Får väl inleda med att jag är extremt lat. Vi har en radhustomt på kanske 50m2, om ens det. Jag har dock ledsnat på att dra fram elkabeln och lyfta ut klipparen ur förrådet varje gång man ska klippa gräsmattan. Lägg sedan till att jag reser mycket i jobbet och därmed kan det lätt bli 3-4 veckor mellan varje gång jag är hemma och gräset är tort nog att klippas.

Nu har jag äntligen bestämt mig för att jag ska skaffa en robotklippare och en batteridriven trimmer för att göra det enkelt för mig.

Problemet är dock vad man ska välja. Ser att det finns massor av trådar i ämnet här, men de flesta rör mycket större maskiner än de jag kommer att behöva.

Jag började kika på riktiga low-end-prylar, som Cayrobot 1500 för runt 5000. Men jag får lite taskiga vibbar kring den där maskinen, så jag tror hellre jag vill ha något bra. Har kikat lite på Robomow MC300 och RC302. Som jag fattat det har båda stöd för bluetooth vilket vore trevligt.

Förutsätter att någon här har varit i liknande situation och kan ge lite reflektioner och förslag?
 
Är det inte dumt att ha en klippare obevakad i flera veckor ?
Är du borta flera veckor i sträck kanske risken är stor att någon nallar klipparen för dig.
Kanske bättre att ge grannens barn ett litet sommarjobb så den kan klippa gräset åt dig.:)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Det är sällan *ingen* är hemma på flera veckor, men om jag tycker det är jobbigt att släpa ut gräsklipparen så är det inget emot vad frugan tycker, så det blir inget klippt om jag inte är hemma.

Sedan är det vanligaste att jag är borta i veckorna, kommer hem lagom tills det regnar och sedan far iväg igen. Rinse and repeat... Det är då det går riktigt lång tid mellan varven då jag kan klippa.

En annan komplicerande faktor är att vi satt stängsel runt tomten för att hundarna inte ska kunna rymma, så den är inte direkt enkel att komma åt utifrån. Så att leja ut jobbet är inte att tänka sig.
 
agehall skrev:
Det är sällan *ingen* är hemma på flera veckor, men om jag tycker det är jobbigt att släpa ut gräsklipparen så är det inget emot vad frugan tycker, så det blir inget klippt om jag inte är hemma.

Sedan är det vanligaste att jag är borta i veckorna, kommer hem lagom tills det regnar och sedan far iväg igen. Rinse and repeat... Det är då det går riktigt lång tid mellan varven då jag kan klippa.

En annan komplicerande faktor är att vi satt stängsel runt tomten för att hundarna inte ska kunna rymma, så den är inte direkt enkel att komma åt utifrån. Så att leja ut jobbet är inte att tänka sig.
Lägg ut plastgräs! 50 kvm är inte mycket så det blir antagligen mycket billigare och mer underhållsfritt än en robot.
 
Uppdatering:

Det blev ingen robot förra året. Men i helgen blev det en Robomow MC300 samt ett litet tak från Jula.

Måste säga att detta är en av de bästa investeringar jag har gjort! Vi bor i ett område där grannarna visserligen inte bryr sig direkt om vi har en äng på baksidan, men hundarna uppskattar inte om gräset är för långt. (Och de är inte förtjusta i plastgräs heller...)

Det enda jag ångrar, är att jag inte gjorde detta för 5 år sedan!
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
För att slippa gå med trimmern rekommenderas försänkta kantstenar runt gräsmattan så att roboten kan köra med ena hjulet på stenen och på så sätt klippa även gräskanten.
 
  • Gilla
victorborge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.