Var och köpte ett beg kök i morse som jag tänkt ha delar av i tvättstugan, det var tidigare köpt beg men hade inte blivit monterat, det stod luftigt förvarat mot en innervägg.
Problemet var att det stod i en källare på ett 40 tals hus där dräneringens bäst före datum passerats för länge sen, och värmekällan inte var av den förbrännande typen längre (ingen luftcirkulation i källaren) så det luktade typisk källare, fukt, mögel eller vad man vill kalla det för.

Men köket var fint så jag släpade ut allt på släpvagnen och for hem.

Nu några timmar senare gick jag förbi prylarna som fortfarande står på släpet, och redan flera meter ifrån kände jag lukten.

I min egen källare luktar det tvättstuga i tvättstugan, garage i garaget, pannrum i pannrummet, i övriga rum luktar det ingenting, förutom en viss odör som kan uppstå på toan, men jag tror inte den kommer från byggnadskonstruktionen.

Så vad tror ni, kommer lukten försvinna om man tvättar allt rent ordentligt ??
Ska man gå på med typ Klorin ??

Jag vill inte att det ska lukta källare i min källare.
 
Försök med att hyra ett ozonaggregat som ni kör i ett rum där ni placerar de köpta möblerna. Jag skulle göra det före installationen av möblerna. Ozon brukar användas av försäkringsbolag efter bränder. Men sådan lukt kan sitta kvar länge.
Om ni prövar enligt förslaget vore det intressant med en information här.
 
Redigerat:
Hade det problemet med ett par gamla garderober gjorda i masonit, där blev vi inte av med problemet utan vi kasserade dem.
 
  • Gilla
PerOF
  • Laddar…
Hade samma med en garderob som legat i vårt garage (ej dränerat 70-tal). Den ställde jag in i hallen men den luktade apa så då skulle den får stå ute och vädras ett par veckor under tak (på sommaren).
Utomhus tyckte jag inte den luktade mer men när vi tog in den började det stinka. Nu står den som verktygsförvaring i friggeboden och den luktar ännu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.