Hej
Var borta ett par dagar förra veckan. När vi kom hem så var huset nästintill strömlöst. Visade sig att 2 av 3 inkommande faser var döda, någon form av fel på inkommande kabel så nu har vi en provisorisk i väntan på att kommunen ska gräva och byta ut. Resultatet blev inte värre än att allt i kyl och frys fick slängas men satt och funderade på om det finns något sätt att kunna få en notis om att elen gått?

Blir ju lite kruxigt då 'sånt' (som jag inte vet vad det skulle vara) som kan avgöra om elen gått själva är eldrivna prylar. Tänker ev någon z wave grej mot elcentralen med någon batteribackup. Finns det färdiga grejer att köpa?
 
Jo, jag läser men är inte med på noterna. Jag vill inte behöva skaffa ett inbrottslarm för detta o de andra beskriver inte riktigt sina lösningar så att jag hänger med..
 
D09
Jag kör med övervakningskameror inne och garage när jag åker hemifrån.

Går strömmen/internet lägger av så larmar dom vilket ger en hint om att man kan be någon granne etc kolla till huset så allt stämmer.

Funkar även på brandlarmet ( ljud ) och rörelse

Kanske inte riktigt det du söker efter :)
 
D09 skrev:
Jag kör med övervakningskameror inne och garage när jag åker hemifrån.

Går strömmen/internet lägger av så larmar dom vilket ger en hint om att man kan be någon granne etc kolla till huset så allt stämmer.

Funkar även på brandlarmet ( ljud ) och rörelse

Kanske inte riktigt det du söker efter :)
Jo då. Det låter som en ok lösning. Men hur kan de larma när det blir strömlöst?har du batteribackup både på kamera och router/modem?
 
D09
olofh skrev:
Jo då. Det låter som en ok lösning. Men hur kan de larma när det blir strömlöst?har du batteribackup både på kamera och router/modem?
Kamerorna skickar en signal när de tappar kontakten.. Eller rättare sagt servern/ appen som de är kopplade till skickar en signal när kontakten bryts.

T ex dlink samt withings ( withings är dyrare men spelar in i molnet och är grymt kul )

Edit

Ingen batteribackup ( ännu )
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Låter som en enkel och bra lösning. Jag vill ju bara få en blänkare om att allt ev inte står rätt till så kan jag be grannen kolla.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag får notis från tre håll om att strömmen ev är bruten.

1. Larm från Securitas, maila och sms om nätfel.
2. Nibe värmepump uppkopplad via Nibe Uplink, mail om att den inte är ansluten till webb.
3. Izon IP kamera notis i appen att kameran är offline.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ja just det

Kolla om du kan få larm från elbolaget

Jag får det från vattenfall gratis

Det täcker iofs bara större strömavbrott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.