Hej!

VI köpte vårt radhus (113m2 - två plan) i Maj 2006. Huset har en beräknad förbrukning på ca 20000 kwh/år. Uppvärmningen bestär av direktverkande el samt luftvärmepump och braskamin.

En kort beskrivning av bakgrunden:
Min senaste avläsning visar en förbrukning på 2700kwh för perioden 25nov - 25dec. Elräkningen lär därför bli ganska tilltagen. Grejen är att det inte varit speciellt kallt under denna period - knappt ens minusgrader. Hur skall det då bli när temperaturen visar -25?

Vår elvärmeradiotorer styrs av en Orion 512-enhet med vliken vi delat in huset i tre olika zoner och sänkt temperaturen efter våra behov. Två element har varit urkopplade pga. trasig termostat. Kan dess frånvaro medföra att de andra elementen får arbeta hårdare?

Värt att nämna är att vi också har el-golvvärme i hallen.

Luftvärmepumpen (Samsung AQ12A1 - som sitter monterad i trappen mellan våningarna) har körts konstant från morgon till kväll. Är detta rätt väg att gå eller skall man bara köra den när den verkligen behövs? Jag har uppfattat denna manick som en avlastning/komplement för de vanliga elementen... Vi har haft pumpen inställd på att hålla 22 grader. Vi har inte haft den på auto eftersom den då kyler luften när det blir för varmt...

Mina frågor då:

1. Är 2700 kwh för december normalt för mitt hus? (två vuxna, ett barn)
2. Använder vi rätt strategi för att värma upp vårt hus så ekonomiskt och komfortabelt som möjligt?
3. Är det smart att slänga upp ett par takfläktar för att förflytta luften från pumpen i huset? Kostar det mer än det smakar i slutändan?

Tack på förhand och gott nytt år!
 
Alltså, värmepumpen skall alltid vara i drift. Inte bara från morgon till kväll.

Sen är ju frågan, hur varmt har Ni inne? Skiljer den siffran sig från tidigare ägare? Förbrukar Ni mycket varmvatten? Har Ni bubbelkopp som används flitigt :-X

Har 113 kvm x 2 eller totalt uppvärmt 113 kvm? Är det totalt 226 kvm låter siffran helt okej tycker jag ;)

Mitt tips är alltså att nyttja vp:n ned till ca - 15 grader. Då bör den stängas av p g a slitage etc...
 
Vi har ca 21-22°C inomhus. Vi förbrukar knappast mer än förra ägaren eftersom de hade tre barn. Vi duschar oftast kort, och badar någon gång/månad.
Tvättmaskin och diskmaskinen går ca 5ggr/vecka. Motorvärmare till bilen vid behov.

Huset är totalt 113m2.
 
ent generellt så tar du energiförbrukningen dividerat med total uppvärmd yta. Dvs alla utrymmen där du håller över 10C året om. Tumregel är ca 100kWh/m2/år.

Kolla på SCBs hemsida så finns där en bra rapport att jämföra med.
 
Du skriver ni har elgolvvärme i hallen, har du någon aning hur mycket effekt den tar?
Just elgolvvärme är ju inte billigt i drift bl.a lite beroende på hur det ser ut under golvet med isolering osv osv. Om du har en slinga på t.ex 500 w så blir ju det några kw om dygnet och några hundra i månaden. Fönster? nya eller äldre? Att du har Nobö:s Orion styrsystem på elementen är bra så där kan du knappast optimera mer.
 
Alla fönster är bytta till Elite 3-glas. Golvvärmen är påslagen under höst-vinter-vår. I gengäld så behövs inget element till hallen tack vare denna. Vet ej hur mycket den drar dock.
 
Hur stor hall har du? Nu vet jag ju inte när den lades ner men tidigare räknade man uppvärmningsbehov ca.80 w per kv/m och comfortvärme ca:60 w numera är det ju 100-120 w för uppvärmning. Om det sen inte är isolerat under ordentligt får den ju elda på ganska ordentligt för att täcka värmeförlusten neråt, just elvärmegolv kan dra ordentligt med el om det vill sig illa.
 
Hallen är väl ca 10m2. Det blir alltså 1000W alltså 1kvw. Alltså 30kwh/månad bara för hallgolvet...? Har jag räknat rätt?
 
sätt på luftvärmepumpen konstant & ha den några grader högre ställd än elementena.

sätt luftvärmepumpen på 24 grader & radiatrorena på 20
 
leoj skrev:
Hallen är väl ca 10m2. Det blir alltså 1000W alltså 1kvw. Alltså 30kwh/månad bara för hallgolvet...? Har jag räknat rätt?
Om du har en slinga på 1000w och den eldar på för fullt innebär det 1 kw i timmen alltså 24 kw om dygnet = 720 kw i månaden. Nu får man ju hoppas det inte behövs full effekt hela tiden utan termostaten slår ifrån ibland, men elgolvvärmeslingor kan vara riktiga energislukare.
 
robban44 skrev:
Om du har en slinga på 1000w och den eldar på för fullt innebär det 1 kw i timmen alltså 24 kw om dygnet = 720 kw i månaden.  Nu får man ju hoppas det inte behövs full effekt hela tiden utan termostaten slår ifrån ibland, men elgolvvärmeslingor kan vara riktiga energislukare.    
Räknade lite fel där...  :-[

Det skulle alltså motsvara 25 % av min elräkning... skrämmande tanke. Man får väl som du skriver hoppas att de verkligen slår ifrån när det är nog varmt. Jag har inte sett något reglage för att ställa in värmeslingan. Slog på den genom att flippa på säkringen.

Jag bifogar en bild på ett för mig okänt reglage på säkringsskåpet. Kan detta ha något med golvvärmen att göra?

 
 
  • DSC00061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är en bl.a en golvvärmetermostat med några år på nacken.

Vet ju inte hur nogrann den du har är och hur bra den fungerar så den borde du kanske någon behörig kolla upp. Den är ju inte elektronisk den du har så den kan ju slå på flera grader.

Har du otur så slår den så pass att slingan konstant producerar och då går det åt mycket el.

Om en nyare modell av Termonictermostaten står det så här:

Med givare av PTC-typ, ej polaritetsberoende, 3 m kabel. Lysdiodind. för tillslagen last (gul) och givarfel (röd). Omkopplare för olika temp.områden. Inställbar kopplingsdiff. (1-10°K). För kylrum, luftkonditioneringsanläggningar, värmekabelanläggningar, bostadsutrymmen etc. Bryteffekt 2.3 kW 10 A/250 V.


 
Jag testade att vrida ned värmen lite nu. Den stod på 25 och jag vred ned den till 18. Under hösten har vi hört ett knäppande ljud från centralen. När jag vred ned värmen så kom knäppet igen. Kanske har systemet fått arbeta för hårt?
 
Ja när du vred ner temperaturen så slog den säkert ifrån så det är säkert en bimetalltermostat du har och dom kan slå ordentligt fel när dom är gamla och slitna.

Har du elektroniska termostater i radiatorerna i rummen eller bimetall?
 
robban44 skrev:
Ja när du vred ner temperaturen så slog den säkert ifrån så det är säkert en bimetalltermostat du har och dom kan slå ordentligt fel när dom är gamla och slitna.

Har du elektroniska termostater i radiatorerna i rummen eller bimetall?
Jag antar att det är elektroniska. Nobö paneler med Orion 512 styrenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.