Då var man igång igen med renoveringsobjektet! Huset är en villa på torpargrund och högt till tak!

I blivande vardagsrum/matsal är jag sugen på att ha ett slätt målat gipstak.
Dock har jag aldrig gjort ett sådant tak och har I och med de lite frågor kring detta. har läst på lite kring hur man ska gå tillväga så det har jag ganska klart för mig men är lite rädd för att sprickor ska uppstå då det är ett gammalt hus på torpagrund.

Rummet är 9 x 4 meter och jag har hört att man spikar gles cc30 men även om det är så tätt finns ändå risken för sprickor med tiden?

Tack på förhand för svar! :)
 
Pappremsor ska det vara i skarvarna har jag hört, funkar bättre än glasfiberremsor
 
Har också hört de, är det för att det är enklare att få slätt? Glasfiberremsor borde väl annars hålla bättre?

Är mest rädd för sprickor i skarvarna då jag kan tänka mig att huset rör sig en del, har nämligen lyft stora delar av huset efter att det sjunkt under åren.
 
Nej, papper håller faktiskt bättre. Men oavsett remstyp så finns det givetvis gränser för vad det tål.

Pappersremsor föreskrivs av gipskivetillverkarna.
 
Jag har satt ca 40kvm slätt gipstak i vardagsrum och det nya köket.
glesat 300mm och spacklat 3ggr samt använt pappersremsor och slipat 3ggr.
Jag tyckte allt var superslätt och snyggt ända tills allt var målat !
När ljuset ligger på så syns en del av skarvarna. Med andra ord tycker jag det är svårt att få det så fint som målaren gör det.
Nästa tak blir helt klart takskivor och clips.
 
Använd skivor som är försänkta kanter på runtom och skivspackel (inte vanligt bredspackel) med pappremsa i skarvarna.
 
Det är även svårt att måla stora tak fint, mindre rum på 0-15 m2 är inget svårt. Problemet är att man inte hinner måla tillräckligt snabbt så att färgen torkar något vilket gör att skarvarna mellan rollerdragen syns. Funderar därför på att hyra eller köpa en spruta till när jag själv ska rolla taket nästa gång i vårt storarum (35 m2).

De som målade taket förra gången innan vi flyttade in var några lyckliga amatörer när det gällde takmålning. De började i ena hörnet av rummet och målade ett band lite bredare än rollern längs ena väggen till nästa hörn, sen började de om igen med ett nytt band bredvid det första. Randigt blev det över hela taket och ser för jävligt ut.
 
Kör Alcro RF som är nästan omöjlig att misslyckas med då den är extra matt.
 
Det är svårt att få perfekt inte tu tal om det. Jag tycker faktiskt tvärskarvar utan försänkning är lättast att få fina. Spacklet i de försänkta skarvarna tycker jag har en tendens att sjunka lite när det torkar och det ser man vid släpljus.

För att få fina tvärskarvar har jag ett par tips:
1. Limma glasfiberremsan (eller vilken remsa du nu föredrar)
2. Lägg på ett lager spackel kanske 1mm över remsan (det här momentet är svårt, det gäller att vara stadig på hand och få det jämt utan stöd) och låt det torka över natten
3. Nu kan du spackla bägge sidor av den torra spackelstängen med stöd mot taket och den lite högre spackelsträngen. Försök dra ut det något så skarven blir skapligt bred.
4. Slipa jämt. Nu går det att få det fint
5. Spackla igen små gropar/missar och slipa igen
 
S
större chans till sprickor å annat i ett "trä" hus
 
Hmm börjar tveka på detta med helt slätt tak, kanske ska göra det enkelt för mig och köra på skivor och clips. Får nog testa med ett helt slätt tak i ett mindre rum innan jag ger mig på ett så stort rum :)

Tack för alla tips dock! Ska allt ge mig på ett slätt tak i sovrummet som är nästa projekt, det är lite mindre (4x3m).
 
Du har inte funderat på spänntak?
 
S
PurreP skrev:
Du har inte funderat på spänntak?
spänntak är inte värst bra i brand synpunkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.