Jag tänkte ha ett torkskåp i tvättstugan och jag funderar nu på hur jag ska göra med luften från skåpet. Känns slösaktigt att leda ut den genom ytterväggen. Kan jag koppla den till frånluften?
Jag har en frånluftskanal som är gemensam för tvättstugan och ett duschrum som ligger vägg-i-vägg. Är det OK att koppla ihop allt eller kommer jag blåsa in luften i duschrummet istället?
 
Coolt. Verkar göra jobbet.
 
Till många torkskåp följer dragavbrott/slang med.
Snålt om det inte gör det (tycker jag).
 
Tänk på att se till att allt går att rensa. Det kommer mycket damm och fukt från ett torkskåp som sätter sig fast betydligt mer än dammet i "vanliga" frånluftskanaler.
 
  • Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
Mitt torkskåp är från början kopplat till frånluftskanalen, och det har fungerat bra. att torkskåpet skulle blåsa ut damm, mer än vad som kommer från dusch och bad, har jag inte märk, när jag tvättar filtret i pannan. Att slangen skall sitta med ett dragavbrott
är nödvändigt, för att även få iväg värmen från tvätt och centrifug m m . Knappast någon risk att torkskåpet skulle blåsa luften i motsatt riktning. Luften sugs in i frånlufs-
pannan.
 
Går det att justera flödet genom dragavbrottet på något sätt? Jag menar, i vanliga fall har man ju ett frånluftsdon med en kägla som man skruvar på tills det blir lagom flöde, finns det något motsvarande på dragavbrottet?
 
hasse_f skrev:
Går det att justera flödet genom dragavbrottet på något sätt? Jag menar, i vanliga fall har man ju ett frånluftsdon med en kägla som man skruvar på tills det blir lagom flöde, finns det något motsvarande på dragavbrottet?
Ja, frånlyftsdonet skall sitta där för justeringens skull, de tre gafflarna/armarna från dragavbottet ligger in under donet närmast taket, och skruvas i taket, frånluftsdonet är samma som övriga don.
 
OK, jag trodde det skulle vändas åt andra hållet - då fattar jag!
 
Ja det hoppas jag Du gör, en bild hade varit bättre. Slangen från torkskåpet hänger alltså ca 100mm under frånluftsdonet, så att donet fungerar som vanligt, och tar obehindrat värmen från övriga maskiner också.
Ville förtydliga ytterligare. ;)
 
Om man har torkskåpet i ett garage, är det då okej att släppa ut luften direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.