peternicklas
Vet inte om detta har varit uppe:
TS har beställt en utvändig renovering av faasaden. Ett företag ska utföra detta och monterar en byggställning.
TS borde vara huvudman och därmed ytterst ansvarig för renoveringen, ställninge står dessutom på TS mark.
OM TS är huvudman så borde det vara hen som är ansvarig för renoveringen samt då även byggställningen och arbetsplatsen som sådan.
Att jag nämner detta är för att 2010 när vi bytade tak så blev vi tvingade att köpa en godkänd byggställning om vi ville täckna försäkring som gällde under takbytet. Försäkringsbolaget sa även då klart att jag i egenskap av husägare/huvudman är direkt ansvarig för hela arbetet ÄVEN om jag tog in arbetare.
 
Polos skrev:
Sen om det ändock är riskfritt från lagen att använda ställningen så har ändo han fått nej från E att använda den .
Och då är det endast en moralisk fråga eftersom det inte kan vara avtalsbrott om det inte finns ett avtal.
 
thomasx skrev:
Kan du vänligen ge en referens till domen mot han som lånat sin grannes utomhuspool!?
Tur att man inte har dig som granne :p

Som sagt tror jag inget åklagare kommer att ödsla tid på att åtala någon för det om det inte sker någon olycka av något slag. Precis som med byggnadsställningen.

/Krille
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du fortsätter med dina härskartekniker att försöka nedvärdera andras juridikkunskaper, men förstår själv inte ens begreppet "tillgrepp".
Beklämmande. Tråkigt att se att tiden jag tog mig att förklara, det jag redan förklarat, en extra gång bara för dig, var helt bortkastad.
Du hävdar att det är lagligt att nyttja andras egendom så länge ägaren inte själv hindras i sin användning. Du kräver t ex en referens till en dom som bevisar att du inte får använda grannens pool när han är på semester.

Jag tror inte att vi kommer längre än så i diskussionen och TS har säkert sedan länge tröttnat på tråden.

/Krille
 
Skulle vara intressant om veta om TS använde ställningen, eller lade sin tid på att läsa tråden här? (hehehe)
49 sidor diskussion!
 
harry73
Att bada i grannens pool eller solbada på hans gräsmattan är hemfridsbrott, tror du verkligen det också klassas som Egenmäktig förfarande? Om det är egenmäktig förfarande skulle också användning av grannens brygga klassas som egenmäktig förfarande, och det gör det inte. Ligger bryggan nära huset och inom hemfridszonen är det hemfridsbrott. Ligger den längre bort utanför hemfridszonen och är grannen inte i närheten, då är det fritt fram att använda bryggan.
Samma sak borde gälla grannens pool.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
harry73 skrev:
Ligger bryggan nära huset och inom hemfridszonen är det hemfridsbrott. Ligger den längre bort utanför hemfridszonen och är grannen inte i närheten, då är det fritt fram att använda bryggan.
Samma sak borde gälla grannens pool.
Egendom är egendom, i mina ögon. Det är ju inte fritt fram att använda grannens bil bara för att den råkar stå parkerad långt hemifrån. Tycker ju jag. Men det kanske är okej i det här märkliga landet.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
harry73
Just det där med användning av bryggor är väldokumenterat eftersom det är en viktig del i allemansrätten och strandskyddet.
Pool är inte så vanligt utanför hemfridszonen, och får man bygglov för en, då utökas hemfridszonen så att poolen omfattas av den. Men det gör användning av poolen fortfarande inte egenmäktig förfarande men hemfridsbrott eller tagande av olovlig väg (om man badar för att gena vägen) ;)
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Bryggor kan jag ha viss förståelse för, men pool kan jag inte smälta.
Å andra sidan harväl poolen inte så mycket jämställt med byggställningen i det här fallet.
 
harry73
Jag säger inte att man får bada i grannens pool utan hans tillåtelse, men bara att det blir ett annat brott än egenmäktig förfarande
 
harry73 skrev:
Jag säger inte att man får bada i grannens pool utan hans tillåtelse, men bara att det blir ett annat brott än egenmäktig förfarande
Aha, då misstolkade jag termen "fritt fram" i ditt inlägg. För mig betyder det att det är lagligt.
harry73 skrev:
Ligger den längre bort utanför hemfridszonen och är grannen inte i närheten, då är det fritt fram att använda bryggan.
Samma sak borde gälla grannens pool.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
Nu vill jag bara påpeka att uttrycket "hemfridszonen" används lite yvigt här i tråden nu.

Det är sant att hemfridsbrott i princip sker inom hemfridszonen, som nu inte är speciellt klart definierad.

Men den kan börja vid ytterdörren, den kan gå vid staketgränsen runt tomten, poolen kan tillhöra zonen, eller inte.
Bygglov har inget direkt samband med hemfridszonen.
Var hemfridszonen går kommer troligen också att variera beroende på vilket brott som beivras.

Och var också noga med att inte blanda ihop begreppen "ianspråktagen mark" och "hemfridszon". Det förra är som regel bra mycket större område än den senare.


Och egenmäktigt förfarande kan givetvis ske var som helst, inte bara på ens mark, eller hemfridszon. Men det tror jag redan vi var överens om, så nu tjötade jag bara lite. ;)
 
harry73
Men en pool är en av dom saker som definierar hemfridszonen, och inom strandskyddsområde får man inte ha en pool och säkert inte semipermanent när man själv inte är närvarande. Skulle du hitta en övergiven pool mitt i skogen och av någon anledning tycka det är lockande att bada i den stinkande sörjan som finns kvar i den, då borde det vara fritt fram att göra så
 
Mikael_L
harry73 skrev:
Men en pool är en av dom saker som definierar hemfridszonen
Nej, en pool definierar inte hemfridszonen. Var har du fått det ifrån?

Om en TV-kontrollant kommer in genom grinden och stryker förbi din pool på vägen till ytterdörren så kan du skrika "försvinn, annars anmäler jag dig!" tills du blir blå. Du kommer ändå aldrig få det till ett hemfridsbrott.

Men om du möter TV-kontrollanten vid dörren, där han hävdar att få tillträde till din bostad men du nekar och kontrollanten ändå tränger sig in, då kan du få det till hemfridsbrott.
 
Mikael_L skrev:
Om en TV-kontrollant kommer in genom grinden och stryker förbi din pool på vägen till ytterdörren så kan du skrika "försvinn, annars anmäler jag dig!" tills du blir blå. Du kommer ändå aldrig få det till ett hemfridsbrott.
Får tv-kontrollanten ta ett dopp i poolen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.