Hej,

Hoppas kunna få lite kreativ och praktisk input här!

Jag köpte min boning för ett par år sedan och köket är minst sagt i behov av uppfräschning. Jag gillar det gamla köket, så undanber vänligen input i stil med "riv ut skiten!" :surprised:

Jag vet inte exakt när jag kommer sätta igång med det här projektet, men vill ändå vara ganska så säker på hur jag vill ha det, och jag kommer absolut inte göra allt detta själv, men smygstartar gärna på egen hand om jag kan...

floorplan_square_kitchen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huvudsakligen vill åstadkomma följande med en renovering:
- Höja diskbänken till ca 90 cm för bättre arbetshöjd samt att få plats med en diskmaskin. Och eftersom diskbänksskåpet är väldigt slitet, inget skåp är tillräckligt brett för att få in en 45 cm diskmaskin (de är bara 40 breda), så funderar jag helt enkelt på att byta ut hela den här underskåpsbänkraden samt ny diskbänk och nytt kakel. Funderar på om det är värt att måttbeställa snickrade underskåp.
- Jag tycker att den befintliga lösningen med spiskåpan är ganska fult utförd, troligtvis under 70-talet? Funderar på att riva ner allt och sätta dit en vägghängd fläktkåpa istället? Eller om jag bara ska byta ut fläkten? Lite nojig över om spisen kommer för nära överskåpen om den höjs med cirka 5 cm - det bildas redan ånga under överskåpet när jag kokar vatten.
- Nya kyl/frysar finns snarare i 60 cm bredd än 55, vilket vore möjligt att få in om jag tar bort träsidan som skiljer kylen från bänkytan där jag har min micro. Men hur löser man det på ett snyggt sätt i så fall? Eller ska jag ge upp den tanken och köpa en 55 cm bred kyl/frys?
- Ett fräschare intryck generellt med nytt golv, kakel, armaturer etc. Har inte som mål att skapa det snyggaste köket i världshistorien eller att hårdra funkisstilen till sin spets, även om jag gärna behåller den känslan.

Det syns på luckorna att det suttit tikka-handtag från början, men de är tyvärr utbytta mot dessa, visserligen också tidstypiska knopparna, (ser typ ut som Ribershus från Byggfabriken?)

Lite orolig för risken med asbest också, hur vet jag? Behöver jag låta någon kolla innan jag börjar riva ner kakel etc?

huvudsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Right_Side-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skafferi.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite spontana kommentarer:
Golv i ett 50-talskök är ofta linoleummatta. Jag hade ersatt laminatet med en sådan. Det gamla golvet som syns på bilderna är fint. Befintliga linoleummattor kan renoveras om de är fula.

Överväg ljusblåa luckor. Det är tidstypiskt.

Jag hade köpt en 55cm kylfrys om det finns på marknaden. Enklare än att bygga om skåpet.

Är diskbänken verkligen dålig? De flesta diskbänkar från den tiden är mycket bättre än dagens. Prova att putsa den med autosol om den ser ful ut.

Varför byta kaklet? Det passar perfekt. Rengör fogarna om de är fula, alt foga om.

Det kan vara så att diskbänken går upp bakom kaklet. Isåfall kan det bli lurigt att höja diskbänken. Kolla upp det.

Mer eluttag och bättre belysning = JA. Jag hade satsat på ca 3 x 3 hörnuttag.

Behåll redahyllor, bakbord. Riv ut det som behövs för att få in diskmaskin. Om du har källare/krypgrund kanske du kan ställa diskmaskinen bredvid bakbordet? V/A kan du dra i våningen under.
 
  • Gilla
zekezaar
  • Laddar…
Kul projekt, jag gillar också ditt gamla kök!

Jag tycker att Kvänum visar bra hur man kan matcha färg, golv, fläkt m m i några av deras Retro-kök. T ex linoleumplattor på golvet, alt enfärgat, val av kakel som verkar vara precis som det du har tänkt.

banerrodflakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart virrvarr bänkskiva matchas med svart/vitt golv. http://www.kvanum.se/produkter/tradition/retro-baner-dimgra/

baneramazon.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luckorna blåmålade. http://www.kvanum.se/produkter/tradition/baner-amazonbla/

Knopparna du har där tycker jag passar bra, även om man kanske hade väntat sig utan snarare de här:

beslag50-tal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggfabriken bloggar om 50-talskök, där jag hittade den här bilden på blått kök. Inte helt fel även om jag tycker att stommarna kunde varit vita.

blatt50-tal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.byggfabriken.com/bloggen...-kok-som-numera-mestadels-ar-ett-minne-blott/
 
På Instagram kan du titta på Järfällakök (jarfallakok) för lite inspiration. Förslaget ovan med vita stommar och blå luckor var riktigt snyggt och klart inspirerande. Jag här sett att vissa beslag från 50-talet går att köpa på Bauhaus, säkerligen billigare än från mer uttalade byggnadsvård butiker.

Off topic.
Har precis fått tillträde till ett hus från 58 med ett delvis orginalkök. Det är också renoverat och ser riktigt trist ut. Dels för att orginalköket är renoverat i ett försök att mordernisera köket (typ 90-tal) och även kompletterat med IKEA kök med spegeldörrar i ek. Ingen kul kombination.

Något som stör mig på 50-talskök äratt överskåpen är relativt grunda vilket ger att de inte rymmer så mycket. Och att bänken är riktigt låg. Vi kommer nog vänja oss, vi kommer från ett boende med kök från 2011. Så där var det andra mått.

Just nu lutar det mot att vi kommer riva köket i huset och sätta in ett nytt. Vi behöver mer förvaring än befintligt Att platsbygga ytterligare skåp känns som ett för stort projekt. Risken är att vi kommer ångra oss längre fram. Du kan kanske övertyga oss om att renover/komplettera befintligt kök genom denna tråd 😉

Det skall bli spännande att följa ditt projekt.
 
  • Gilla
Baxlaget och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis byggt ett nytt kök i min funkislägenhet från 1942, tyvärr hade någon ersatt de tidigare platsbyggda köket med ett dåligt uppsatt smäckkök från 90-talet.

Med stommar från Ikea och luckor och beslag från Järfälla lackering fick jag dock till ett funkiskök med vissa moderna ingredienser :)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Helmi Häggblom och 7 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Mycket ljusblå luckor som förslag. Jag måste säga att jag har lite svårt för de allt för babyblå, men färgen på dina luckor är riktigt grann, Gnagare i Bajenhöjden!

Det har mest lutat åt att jag vill ha vitvaror i rostfritt och jag känner mig ännu mer övertygad efter att ha sett dessa bildexempel. Där är dock det största problemet med kyl/frys, att urvalet av 55 cm breda är bra mycket sämre än urvalet av 60 cm. De enda märken som verkar saluföra 55 cm i rostfritt är Gorenje, Gram, Liebherr och Candy. Vita däremot finns t.ex flera stycken från Electrolux och Bosch. Vågar man satsa på någon av de ovan nämnda märkena, eller kan man köra på vit kyl/frys men rostfri spis/ugn och fläkt?

pelpet skrev:
Är diskbänken verkligen dålig? De flesta diskbänkar från den tiden är mycket bättre än dagens. Prova att putsa den med autosol om den ser ful ut.
Jag har också hört det... att stålet var av bättre kvalitet förr. Den är dock lite bucklig och man har sågat ut rördragning för bänkdiskmaskin vid sidan om kranen. Kanske ändå värd att bevara? Vet ej? :/

pelpet skrev:
Varför byta kaklet? Det passar perfekt. Rengör fogarna om de är fula, alt foga om.

Det kan vara så att diskbänken går upp bakom kaklet. Isåfall kan det bli lurigt att höja diskbänken.
Kaklet är lite kantstött. Det kan säkert bättras på med lite porslinsfärg osv om jag vill, men problemet med att få in diskmaskin är inte bara bredden utan även höjden, så jag tänkte att om jag vill höja diskbänkskåpet blir det kanske inte så bra att låta kaklet vara heller. Plus att diskbänksskåpet är ganska vattenskadat... Det är mycket saker som beror på varann så att säga.

varmkorv skrev:
Något som stör mig på 50-talskök äratt överskåpen är relativt grunda vilket ger att de inte rymmer så mycket. Och att bänken är riktigt låg. Vi kommer nog vänja oss, vi kommer från ett boende med kök från 2011. Så där var det andra mått.

Just nu lutar det mot att vi kommer riva köket i huset och sätta in ett nytt. Vi behöver mer förvaring än befintligt Att platsbygga ytterligare skåp känns som ett för stort projekt. Risken är att vi kommer ångra oss längre fram. Du kan kanske övertyga oss om att renover/komplettera befintligt kök genom denna tråd 😉

Det skall bli spännande att följa ditt projekt.
En låg diskbänk vänjer man sig nog inte vid, om man inte är kortväxt dvs! Jag, som handdiskar nu i brist på diskmaskin, får ont i ryggen varje gång xD Men kanske ni kan göra som Gnagare i Bajenhöjden och bygga ett nytt retrokök om ni gillar stilen fast det känns ovärt att fixa det gamla? Kul att du tycker det ska bli spännande. Det tycker jag med... måste bara se till att få tummen ur också! ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fxxgg och 2 till
  • Laddar…
Hej jag har faktiskt renoverat två 50-tals kök, det första grå-röda köket blev med en modern touch,mitt gamla, väldigt billigt, renoverade hela lägenheten på en budget på 30 tusen, därav ingen rostfri kyl.

4ARJ0Q5OSLFB2JS7_w669_h446_smMaxSize_rc10Color [A=255, R=255, G=255, B=255]AllSoft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4ARJ0QD54LFB2KH5_w669_h446_smMaxSize_rc10Color [A=255, R=255, G=255, B=255]AllSoft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra är en kompis som jag bara kaklat i princip,lite flummigare

hittar inga kort nu på rak arm därifrån såklart
 
  • Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
I stället för att höja sockel kan man bygga på skåpet under bänkskivan.
Om du nu river ut diskbänken och ska byta diskskåpet så kanske kan du passa på och välja en stor ho i stället för 2 hoar? Du får mer plats för förvaring under bänken och mer arbetsyta. Har man diskmaskin så klarar man sej med ett ho typ 45x50. Idag kan man beställa en måttanpassad diskbänk :). Sälj din gamla diskbänk på blocket :)
Du tänker helt rätt att anpassa golvskåp så det passar till dina behov men jag skulle inte röra väggskåpen för det blir mycket jobb för liten nytta, tycker jag :).

Häng dej inte upp under planeringen på att vägg- och golvskåpen inte linjerar för det ser man bara på en ritning men i verkligheten lägger man faktisk inte märke till det :).
Golvskåp bredvid kylen kan du kanske behålla i den höjd som den är och faktiskt behålla alla skåp som dom är? Ser ingen stor fördel i att höja den 5cm. Köp kyl 55cm.
Kondens under fläktskåpet - kanske behövs starkare fläkt?

Bra att du funderar innan du ska riva för om man är för snabb så kan det bli för sent att ånga sej... och man står i en rivningsmiljö med grus och brätte upp till knäna utan att veta hur det ska sluta :). Riv så lite som möjligt!
lycka till
gaia
 
  • Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden: Har ju gått ett tag sedan inlägget men vilken modell på ugn är det du har? Gillade verkligen den :)
 
klokaugglan skrev:
Gnagare i Bajenhöjden: Har ju gått ett tag sedan inlägget men vilken modell på ugn är det du har? Gillade verkligen den :)
Hej! Ja visst är den fin :) Det är en Smeg designad av Marc Newson, F608-X heter den. Tyvärr för dig var det bara en tillfällig design så den finns inte kvar längre, när jag beställde den förra våren fick de leta runt på lager i Italien så jag kan ha fått en av de sista.
 
Kladdkaka hur blev resultatet? :)
 
Lime113 skrev:
Kladdkaka hur blev resultatet? :)
Hej! :) Kul att du frågar.
Det blev klart i våras/tidig sommar 2016.

Trots att jag bad om att slippa kommentarer att riva ut köket, så blev det precis så ändå i slutändan.

Dock kostade jag på mig ett "custom made" kök, snickarbyggt. Ville verkligen inte riva ut köket och ersätta det med spånskivor. Jag har inte ångrat mig en sekund. Är grymt nöjd. Både med resultatet och med företaget som gjorde det.

Det finns fler bilder på deras hemsida:
http://www.svensnickare.se/galleri/retrokok/

Collage av nyrenoverat snickarbyggt kök med vit inredning, moderna vitvaror och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrerik och 6 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint resultat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.