Hej, min röjsåg med tvåtaktsmotor (mindre än 2 år gammal) är slö i motorn. När man trycker på gasen så accar den inte och det tar rätt lång tid innan den går upp i varv. Den kommer inte upp i högvarv heller och när man sedan ska jobba så storknar den lätt vid belastning.
Så har det nästan varit sedan köpet men jag har inte orkat att köra till Granngården och lämna in den. Vad kan det vara för fel? Hur känsliga är dessa motorer för blandningsförhållanden?
 
M
Jag kan tänka mig att den bara behöver en justering av förgasaren. Går på många modeller att göra själv men man ska nog veta vad man sysslar med för man kan även ställa den så den går för magert och då finns risk att den skär. Andra modeller har datorstyrd förgasare och då får man nog lämna in...
 
Tack för tipset. Den har ingen dator någonstans. Förgasare på så små motorer brukar ju bara ha en skruv för fetma och en för tomgång, ofta inte ens det. Jag ska testa.
 
Skruvade idag i en stihl fs38, så liten att den inte har sele ens. Den har låg, hög och tomgångskruvar. Lika med Husqvarna motorsågar och när din är rätt ny tror jag den också har.

Hitta eller ladda ner manualen för alla servicepunkter
 
Vad är det för modell? Har du gjort rent luftfilter bytt stift, kollat renheten på ev bränslefilter?
 
Allt detta är gjort. Jag såg att Husqvarna har två års garanti så det bär av till Granngården idag.
 
Du har inte för stor klinga? En trimmer eller röjsåg med överdimensionerat redskap blir seeeeg.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Läste i din andra tråd att det varit enligt detta sen den var ny. Då kan jag tänka mig att den kan behöva justeras. De justeras inte så noga på fabriken heller, utan det blir den seriösa handlarens uppgift innan leverans. Vet du inte hur man ställer en sån här maskin så lämna in den till någon som kan. Hade jag bott närmare dig hade jag gärna hjälpt dig.:)
 
Tack, Anders! Jag har lämnat in maskinen idag för jag såg att det var två år garanti på den. Annars hade jag försökt själv. I min ungdom har jag justerat dubbelportsförgasare (utan framgång) så förgasardelar är inte helt främmande för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.