Tradera kan vara fisk och fågel. Vissa verktyg blir oskäligt dyra och ibland blir det väldigt billigt.

Jag är fortfarande arg för att jag missade en Hitachi CB6U2 som gick för 1kr.
 
Köpte en äldre ELU-TGS med stativ på Blocket för 1000kr.
 
Mycket bra inlägg här! Jag har nu hunnit ta bild på mina senaste fynd.
IMG_20150803_003805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Speciellt kul var det med det smala stämjärnet med träskaft. Väldigt rostigt, men jag anade något därunder.
IMG_20150803_005352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jodå, visst var det en fisk även där... :)

IMG_20150803_005409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
jonmo skrev:
Mycket bra inlägg här! Jag har nu hunnit ta bild på mina senaste fynd.
[bild]
Speciellt kul var det med det smala stämjärnet med träskaft. Väldigt rostigt, men jag anade något därunder.
[bild]
Jodå, visst var det en fisk även där... :)

[bild]
Dina bilder syns inte.
 
Hmm, jag ser dem. Även i ditt citat.
 
jonmo skrev:
Hmm, jag ser dem. Även i ditt citat.
Jag ser dem inte heller.

Annars är jag den typen som alltid missar fynd. Frågade en bekant som jobbar på mekanisk verkstad om han kände till några verkstadsmaskiner för rätt peng, typ metallbearbetning alltså, inte trä. "Du skulle frågat före semestern, då flyttade vi firman till nya lokaler och skickade flera svarvar, fräsar, pelarborrmaskiner och arbetsbänkar i containern" blev svaret.

Nåja, köpte i alla fall en gigantisk Atlas Copco industrikompressor med nybytt kompressorblock för 2.000 kronor förra veckan, och en robust Kemppi 180 MIG-spruta för 4.000. Alltid något.
 
Jag fick en komplett gassvetsutrustning förra helgen. Regulatorer, backslagsskydd, en väska X11 med munstycken allt AGA och knappt använt. Måste skaffa nya slangar och gasflaskor.
 
Mitt bästa fynd är faktiskt också hittegods. Var ute och tog en kvällspromenad för ett antal år sedan och hittade en Tove kofot under en bänk som nyligen fått nya plankor på sig. Då det var den enda bänken längs cykelvägen som blivit omklädd, det var efter arbetstid och inget mer arbete syntes till drog jag slutsatsen att det knappast kommer att komma tillbaks någon parkarbetare och leta efter sin kofot. Så jag tog med den hem.
Man fick en del konstiga blickar när man kom prommenerandes genom stan med en kofot under armen lagom tills det började skymma.
 
En Festool RTS 400 för 25 euros som jag hittade i en hög med andra verktyg i en loppis.

Ja och min göteneds bandsåg som jag fick för 200 euros (runt 2k sek),
 
ion skrev:
Den yxan kan vara ett riktigt fynd. Såg för många år sedan i TV en smed som tillverkade yxor, handsmidda, han hade beställningar från när och fjärran för de var de bästa som fanns. Är det en av hans så platsar den i finrummet.:)
Det är en Gränsfors så var ett ok fynd ändå. :) Med ett nytt skaft och lite uppfräschning så kan den brukas många år till.
 
Mina bästa fynd var på den berömda "50% på valfritt elverktygs-dagen på K-rauta".
Köpte en Makita 2704 med 50% rabatt.
I kassan slog dom även in 50% rabatt på stativet med hjul :banghead: (y)
Jag var så ful, så jag bad kompisen köpa ut en Makita BDF442 med 50% rabatt :surprised:
En bra dag för mig, men inte för K-rauta...
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Personen som fick den för en krona hade kanske ett maxbud på betydligt mer. Eller missuppfattar jag något. Försöker bara lindra din ångest;-)
 
Jag är glad över en gammal lövsåg som kostade mig 20 kr.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pyro skrev:
Mitt bästa fynd är faktiskt också hittegods. Var ute och tog en kvällspromenad för ett antal år sedan och hittade en Tove kofot under en bänk som nyligen fått nya plankor på sig. Då det var den enda bänken längs cykelvägen som blivit omklädd, det var efter arbetstid och inget mer arbete syntes till drog jag slutsatsen att det knappast kommer att komma tillbaks någon parkarbetare och leta efter sin kofot. Så jag tog med den hem.
Man fick en del konstiga blickar när man kom prommenerandes genom stan med en kofot under armen lagom tills det började skymma.
... och samtidigt letar kanske polisen efter verktyget som kan binda några misstänkta tjuvar vid ett stort inbrott i närheten...:p
 
Nu svär jag i kyrkan, men bäst idag är den ihopfällbara sågen från Biltema.
Är alltid med i toppboxen på fyrhjulingen och fick senast för någon dag ta hand om en rotvälta med stam runt 25 cm diameter.
Avverkar bra, tar ingen plats, kostar jordnötter.
Ergonomin kunde varit bättre, men då den bara används ett par gånger per år kan det kvitta.

Punkalagningssatsen med kolsyrepatroner är också en livräddare när man är långt bort från farbar väg. Pluggar punkterade däck utan att man behöver kränga av dem.
Kompletterar man med startgas och en tändare löser man det mesta som är däckrelaterat mitt i ingenmansland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.