Jag håller på och planerar ett bygge och ska nu välja uppvärmning. Det rör sig om en 330 m2 stor lokal, fördelat på 3 rum, 20, 90 och 220 m2. Det kommer vara stängda dörrar mellan rummen. I det största rummet kommer jag ha ett möbelsnickeri, kontor i 90 m2 och ytbehandling i 20 m2.
Det optimala vore att gjuta in en golvvärmeslinga och koppla till en värmepump. Kostar mest, ca 170 000 kr.
Alternativet jag funderar över är att strunta i golvvärmeslingan och spara in dom pengarna, gå ner i tjocklek på cellplast i grunden från 300 mm till 200 mm eller t.o.m. 100 mm och spara en del pengar där med. Istället installera 2 st luft-luft och spara ca 120 000 kr.
Vad jag funderar över är om luftströmmen från luft-luft-värmepumpen kommer röra upp dammet som alltid finns i ett möbelsnickeri? Det verkar troligt och i så fall undrar jag över om det finns någon bra lösning som skulle klara av att rena luften från fina dammpartiklar?
Hur skulle ni värma upp lokalen och hur tjockt lager med cellplast skulle ni välja?
Tacksam för svar!
 
Redigerat:
L
Nu har jag ingen direkt koll på dessa saker. Men jag skulle kolla på en luft-vatten värmepump på 9 kw kopplat med någon form av luftburet system (värmeväxlare). På det sättet kan du då enklare fördela värmen i lokalen. Ventilera den på sommaren, samt bygga det så att luften renas med filter.
Jag såg något snickeri i en källare som hade ett stort system för luftrening. På köpet får du också möjlighet att kyla om du bygger på rätt sätt.
 
Luft-luft-pumparna har väl alltid någon form av "luftrening" inbyggd, åtminstone ett filter. I ett snickeri borde det ju sättas igen hyfsat fort. I normal villa rekommenderar de väl filterrensning en gång/månad. Borde ju bli ganska ofta i ditt fall.
Finns säkert specialvarianter för dammiga miljöer, men då kanske vinsten inte blir lika stor.
 
A
Om det är ett nybygge skulle jag absolut välja golvvärme,det blir jämnare värme och lättare att reglera då du har tre utrymmen. Dessutom är det precis som du säger, dammigt. Du kan behöva att rengöra filter i en luft en gång om dagen och grundlig rengöring med tvättning av batteri en gång i månaden annars tappar du effekt snabbt.
Självklart beroende på hur kontaminerad luften är, men det blir mycket i all verkstäder och tillverkande lokaler.
Dessutom brukar driftskostnaden bli lägre med golvvärme då man kan hålla en lägre temperatur i lokalen och ändå uppfatta den som varm.
Hur eller hur skall man inte snåla på isolering underifrån hela plattan blir som ett kylelement och det är pyssligt att tilläggsisolera om man kommer på det efteråt...

Väljer du ändå luft/luft
Bör du ha en i kontoret,
Ingen utan i stället elraddar i ytbehandlingen
Och två till tre i snickeriet beroende på isolation och spring i portar och ytterdörrar
 
Golvvärme alla dagar i veckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.