Vi bygger ett lösvirkeshus och har nu tejpat ihop plasten så det ska vara helt tätt. Vi har använt Parocs tejp (röd/vit) och den ska vara åldersbeständig. Vi har tejpat över 1 kilometer tejp i huset och slagit på värmen. Någon dag efter att vi satt på värmen ser vi att tejpen på flera ställen släpper och glider på plasten.

Är det någon mer som har problem med tejp som inte fäster ordentligt på plasten?
 
vilken plast har ni använt?
 
Parocs plast 012 enligt deras rekommendationer.
 
Jag har kört med etabs gröna tejp och den är helt hopplös att få bort om man tejpar fel!
Det var inte en massa byggdamm på plasten när ni tejpade?
Etabs tejp skulle eftertryckas för bästa resultat stod det.
 
Ok, bra. Då är det komplatibla system. Då är nästa fråga HUR varmt det är invändigt?
 
S
ta detta med paroc. någon garanti borde finnas
 
Vi har ca 30 grader inomhus för att torka ut huset. Tejpen ska klara upp till ca 80 grader.

Inte byggdamm på plasten. 012 är ej statisk så den drar inte åt sig damm.
 
S
Rosenbyggare skrev:
Vi har ca 30 grader inomhus för att torka ut huset. Tejpen ska klara upp till ca 80 grader.

Inte byggdamm på plasten. 012 är ej statisk så den drar inte åt sig damm.
kommit damm/skräp på tejpen t.ex
 
Hmmm, brukar vara enorm vidhäftning om materialen är rena samt att man "trycker" tejpen vid montering. 30 c ska ju vara ok, som du säger.
Låter som läge för reklamation om monteringen är korrekt.
 
När vi tejpade så drog vi bort skyddsplasten samtidigt när vi tejpade. Alltså en drar bort skyddsplasten och den andre trycker fast tejpen. Helt omöjligt att ta bort skyddsplasten i förväg då den är väldigt kletig och fäster i fingrarna och lätt att tejpen fäster fel då vi försöker tejpa hela väggsidor utan avbrott i tejpen.

Vi har inte gjort något fel vad vi kan se utan undrar om någon mer upplevt problem med tejpen?
 
S
Rosenbyggare skrev:
När vi tejpade så drog vi bort skyddsplasten samtidigt när vi tejpade. Alltså en drar bort skyddsplasten och den andre trycker fast tejpen. Helt omöjligt att ta bort skyddsplasten i förväg då den är väldigt kletig och fäster i fingrarna och lätt att tejpen fäster fel då vi försöker tejpa hela väggsidor utan avbrott i tejpen.

Vi har inte gjort något fel vad vi kan se utan undrar om någon mer upplevt problem med tejpen?
konstigt. men sagt garantiärende? kollat med din bygghandlare eller kontaktat paroc?
 
Tack! Vi har nu fått kontakt med Paroc och reklamerat tejpen.
 
S
Rosenbyggare skrev:
Tack! Vi har nu fått kontakt med Paroc och reklamerat tejpen.
Hur mycket jobb blir det med att få ner tejpen, kommer plasten klara sig? Detta kan ju blir ett förbannat drygt jobb
 
När jag tejpade tätt i krypgrunden använde jag först den billiga Etab byggfolietejp (blå). Efter ett par dagar när det började bli lite fuktigt började tejpen släppa precis överallt.

Så jag fick börja om från början med den dyrare Etab flexibel byggfolietejp (grön), vilket var en succe. Tejpen fäster även i betong etc.

Om jag minns rätt har jag läst att T-Flex brukar rekommenderas, vilket också är en grön flexibel tejp som häftar riktigt bra.

Vid så stora volymer som du behöver finns det nog andra ställer att få tag på.
 
Redigerat:
Jag har använt Tesa's tejp och den skulle inte lossna om så huset faller ihop.

Jag gjorde misstaget att tejpa upp ett lakan som tillfällig gardin för ett fönster och där kom målfärgen och lite puts med från väggen och de var helt omöjligt att få loss tejpen från lakanet.

Kan ju vara fel på plasten också, för mycket olja eller nåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.