Hej,

Jag har för avsikt att ändra planlösningen en del på min övervåning. Idag ser övervåningen ut enligt den övre bilden med två alkover på respektive sida.
Jag vill nu göra om så att jag får två rum enligt den nedre bilden med en bärande vägg som delar av dessa rum.
Detta gäller halva huskroppen, den andra halvan kommer att förbli orörd.
Jag kan tillägga att det är bytt takbeläggning från tidigare tegel till plåt vilket borde göra att belastningen på takstolar minskar väsentligt.

Frågan är om jag får problem med hållfastheten på takstolarna om jag tar bort de yttre väggarna och ersätter med endast en bärande vägg i mitten.

 
  • takstol.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Hej,,,, vad du försöker göra är en ändring av en takstol av typen.... SVENSK TAKSTOL..
Den är framtagen för svenska klimatet och hållfastheten vad beträffar snö, kyla, tjäle mm...

vad jagtycker så verkar du få långt spann mellan övre kortling och ned till takfot,,, behöver inte betyda att det blir sämre hållfasthet om du har den lutningen på taket...

Men du vinner exempelvis inte mycket i hållfasthet om du sätter en vägg eller stolpe i mitten av kortlingen,,,,

Jag skulle nog försöka hålla kvar vid den gamla konstruktionen och göra nåt bra av den istället,,,,.
 
Var MKT försiktig med den sortens förändringar.
Belastningsförhållandena blir helt förändrade.
STOR risk för att det inte ska hålla.

Kontakta en konstruktör!!
 
Hela takstolen förändras, vilket är riskabelt, men eftersom du bytt till plåt, borde det klara sig. Kolla med takstolshandboken. Om du har bärande väggar på undervåningen behövs inte heller mittstolpen. Om inte, måste den fästas med plåtbleck i bjälklaget eftersom du får ett större spann nu.
/CC
 
Takbeklädnaden, vare sig tegel, betong eller plåt, är en mindre del av den totala last som en takstol ska bära upp.

Kontakta en konstruktör!!
 
Milkshaken
ja jag håller med anaitis.... det är mycket riskabelt precis som jag antydde.

det kan t.o.m bli så att om det sätts en vägg i mitten som han vill, så kan det trycka ned dörrposter på undervåningen om det vill sig illa....

Säger som Anatis KONTAKTA KONSTRUKTÖR... och/eller arktitekt...
 
Tack för snabba svar...
Huset är ett 1½ plan från 1954 och har bärande väggar på nedre plan, de bärande väggarna löper från gavel till gavel...
Taklutningen är 38 grader.

Jag kommer att rådfråga en arkitekt/konstruktör för ett exakt svar om detta är möjligt att genomföra.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.