Hej!

Ska regla upp ett golv i ett gammalt garage som ska bli sällskapsrum.

Byggordning underifrån.

1. Betonggolv
2. Luftspalt 10-15 mm som aktivt ventileras med en Nivell-fläkt
3. 45x95 reglar med 95 mm isolering
4. Massivt trägolv

Isoleringen som ska ligga mellan reglarna är tänkta att vila på oljehärdad board. Jag vet inte hur jag ska fästa boarden. Efter lite surfning verkar det vanligaste vara att spika fast råspont/liknande under reglarna som blir kanter som boarden kan vila på. Jag undrar om det finns något annat alternativ, är nämligen inte så sugen på att åka handla mer virke just nu.

Kan man fästa hålband som går tvärs under reglarna (som t ex fästs med vinkeljärn på sidorna inne i reglarna) med cc 60 som boarden sedan vilar på?
 
S
finns ju en bärplåt som nivell har.
hålband kan du även försöka med
dimensionera rätt med reglarna kommer du ha mycket inredning behöver du mer virke
 
SBH skrev:
finns ju en bärplåt som nivell har.
hålband kan du även försöka med
dimensionera rätt med reglarna kommer du ha mycket inredning behöver du mer virke
Tack för svaret! Jo, jag känner till Nivells bärplåt och den är ju hyfsat prisvärd men håller den för både board och isolering? Nivell har ju också speciell isolering för bärplåt med förstärkt undersida men den är alldeles för dyr, kostar drygt 200 kr/kvm för 95 mm isolering.

Reglarna kommer sitta cc 30. Men hålbandet tänkte jag lägga cc 60 i såna fall. Kan ju lägga den cc 30 också i såna fall, fast tvärs reglarna då förstås.
 
Kom på en annan lösning som jag gillar. Jag kommer lägga alla reglar på pallningsbrickor för att få upp dem från betongen och skapa luftspalten nämnd ovan. Pallningsbrickorna kommer jag limma under reglarna. Brickorna är 80 mm långa och kommer därför sticka ut 35 mm, 17,5 mm på varje sida om reglarna. Boarden skulle kunna vila på dessa brickor, samtidigt som jag fäster boarden med vinkeljärn eller liknande mot regelinsidorna. Låter det som att det skulle funka?


Pallningsbrickorna liknar dessa mellanlägg från Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mellanlagg-2000032409/
 
S
viktigt att du har tillräckligt bärighet på boarden. och att den aldrig säckar
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tjenare.

Board är aldrig en långsiktig lösning då den allt som oftast hänger sig. Dessutom blir 95 iso lite tung, tro det eller ej. Nu har du iofs cc 300 om jag förstod rätt och det ger ju bättre förutsättningar men givetvis är den bästa lösningen att, som du säger, palla upp bjälklaget och sedan slå på ett läkta på sidan om regeln. Lägg därefter i trossbottenskivor.

Glöm inte lumpa ovanpå bjälklaget, annars finns risk för golvknarr längre fram!

Tror du det finns möjlighet för råttor och möss att komma in i detta utrymme?? Tänk på att de tamejfan tar sig in överallt. I sådant fall är det viktigt att blidbotten är helt tät och rejäl.

/Nils82
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Tjenare.

Board är aldrig en långsiktig lösning då den allt som oftast hänger sig. Dessutom blir 95 iso lite tung, tro det eller ej. Nu har du iofs cc 300 om jag förstod rätt och det ger ju bättre förutsättningar men givetvis är den bästa lösningen att, som du säger, palla upp bjälklaget och sedan slå på ett läkta på sidan om regeln. Lägg därefter i trossbottenskivor.

Glöm inte lumpa ovanpå bjälklaget, annars finns risk för golvknarr längre fram!

Tror du det finns möjlighet för råttor och möss att komma in i detta utrymme?? Tänk på att de tamejfan tar sig in överallt. I sådant fall är det viktigt att blidbotten är helt tät och rejäl.

/Nils82
Tack! Jag tycker att det borde vara lugnt med cc 30 och oljehärdad board. Time will tell!

Det har jag emot läkt är att, om jag tänker rätt, då är läkten 22 mm och sen skivan på det. Då blir det ju bara ungefär 70 mm kvar på mina 95-reglar och därmed mindre isolering. För jag antar att man inte kan klämma ihop 95 mm isolering till 70 mm?

Råspont/liknande under reglarna kommer bygga på höjden ca 22 mm med bibehållen luftspalt. Nu är det visserligen med föreslagen konstruktion ca 222 cm takhöjd men ändå.'

Ett alternativ är ju förstås att fästa hålband mellan brickorna som ger ytterligare bärighet till boarden.
 
S
skall mycket till att boarden börjar böja sig.
tar man dock "vanlig" masonite så böjer den sig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.