Hej,

Då vi nyss flyttat till hus med stor trädgård(1000 m2) behöver vi en slangvinda av någon form. Den vi tittade på först var GARDENA Classic Slangvagn 60 HG (paket) för ca 800 kr.

klassisk-slangvagn-60-hg-paket-1deb5037.jpg

Det fanns även någon i metall utan hjälp att snurra upp.

Jag vet att mina föräldrar hade någon mindre modell och tyckte nog att den var mer jobb än nytta. Man kunde inte dra ut slangen utan att hela vagnen trillade och det var klöddigt att snurra på slangen utan att det blev fel.

Kanske är det bättre att bara hänga slangen på väggen? Egentligen vill jag inte borra och ha mig i teglet då det är av den mer porösa typen.

En väggslangvinda verkade först fint men vi har vatten utkast på flera sidor på huset och jag tror det blir väldigt mycket slang för att den ska nå runt hela tomten.
 
Vagnar har jag aldrig kommit överens med. Jag har kört med denna väggmonterade i många år:
http://www.gardena.com/se/water-management/garden-hose-reel/vaggslangvinda-med-slangguide/

Lite plastig som de flesta Gardena produkter men jag tycker ändå att den fungerar förhållandevis bra. Med ca 60 m slang på rullen så täcker jag in mina drygt 3000 kvm. Viktigt är att komma ihåg att ta in den över vintern annars är det risk att rören inne i vindan fryser sönder. Fördelen med det var ivarjefall att jag då fick en extra "hörnrulle" när jag köpte en ny i våras. ;)

Tyvärr verkar de ha höjt priset rejält på denna nu i våras men eftersom de missat att uppdatera prislappen på ett ställe på Hornbach i Malmö så fick jag den till det gamla priset (tror det var 399 v.s. 599 eller något sådant.)
 
Du kan blåsa tom den med tryckluft så slipper du ta in den.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Och köp en bra slang, vi köpte våran 2006 och den ser nästan ny ut, blir aldrig några veck och är allmänt medgörlig. 20 års garanti är det på den, jag har sparat kvittot.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 skrev:
Och köp en bra slang, vi köpte våran 2006 och den ser nästan ny ut, blir aldrig några veck och är allmänt medgörlig. 20 års garanti är det på den, jag har sparat kvittot.

[bild]
Det är klart att den ser ny ut då den inte är uppackad.:p
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
C
snowjim skrev:
Jag vet att mina föräldrar hade någon mindre modell och tyckte nog att den var mer jobb än nytta. Man kunde inte dra ut slangen utan att hela vagnen trillade och det var klöddigt att snurra på slangen utan att det blev fel.
Den stora är inte så mycket bättre i detta avseende enligt min åsikt.
Vi har den primära slangen på en vanlig väggmonterad slanghållare och använder bara vagnen när man behöver en extraslang. Men när man tänker på det så tillför vagnen knappast någonting i vare sig transportbarhet eller förvaringsutrymme.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Köpte en Gardena 50m slang men oj vad klumpigt det är att hantera den, snurrar sig hela tiden vilket innebär stop på vattnet. Kanske får dela den på 2x25m.
 
snowjim skrev:
Köpte en Gardena 50m slang men oj vad klumpigt det är att hantera den, snurrar sig hela tiden vilket innebär stop på vattnet. Kanske får dela den på 2x25m.
Om du hade köpt "Gardena Premium skintech" så hade du inte haft det problemet😉
 
Peter2400 skrev:
Om du hade köpt "Gardena Premium skintech" så hade du inte haft det problemet😉
Ajaj, är det så? hmm ja nu är det inte mycket att göra, lade iallafall inte merän 400 kr på 50m så ganska nöjd ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.