
15-17 tkr /kvm kan varvet riktvärde. Myresjöhus och andra stora firmor har kommit m flera lågpris alt. Typ Myresjöhus smart. Smålandsvillan är bra för det man får och man kan inreda övervåningen själv. Tänk på ytterväggar och kvalitet .Det är mkt viktigare än vilket kök du monterar in. Yttervägg och typ av el och uppvärmning kan du inte byta ut sedan.
 
Hej och tack för alla inlägg!
Jag blir negativt överraskad över att flera nämner att endast det nyckelfärdiga huset exkl tomt ligger på 3,7 miljoner för då kan vi bara glömma att bygga nytt. Då är det mer värt att köpa ett renoveringsobjekt istället för att landa på ett hus som kostar 4,5 miljoner.
Vi räknar att tomten och kringkostnader kommer att gå på med det vi vet nu: 1 000 000 köpeskilling
VA: 200 000 (koppla på)
El: 30 000
Bygglov: 50 000
Besiktningsman (KA): 30 000
Lagfart: 20 000
Pantbrev: 56 000

Säg att vi är uppe i 1 400 000 kr nu och då ska vi plussa på markarbeten och sprängning så ser ju jag att få allt för 3,8 är bara att glömma. Att få en färdig tomt med grund skulle säkert landa på 2 miljoner och då har vi inte ens ett hus ännu. Inte ens för 4 000 000kr skulle vi få ett hus och då blir det plötsligt inte värt att bygga nytt.
Men för att svara på några frågor: Om vi skulle byggt nytt så skulle vi definitivt satsat på konstruktionen istället för ett snyggt kök och vi har även diskuterat att lämna övervåningen oinredd.

Suck, ja ja...usch nu blev jag nedstämd. Att det ska vara så förbannat dyrt att köpa/bygga hus. Dock är det väl bra att vi själva kan putta in 1,5 milj i något nytt men då får man ändå hutlösa lån:(
 
Fast Älvsbyhus Regin är 165,6 kvadratmeter och kostar 1874500 riksdaler.
Då har du ca 500 000 kr till markarbeten och eventuella tillval.

Många spyr galla över Älvsbyhus, men de är knappast Sveriges överlägset mest sålda för intet.

https://www.alvsbyhus.se/hus/regin/
 
Problemet i ditt fall är ju kostnaden för tomten, det är ju den som sabbar kalkylen, det går ju att göra rätt mycket på priset med om ni väljer att göra mer arbete själva.
Jag fick ner priset på mitt hus med 300 000kr genom att göra insidan själv, vi tog vid när plasten var uppsatt invändigt.

Jag tycker du ska kolla efter lösvirkeshus, där har du mer chans att göra saker själv och även mer möjligheter att anpassa så det passar budget, dessa leverantörer brukar vara duktiga med att hjälpa till , lägga till och dra bort saker som gör att det passar er tänkta budget bättre.
Den firman jag köpte av vara väldigt behjälpliga med sådant.
 
Rebsve skrev:
Hej och tack för alla inlägg!
Jag blir negativt överraskad över att flera nämner att endast det nyckelfärdiga huset exkl tomt ligger på 3,7 miljoner för då kan vi bara glömma att bygga nytt. Då är det mer värt att köpa ett renoveringsobjekt istället för att landa på ett hus som kostar 4,5 miljoner.
Nu var det några år sen vi byggde nytt men jag har otroligt svårt att tänka mig att det inte går att få ett nyckelfärdigt hus idag under 3,7 miljoner även om priserna har rusat iväg något vansinnigt. Så mitt tips är att inte ge upp utan kontakta hustillverkare och be om kalkyler på hus som är intressanta.
 
mr_bygg skrev:
Nu var det några år sen vi byggde nytt men jag har otroligt svårt att tänka mig att det inte går att få ett nyckelfärdigt hus idag under 3,7 miljoner även om priserna har rusat iväg något vansinnigt. Så mitt tips är att inte ge upp utan kontakta hustillverkare och be om kalkyler på hus som är intressanta.
Var det inte 3.7/3.8 för hus + tomt där tomten kostade 1 000 000..
 
Varför inte kolla efter en billigare tomt som inte behöver spränga hål i plånboken ?
:)
 
Beltis skrev:
Var det inte 3.7/3.8 för hus + tomt där tomten kostade 1 000 000..
Ja, det uppfattade jag är TS budget. Jag syftade på kommentaren att man får räkna med att endast ett nyckelfärdigt hus exkl. tomt ligger på 3,7 miljoner enligt flera inlägg i tråden.
 
Har ett par vänner som byggt med Fiskarheden. De gjorde lite mer själva (lade takpannor och spika panel tex) än som ni planerar och köpte också en tomt för 1 miljon. Nu var det dock en "färdig" tomt utan en massa jobb. De landade på ca 3.3 miljoner totalt.

Fortsätt undersöka kalkylen för tomten. Känns som det är där du har största osäkerhetsfaktorn. Sett till ovanstående så borde du ha några hundra tusen "över" för att få en byggbar tomt och det kanske räcker?
 
Pumba skrev:
Problemet i ditt fall är ju kostnaden för tomten, det är ju den som sabbar kalkylen, det går ju att göra rätt mycket på priset med om ni väljer att göra mer arbete själva.
Jag fick ner priset på mitt hus med 300 000kr genom att göra insidan själv, vi tog vid när plasten var uppsatt invändigt.

Jag tycker du ska kolla efter lösvirkeshus, där har du mer chans att göra saker själv och även mer möjligheter att anpassa så det passar budget, dessa leverantörer brukar vara duktiga med att hjälpa till , lägga till och dra bort saker som gör att det passar er tänkta budget bättre.
Den firman jag köpte av vara väldigt behjälpliga med sådant.
Nu kommer det här låta så dumt men varken jag eller min sambo är speciellt händiga men vi vill lära oss! Dock känns det lite för övermäktigt just nu att tänka att man skall sätta upp gipsskivor mm själva när vi inte har byggnadskunskaperna. Det är säkert inte raketforskning men man vill heller inte tabba sig. Därför tänker vi att ett nytt hus är bra för oss för då kan man lära sig pö om pö när renoveringsbehov uppstår.
Men tack för tipset!
 
mr_bygg skrev:
nu var det några år sen vi byggde nytt men jag har otroligt svårt att tänka mig att det inte går att få ett nyckelfärdigt hus idag under 3,7 miljoner även om priserna har rusat iväg något vansinnigt. Så mitt tips är att inte ge upp utan kontakta hustillverkare och be om kalkyler på hus som är intressanta.
tack:)!
 
Montören skrev:
Varför inte kolla efter en billigare tomt som inte behöver spränga hål i plånboken ?
:)
Ha ha, jo det är klart att vi kan men där vi bor ligger tomterna runt dessa priser och då är det ändå inte så värst centralt. Ska man få en tomt för låt oss säga 300 000-500 000 hamnar man bortom all ära och redlighet, jobb och släkt och då kommer vi ändå inte trivas. Men möjligtvis hitta en tomt som inte kräver lika mycket markarbete, typ en moräntomt kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.