Jag har en Husqvarna Automower 330X som inte längre hittar den ena guideslingan.
Det verkar inte vara några problem med kabelbrott eller liknande, systemet känner att det finns två slingor inkopplade. Däremot vill den inte följa den ena slingan ut till det aktuella området. Jag testade även att lyfta över klipparen till området i det läget att den höll på att leta efter en guide för att gå hem och ladda. Då bara passerade den rakt över slingan utan att reagera. Nu skulle det kanske kunna bero på att den egentligen höll på att leta den andra slingan?
Hur som helst går den ju inte ut till det område jag vill. Jag har kopplat ur GPS:en och angett ett klippområde där den skall gå 50% av gångerna.
Någon som vet hur jag skall gå tillväga?
 
Ett enkelt test att börja med är att skifta anslutning mellan guide 1 och 2 vid laddstationen. Är det då fortfarande samma slinga som inte funkar så är det ju inget fel på laddstationen iallafall. Byter felet däremot slinga så är det ju nått knas, troligtvis i laddstationen då.
 
Jag har några idéer till vad du kan testa:

1) lägg ut en slinga ovan mark och ersätt originalslingan med (om du har möjlighet att koppla in den någonstans, annars skarvar du bara in den direkt i begränsingens kontakt i laddstationen även den). Då kan du se så att den sidan verkligen fungerar (skulle ju kunna vara fel i elektroniken). Fungerar det bra med denna lösningen så är det guiden som har en skada någonstans, eventuellt att den genar över till begränsningen genom marken någonstans. Då måste du felsöka guiden ytterligare. Fungerar inte den korta guiden i detta test, lämna in klipparen...

2) för att testa guideslingan så finns det två saker att göra:
2a) först testar du att använda den som begränsning och ser om allt fungerar som det skall då. Gräsmattan som klipps blir mindre, men du kan se om slingan verkligen fungerar när den används som begränsning istället. Fungerar detta så gå till nästa punkt:
2b) sätt upp allt som det skall vara igen, sätt klipparen på att gå hem till laddstationen, men låt den inte köra fram till den andra slingan (stoppa den med foten bara). Om den då inte följer slingan hem så är det problem med att läsa av slingan tillräckligt bra. Har du hamnat i det läget så behöver du nog lämna in klipparen.

3) Ligger slingan verkligen så att klipparen står över den när den backar ut? Detta test förutsätter att den följer guiden in. Om klipparen just precis har haft känning av guiden, men dålig, så kan det bli för svag signal om det exempelvis är väldigt blött i marken. Prova att vrida laddstationen lite grann åt vardera hållet, det hjälpte för mig när den slutade följa slingan ut. Omförläggning av slingan utanför stationen blir jobbet att göra om den andra slingan slutar att fungera när du gör justeringen av laddstationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.