gelle skrev:
Hej

Det har varit mycket funderande och testande fram och tillbaka innan vi till slut har landat i en färg som känns bra.

Vi var helt inne på Falu Vapens fasadfärg och jag ringde för ett tag sedan till en av deras säljare i Falun bara för att rådfråga kring olika saker. När jag ringde var han på tjänsteresa och skulle passera min hemstad Örebro 30 minuter senare. Han erbjöd sig att åka och titta på vårt hus (vilken service!) och se om den skulle passa. Rent "tekniskt" skulle det funka jättebra, men han menade att det fanns betydande risk att den ljusgråa grundfärgen som är på huset nu skulle blöda igenom (eller bli flammig!) efter något år eller två. Så han avrådde från köp!

Det kändes som vi var tillbaka på ruta ett.

Då blev Alcro Allmoge det hetaste alternativet. Matt, mustig känsla. Dock har den inte fått bra i Folksams test och de i målaraffären avrådde från den (den var borta ett tag ur Alcros sortiment pga kvalitetsproblem sa de, men var tillbaka igen för att så många kunder efterfrågade den). De avrådde egentligen generellt från oljefärger av olika anledningar (kritar, tappar i färg, ommålningsintervall etc), men fr.a den matta oljefärger Allmoge.

Då blev de matta akrylaterna Demidekk Ultimate Matt eller Beckers Perfekt Matt de hetaste alternativen. Funderade också på Alcro Bestå pga att den fått bra i test, men den är dock inte så slamfärgslik. Jag köpte provburkar av allihop och målade på paneler som jag spikat ihop. Beckers Perfekt Matt var tillräckligt matt för att få en bra "slamfärgs-känsla" och dess "syster" Beckers Perfekt fick bäst i test i Folksams test (Perfekt Matt är inte testad och består tydligen till stor del av samma substanser). Så till slut blev det Beckers Perfekt matt! :)

En ytterligare svår detalj var vilken kulör vi skulle måla i. Det finns flera olika "Falu röd". Demidekk har en, Beckers en annan osv. Jag valde dock (efter provmålningar) den kulör som enligt Falurödfärg ligger närmaste, nämligen NCS: S 5040-Y80R.

Hoppas vår "resa" är till hjälp för någon.
Hej!

Tusen tack för att du delade med dig den här informationen, den var utförlig och klar och kommer absolut att vara oss till hjälp :) Verkar som att man kan utesluta Alcro Allmoge, det lät ju inget vidare. Falu Vapen kan bli aktuellt för vår del då eftersom våra element är grundmålade i rött. Lycka till med målprojekten :)
 
  • Gilla
Ki wi
  • Laddar…
EWM skrev:
Har hus målat med den. Utseendemässigt så är den absolut inte plastig. Många tror att det är falurödfärg (inklusive målaren som lämnade offert vid ommålning). Kvalitetsmässigt kan jag inte säga något då jag inte har något att jämföra med. Den bleknar efter ett antal år men ser fortfarande ut som falurödfärg. Tyvärr har gammal färg lossnat under men det tror jag inte har med den här färgen att göra.
Menar du alltså Falu Vapens fasadfärg?
 
Jag provar att lyfta denna tråd eftersom jag funderar på att måla om min sommarstuga, från slamfärg på hyvlat.. till denna faluvapen fasadfärg.
Hur är era erfarenheter nu efter ett par år med dessa färger?
 
OramaC
Vi är också inne på Falu Vapen fasadfärg, till lilla gäststugan, hyvlat grantimmer. Vi vill ha en diffusionsöppen färg och får ett positivt intryck av deras nya Fasadfärg som då ska funka på hyvlat.

Färgen har ju funnits ett tag så någon torde ju ha erfarenhet av huruvida deras ommålningsintervall stämmer något så när (5-8 år)?
 
OramaC OramaC skrev:
Vi är också inne på Falu Vapen fasadfärg, till lilla gäststugan, hyvlat grantimmer. Vi vill ha en diffusionsöppen färg och får ett positivt intryck av deras nya Fasadfärg som då ska funka på hyvlat.

Färgen har ju funnits ett tag så någon torde ju ha erfarenhet av huruvida deras ommålningsintervall stämmer något så när (5-8 år)?
Vi valde att måla vår stuga med Falu Vapen Fasadfärg. Vi körde på en grafirgrå (S8000-N) med Faluröda foder (S5040-Y80R). Vi plankströk första varvet 2012 innan fasadpanelen sattes upp. Därefter målade vi hela fasaden en andra strykning 2013. Nu i år (2019) målar vi om med en strykning. Färgen har kritat och bleknat det sista året. Däremot är det väldigt stor skillnad på de olika fasadsidorna. Norrsidan hade egentligen klarat sig några år till medan väst- och sydsidan (som alltid pinas av sol, vind, snö och regn) skulle behövt målats förra året.

Bilden visar nyansskillnaden vid ommålningen, det röda har ännu inte målats.

Är i det stora nöjd med färgsystemet. Har Alcro Bestå på ett annat hus och målar även om det, nu med Alcro Arkitekt. Det färgsystemet är inte lika enkelt att måla men håller å andra sidan några år längre. Enkelheten med Falu Vapen gillar jag, dessutom har jag en återförsäljare i närheten som kan bryta den i rätt nyans.
 
  • Stuga målad med grafirgrå fasadfärg, faluröda foder runt fönster, ommålning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Återkopplar att vi målade stugan med falu vapen fasadfärg i slutet på förra sommaren. Vi målade på hyvlad panel med troligtvis någon lasyr (grön) första lager sen har det målats med slamfärg ovanpå detta som inte såg så vackert ut, mycket flammigt.
Skrapade och borstade av en del och sen målade på. Gick bra och det känns som att färgen sitter bra. Tiden får utvisa ifall det håller.
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon
  • Laddar…
kysan kysan skrev:
Tidigare röd slamfärg. Bytte all lockläkt så den var obehandlad, vilken sedan torkade lite och krympte, därför bättringsmåla :)
Men måla om. Katastrof i svart.
 
Bumpar och eftersöker uppdaterade eller fler omdömen!
 
Målade om mitt hus för ca6år sen i deras fasadfärg falurröd tidigare var den någon typ utav brun lasyr.
Mycket nöjd med resultatet har två hus på tomten en med deras vanliga slamfärg och sen en med fasadfärgen ser typ ingen skillnad. Har även holt mycket bra och ser fortfarande fint ut efter 6år.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Robert 75 Robert 75 skrev:
Vi valde att måla vår stuga med Falu Vapen Fasadfärg. Vi körde på en grafirgrå (S8000-N) med Faluröda foder (S5040-Y80R). Vi plankströk första varvet 2012 innan fasadpanelen sattes upp. Därefter målade vi hela fasaden en andra strykning 2013. Nu i år (2019) målar vi om med en strykning. Färgen har kritat och bleknat det sista året. Däremot är det väldigt stor skillnad på de olika fasadsidorna. Norrsidan hade egentligen klarat sig några år till medan väst- och sydsidan (som alltid pinas av sol, vind, snö och regn) skulle behövt målats förra året.

Bilden visar nyansskillnaden vid ommålningen, det röda har ännu inte målats.

Är i det stora nöjd med färgsystemet. Har Alcro Bestå på ett annat hus och målar även om det, nu med Alcro Arkitekt. Det färgsystemet är inte lika enkelt att måla men håller å andra sidan några år längre. Enkelheten med Falu Vapen gillar jag, dessutom har jag en återförsäljare i närheten som kan bryta den i rätt nyans.
Nu har det gått några år till, hur har färgen klarat sig?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Bumpar och eftersöker uppdaterade eller fler omdömen!
En till!
 
S smauland skrev:
Återkopplar att vi målade stugan med falu vapen fasadfärg i slutet på förra sommaren. Vi målade på hyvlad panel med troligtvis någon lasyr (grön) första lager sen har det målats med slamfärg ovanpå detta som inte såg så vackert ut, mycket flammigt.
Skrapade och borstade av en del och sen målade på. Gick bra och det känns som att färgen sitter bra. Tiden får utvisa ifall det håller.
Och idag, hur ser det ut?
 
S smauland skrev:
Återkopplar att vi målade stugan med falu vapen fasadfärg i slutet på förra sommaren. Vi målade på hyvlad panel med troligtvis någon lasyr (grön) första lager sen har det målats med slamfärg ovanpå detta som inte såg så vackert ut, mycket flammigt.
Skrapade och borstade av en del och sen målade på. Gick bra och det känns som att färgen sitter bra. Tiden får utvisa ifall det håller.
Tyvärr sålt denna stuga och vet inte hur det ser ut nu sedan vi sålde. Under tiden vi hade det såg jag inga problem, dock kort tid.
 
P Pär Häggkvist skrev:
Hej!

Tar tacksamt emot alla erfarenheter av det som falu-vapen fasadfärg (alltså inte deras slamfärg). Bra eller dålig?

Pär häggqvist
P Pär Häggkvist skrev:
Hej!

Tar tacksamt emot alla erfarenheter av det som falu-vapen fasadfärg (alltså inte deras slamfärg). Bra eller dålig?

Pär häggqvist
P peetan2 skrev:
Puff puff, nu lyfter jag den här tråden.

Har läst allt jag kommit över i detta forum om icke-slam-falufärg men har inte blivit klokare.

Jag ska måla en tillbyggnad och tänker passa på att ändra färg på huset till falurött. Kan tyvärr inte använda slamfärg eftersom det inte lirar med den gamla husfärgen (brunsvart, ej övermålningsbar med slamfärg ).

Vilka är era erfarenheter av Falu vapen fasadfärg (1)? Jag har också sneglat på Caparol Intact (2) & Beckers Perfekt (3) brutna i falufärg. Om jag förstått det rätt så slipper jag grunda med (1) som är en alcydfärg. Akrylatfärgena (2,3) måste grundas först men får en finare finish efter några år när de blir matta? Stämmer det?

Är dessa alternativ något att ha? Är jag rätt ute? Eller kommer jag gå och störa mig i 10 år på att huset ser fuskfärgs-plastigt ut?

Tack för er hjälp!
P Pär Häggkvist skrev:
Hej!

Tar tacksamt emot alla erfarenheter av det som falu-vapen fasadfärg (alltså inte deras slamfärg). Bra eller dålig?

Pär häggqvist
vi är mycket nöjda med Falu Vapens fasadfärg, jättefin och hållit bra!
 
C Camin H skrev:
vi är mycket nöjda med Falu Vapens fasadfärg, jättefin och hållit bra!
Skulle välja den alla gånger igen, vi använde röd och blandade i lite svart för en djupare röd. Gillar ytan som känns lite som slamfärg. Och ser ut så också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.