Hej! Vi ska få köpa min sambos föräldrahem under marknadspris. Huset är dock i behov av renovering och vi vill därför även låna ca 150.000:- extra till detta. Man ska ju normalt betala 10% av husets värde i kontantinsats, men hur fungerar det om man även vill låna till renoveringen (summan blir ju mer än vi betalar för huset MEN husets marknadsvärde kommer ju att vara mer än summan av våra lån när allt är klart). Tvingas man ta vanliga privatlån vid renoveringen eller kan man belåna huset på något sätt? Det skiljer ju en hel del i räna om man säger så.

Huset kostar oss 600.000 kronor. Vi har 100.000 kronor kontant så vi vill alltså låna 650.000 kronor för att ha 150' "över" efter köpet. Marknadsvärdet på huset som det står idag är ca 800.000. Taxeringsvärdet en halv miljon.
 
Ta upp detta med banken och säger er bank nej försök med en annan! Det ser ut som rimliga siffror men banken kommer i första hand titta på vad ni har råd att låna och inte husets värde i sig självt om läget inte exceptionellt attraktivt.
 
Exakt samma förutsättningar som jag nästan , med den skillnaden att min renovering tippade ja skulle gå på 250, som jag då lånade upp av banken utan knorr. Det visade sig sen bli närmare 500 tusen, men det var inga problem det heller för banken. Dom värderade det jobb jag lagt ner långt över pengarna jag lånat, så summa summarum har ja bottenlån på hela beloppet.
 
Verkar inte vara något problem att finansiera detta om ni har inkomst som gör att er privatekonomiska kalkyl går runt.

Jag skulle lägga upp det för banken så här:

Ni får köpa huset ca 200 tkr under marknadsvärde så er egentliga insats blir den "gåva" på 200 tkr + era egna 100 tkr.

Ni betalar 600 tkr för huset + lägger ner 150 tkr på renovering. Om huset är belägen på en sån ort där man får igen de renoverde pengarna så bör det vara värt kring 950 tkr efter renoveringen.

Initialt har ni nog inte möjlighet lägga alla lånen som bottenlån. (lån 750 tkr jämf med värde 800 tkr) men när renoveringen är klar så har ni lån på drygt 75% av värdet. Även om det inte går att lägga allt som bottenlån så bör ni kunna få ett topplån med bra ränta.
 
Tack för era svar! Det låter mycket bra att det även går att låna upp pengar för renovering inom ramarna för huslånet, så nu kör vi så det ryker! :)
 
Nu är detta visserligen 10 år sedan, men vi köpte ett hus som krävde total renovering samt indragning av el och V/A. Vi gav 435 000 för det (mitt i en söderförort till Sthlm:) ), precis det belopp som det var taxerat till då. Vi lånade ca 180 000 till för att rusta huset och för att täcka en förlust av en lägenhetsförsäljning.
När huset var färdigrenoverat ca ett år senare gjorde vi en omvärdering och fick då allt på bottenlån, eftersom värdet stigit så pass.

Sedan dess har vi byggt ut huset rejält, men på egen hand. För att finanseriera det har vi lånat ytterligare ett antal hundra tusen (det är dyrt att rusta kåkar. Oftast kostar det mer än vad man räknat med!)
Men i vårt fall så har tack och lov allt slit (och alla lån) verkligen lönat sig. Vi sålde nyligen vårt "livsverk" och fick 2.4 miljoner!!!!

Snacka om att det var vår livs affär :D

Vad jag egentligen vill ha sagt är att det säkert inte är några problem att låna pengar för renovering, göra en omvärdering när det är klart och få det mesta på bottenlån.

Lycka till!

/Mia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.