Fresh TL98F är också ett alternativ, ser lite modernare ut tycker jag.
 
Peter2400 skrev:
Jag kan inte känna någon skillnad på luften i min brors hus jämfört med vårt, det kanske går att mäta fram men det känns ganska ointressant.

Jag tror största problemet i hus med dålig luft är att man har för liten luftomsättning, om man skickar ut luften eller återvinner den tror jag inte spelar så stor roll.
Är man pollenallergiker så håller man nog inte med. Mig veterligen finns inga spaltventiler med F7-filter. Men helt klart är ett korrekt luftombyte en av de viktigaste parametrarna, vilket jag inte lyckade uppnå på övervåningens sovrum med dåvarande frånluftventilation. Nu vaknar man med fräsch luft i sovrummet, ingen unken doft eller täppt näsa och fönstren är snustorra på insidan på vintern. Och radonhalten gick från 480bq till 50bq i årsmedelvärde. :) FTX har gjort underverk med mitt inneklimat åtminstone, så jag är frälst :)
 
En sak som inte är att förringa är fläktljuden som uppstår med småfläktar. Jag har gjort ett försök med en värmeflyttare mellan gillestuga och tvättstuga genom att ta en av de tystaste datorfläktar som går att få tag på. Den är tyst men nog stör den ändå när vi kollar på TV i gillestugan och eldar i kaminen. Eller snarare så här: när termostaten slår av fläkten infinner sig ett nästan själsligt lugn som inte finns där när fläkten går.

För ett par dagar sedan var jag för första gången inne i ett hus med FTX. Jag blev imponerad av hur tysta utblåsen var. Nu var det iofs under en sammankomst med ett antal människor (som dock uppehöll sig på uteplatsen när jag blev rundvisad i huset) så det är svårt att veta hur det låter en helt stilla vinternatt. Deras aggregat satt i garaget som var en del av huset.

Nu hör det till saken att jag är mycket känslig för fläktljud, jag tycker att det är mycket störande med vitt brus generellt och i synnerhet i boendemiljöer.
 
Ropia skrev:
Är man pollenallergiker så håller man nog inte med. Mig veterligen finns inga spaltventiler med F7-filter. Men helt klart är ett korrekt luftombyte en av de viktigaste parametrarna, vilket jag inte lyckade uppnå på övervåningens sovrum med dåvarande frånluftventilation. Nu vaknar man med fräsch luft i sovrummet, ingen unken doft eller täppt näsa och fönstren är snustorra på insidan på vintern. Och radonhalten gick från 480bq till 50bq i årsmedelvärde. :) FTX har gjort underverk med mitt inneklimat åtminstone, så jag är frälst :)
Vi kör med Fresh flimmerfilter i våra TL98F
väggventiler, dom motsvarar filterklass EU8.
För oss räcker det bra.
 
Paxman skrev:
En sak som inte är att förringa är fläktljuden som uppstår med småfläktar. Jag har gjort ett försök med en värmeflyttare mellan gillestuga och tvättstuga genom att ta en av de tystaste datorfläktar som går att få tag på. Den är tyst men nog stör den ändå när vi kollar på TV i gillestugan och eldar i kaminen. Eller snarare så här: när termostaten slår av fläkten infinner sig ett nästan själsligt lugn som inte finns där när fläkten går.

För ett par dagar sedan var jag för första gången inne i ett hus med FTX. Jag blev imponerad av hur tysta utblåsen var. Nu var det iofs under en sammankomst med ett antal människor (som dock uppehöll sig på uteplatsen när jag blev rundvisad i huset) så det är svårt att veta hur det låter en helt stilla vinternatt. Deras aggregat satt i garaget som var en del av huset.

Nu hör det till saken att jag är mycket känslig för fläktljud, jag tycker att det är mycket störande med vitt brus generellt och i synnerhet i boendemiljöer.
Problemet är att små fläktar har svårt att flytta tillräckligt med varmluft. Det gäller även s.k. värmeflyttare från ex fresh eller liknande. De flyttar 63-86 l/s och är på 28-38 decibel. Det måste vara en fläkt med större kapacitet som även kan varvtalsstyras. Om fläkten kan byggas in i en låda en bit bort eller med ljuddämpare i kanalerna kan man få bort störande ljud. Se bara på ftx system som några nämner, de stör inte så mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
Är det en bättre lösning att då plugga igen befintliga rör ut i murstocken och istället omleda dessa ut genom fasaden?
Problemet med ditt självdrag var att det var mer effektivt när murstocken blev varm. Då duschade man inte lika ofta etc. Förmodligen har du en separat kanal i murstocken för självdrag. Jag skulle komplettera som du föreslog men sättta in någon färre tilluft för att öka om det behövs (självdraget är inte inräknat). Fläktarna i våtutrymmena skulle jag ha anslutit till fasaden för att undvika att skicka fuktig luft i murstocken. Den befintliga frånluften skulle jag ha öppet för cirkulationen. Dina frånluftkanaler kan innehålla aspets så tänk på det när du renoverar. När du sedan renoverar köket har du märkt om du behöver en köksfläkt som går hela tiden.
 
Att ansluta övre toalettens fläkt till fasaden är inget större problem då det är förhöjt väggliv på baksidan + att det redan sitter en ventil i fasaden från kattvinden som jag kunnat sno för ändamålet då kattvinden ändå ska bort med tiden.

När du säger färre friskluftsventiler, är det i sovrummen du tänker att jag inte borde ha ett i varje rum?

Ett av utrymmena ska användas som kontor för att vid ett senare skede bli barnrum så där kan jag absolut hoppa över att montera det, rummet är dessutom "bara" 9.5m² stort så det kanske klarar sig.

Angående köksfläkten så kan jag inte svara på det då vi inte flyttat in än utan grunden till varför jag vill sätta in fler ventiler är för man känner att luften stått still där inne. Huset är obebott idag och det luktar verkligen instängt. Men när köket renoveras om ca ett år om allt går som det ska så kommer jag absolut kolla på en sådan köksfläkt!
 
Ventilerna går ju att reglera så det är väl inget hinder egentligen. Ett kontor behöver också frisk luft och ska du ha stationär dator där så kan du behöva ventilen. Om du skapar ett övertryck på övervåningen så kommer värmen från llvp att få ännu svårare att nå dit. Många minskar sin tilluft på vintern för att minska på värmekostnaden. Men du ska så klart ha ett bra inomhus klimat. Jag har utnyttjat luckor till kattvinden där ventil sitter om det är en lösning innan ombyggnad.
 
Okej!

Får sätta mig och räkna lite på antal ventiler/utsug och allt det där för att förhindra att jag får övertryck :)

Återgår till en av mina tidigare frågor dock. Garaget, hur får jag bra ventilation där? Funkar det med en tilluft och en utsug modell mindre för att få cirkulation på luften? Kommer vara isolerat men ouppvärmt om det spelar någon roll?
 
Jag lyfter lite här igen.

Har fortfarande inte återgärdat ventilationen. Som med allt annat så dyker det alltid upp en massa andra saker som måste återgärdas hela tiden :/

Men nog om det, känner för varje dag att ventilationen, framförallt i sovrummet måste återgärdas för det att kass luft varje dag när man vaknar.

Optimalt hade varit att sätta in en ljuddämpad Fresh i väggen men där vet jag inte hur jag bör göra?
Väggarna består av siporex och tegel som är putsat på insidan. Hur går man till väga för att borra sig igenom detta?
Kan tänka mig att en vanlig hålborr inte fixar det jobbet?
Vill dessutom inte skada någonting invändigt då rummet renoverades för bara någon månad sen.

MVH
 
Kärnborrmaskin. Du hyr, anlitar en håltagare eller köper en budgetmaskin från ebay. 132mm borrkrona hade jag till TL98F.
 
Vad brukar en håltagare ta ungefär? Hade tänkt sätta in 3-4 st ventiler.

Har eventuellt tillgång till Hilti's DD modeller men är lite osäker på att utföra det själv :)
 
Har för mig nån skrev att det kostat runt 3000 kr för 4 hål.
 
Såpass dyrt då ändå.. hmm en redig tankenöt!
 
Väldigt osäker på den siffran. Är nog bäst att du kontaktar en håltagare och frågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.