Hej, alla.
Är det någon som har byggt ett Lappli-hus? Eller kanske har andra erfarenheter kring dessa. Skulle vilja veta lite priser och annat. Dela gärna med lite erfarenheter...
//Conny
 
Håller med om att Lappli husen är fina :)

Vi väntar med spänning på Offerten...

Är det någon som erfarenhet av hus från finland och då i synerhet av Lappli hus så dela gärna med Er av kunskapen.
 
Kollade på Lapplihus för ca 2 år sedan. De var ganska dyra, ca 12-15000:-/m2, men jättefina hus. Tyvärr var det ingen bra säljare vi hade att göra med, minns inte hans nam, men han lovade ett flertal gånger offert som ALDRIG kom. Vi fick enbart pris på material till själva huset och om jag inte minns fel låg det på ca 700 000. Då var inget kök, vitvaror,sanitet, golv tapeter inräknat... Jag vet inte var du bor, men jag vet att det byggts 2 Lapplihus på Mistelvägen i Älta, Nacka om du bor i STHLM området.
Häls Katrin
 
Lite kuriosa. Vi gick in på deras monter under Älvsjömässan för två år sen och förklarade att vi hade tomt och var intresserade av att köpa ett hus. Helt plötsligt vänder sig försäljaren bort från oss och gastar "hej, Pekka!" och börjar tala med honom i stället. Så missade de en tvåmiljonerskund... Det roliga var också att den där okände Pekka närmast verkade besvärad över att prata med Lapplis representant.

Jag såg att de höll på att bygga ett hus i Tullinge Villastad förra vintern. Och kompisens frisör talar sig varm om ett finskt husföretag, jag tror det var Lappli.
 
Funderar starkt på att välja Lappli hus. Men jag förstår att folk tvivlar om försäljaren inte inger det förtroende som man måste få för att våga göra sin livsinvestering.

Byggsatspriserna på Lappli tror jag ligger i nivå med andra, de är absolut inte dyrare. Deras priser går från 590' till 840'. De flesta ligger under 700'. I priset ingår då ett tomt skal. Tillkommer är kök, golv, badrum m.m och ännu mer m.m. Dock ingår det bastu, som i alla finska hus. Huset kommer i block och tar ca 2-3 dagar att resa.

Själv tycket jag att det är positivt att man själv får välja allt som skall ingå. I början var jag inställd på att köpa ett nyckelfärdigt hus med total entreprenad men har nu ändrat mig. (Har inte råd att köpa hus helt färdigt).
 
Om du inte har råd att köpa ett hus på totalentrepenad, hur har du då råd att i princip köpa ett tomt skal? Du måste tänka på att kök, vitvaror, golv mm ska betalas av någon och att detta leder till att husbygget antagligen kommer att ta längre tid, med dubbla boendekostnader till följd om du ska göra mycket av arbetet själv.

Katta
 
De eventuella dubbla boendekostnaderna kan ALDRIG ätas upp av kostnaderna för hantverkarna...om man inte slappar för mycket.

Det finns mycket pengar att tjäna på att snickra, måla och kakla själv..
 
Vi skulle köpa ett hus från Finland, stomrest hus (tomt skal)
Paketet kostade 800000 (200m2 yta).
När vi räknade vad grunden och alla "tillbehör" som kök, maskiner, värmesystem, golv, etc skulle kosta, slutnotan blev 3.700.000 miljoner. Vi tyckte inte att det var speciellt billigt ???
 
Sweli om huset kostar 800kkr och resten 2900kkr har Ni troligen mycket extra tillval. Hur mycket kostar Ert hus nyckelfärdigt nu? Jag är mycket intresserad av att se Er kalkyl om Ni skulle vilja redovisa.

För 3.7 miljoner kan jag både köpa ett nyckelfärdigt hus + Lappli hus...

KK:
Standard byggsatserna hos företag ligger på mellan 1,1-1,3 miljoner kr. Man kan plocka in mycket innan man kommer till de beloppen. Köket och vitvaror tycker jag verkar som den enklare biten. Värre är det med, golv, väggar och tak, det är tidskrävande. Eller har jag fel? Köken som finns i byggsatserna är inte precis billiga 100kkr-150kkr. För 1/3 av den summan kan man få ett special designat kök.

Jag kommer dessutom att leja egna hantverkare så jag kommer inte att göra hela jobbet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.