Vi går i husbyggarplaner men vi vet inte i vilken ände vi ska börja.

Vi har inga jättepengar undansparade direkt men kommer att få en tomt utav min makes föräldrar. Den kommer att vara ca 6000 kvadrat och ligga i lantlig miljö, i nuläget är det åkermark där.

Men hur ska vi börja? Ska vi börja med att gå till banken och höra om vi ens får ta något lån och kan vi göra det innan vi har fått tomten? Då får vi ju åtminstone höra hur banken resonerar. Eftersom att tomten kommer innebära kostnader för lagfart och fastighetsskatt osv så vill vi ju inte gärna ta den innan vi vet om vi kan få lån.

Vi vet ju inte heller om vi verkligen kommer att få bygga hus där, och det känns dumt att lägga upp till 25 000kr på ett förhandsbesked om vi senare får nej från banken vad gäller lån.

Vart börjar man? Kan man börja med att gå till banken och se över våra lönemöjligheter redan nu ?
 
Helt rätt att gå till banken först tycker jag, går ju till och med att ringa.

Jag tror att en första bra sak, innan ett bankbesök, är att sätta sig ner och göra en månadsbudget som i lyxfällan ungefär. Samt att skriva ner vad man har för tillgångar och skulder.
Min erfarenhet från samtal med banker, är att dom uppskattar när man har riktigt bra koll på sin ekonomi.
 
Tack för svar F_man!

Vi har bokat tid med banken på tisdag, ska bli intressant att höra vad dom säger. Vi har förberett en budget och har lite förslag på "önskehus" som vi ska ta med.

Men nu till nästa fundering: kostnader som att borra brunn, ansluta el och VA, bygglov, osv osv - får man låna till sådant också?
 
Är tomten redan avstyckad eller ska ni även göra sånt?
Ni bör ansöka om byggnadskreditiv (bank lån), då kan man betala fakturor för brunn, el, VA, etc. Tips är att kolla med alla stora banker som har byggnadskreditiv och jämföra räntor samt avgifter osv. Tror de flesta tar ut en "kreditivavgift" på 1-2% av hela lånebeloppet, vilket alltså blir en hel del. Vi lyckades pruta bort den avgiften ganska enkelt hos de flesta banker vi var i kontakt med.

Ang förhandsbesked så i våran kommun kostar ett avslaget förhandsbesked inte så mycket, ca 1500kr har jag för mig. Så att söka och få avslag är inte så farligt. Får man det godkänt kostar det desto mer, men det utgör en del av bygglovet så det är ju inte pengar i sjön då.
 
eidlert skrev:
Är tomten redan avstyckad eller ska ni även göra sånt?
Ni bör ansöka om byggnadskreditiv (bank lån), då kan man betala fakturor för brunn, el, VA, etc. Tips är att kolla med alla stora banker som har byggnadskreditiv och jämföra räntor samt avgifter osv. Tror de flesta tar ut en "kreditivavgift" på 1-2% av hela lånebeloppet, vilket alltså blir en hel del. Vi lyckades pruta bort den avgiften ganska enkelt hos de flesta banker vi var i kontakt med.

Ang förhandsbesked så i våran kommun kostar ett avslaget förhandsbesked inte så mycket, ca 1500kr har jag för mig. Så att söka och få avslag är inte så farligt. Får man det godkänt kostar det desto mer, men det utgör en del av bygglovet så det är ju inte pengar i sjön då.

Tack för ditt svar! Det låter ju toppen att förhandsbeskedet utgör en del av bygglovet. Det trodde jag nämligen inte.

Vi har inte styckat av tomten än men har pengar undansatta dom är ämnade för det. Vi har pengar till ett godkänt förhandsbesked också. Resten av alltihopa skulle vi däremot vilja låna till.

En likvärdig tomt som redan är avstyckad på samma mark, är taxerad till 320'.

Vi ska diskutera byggnadskreditiv på banken imorgon, får se vad dom säger. Räknar med ett blankt nej eftersom vi inte har någon direkt kontantinsats :(
 
catherineb skrev:
Tack för ditt svar! Det låter ju toppen att förhandsbeskedet utgör en del av bygglovet. Det trodde jag nämligen inte.

Vi har inte styckat av tomten än men har pengar undansatta dom är ämnade för det. Vi har pengar till ett godkänt förhandsbesked också. Resten av alltihopa skulle vi däremot vilja låna till.

En likvärdig tomt som redan är avstyckad på samma mark, är taxerad till 320'.

Vi ska diskutera byggnadskreditiv på banken imorgon, får se vad dom säger. Räknar med ett blankt nej eftersom vi inte har någon direkt kontantinsats :(
Kontantinsatsen är ganska viktig, men om ni planerar att bygga i ett populärt område och kan spara pengar genom att göra en del själva så kan eventuellt det egna arbetet samt de pengar ni pyntat in i bygglovet räknas som kontantinsats istället. Visa banken att ni har en bra plan och koll på er ekonomi så tror jag chanserna till byggkredit ökar ordentligt.
 
Vi har ju en tomt med ett taxeringsvärde på 320', borde inte den kunna användas som "kontantinsats"? eller tänker vi väldigt konstigt?
 
Jag var i er sits för 2 år sedan, så all erfarenhet jag har är baserad på regler osv gällande 2013, borde inte ha ändrats så mycket men de "fakta" jag skriver är vad som gällde då och i vår kommun.

Lantmäteriet kräver att det finns godkänt förhandsbesked alt. bygglov för att stycka av marken (utföra en lantmäteriförrättning). Man får alltså söka förhandsbesked på den fastighet man styckar ifrån.

I våran kommun utgjorde iaf förhandsbeskedet en del av bygglovet. När vi sedan ansökte om bygglov togs det inte ens upp i något möte utan en handläggare kunde själv godkänna det eftersom vi hade förhandsbesked sa de. Jag käftade inte emot :)

Inför mötet med banken bör ni ha en produktionskostnadskalkyl, där skall alla kostnader för bygget tas upp. Ni får försöka uppskatta de poster ni inte har offert eller liknande på. Även tomten tas med i kalkylen och då till uppskattat marknadspris, på så sätt blir den en del av "kontantinsatsen" och det var inga problem för oss. Banken lät en mäklare värdera marken innan de slutligen godkände byggkreditivet.

EDIT: Ni kan ju alltid träffa banken och bolla lite, de borde kunna svara på hur mycket ni kan få låna etc så på ett första möte måste ni inte nödvändigtvis ha en helt komplett produktionskostnadskalkyl.
 
Idag har vi varit på banken och fått positiva besked! Vi behöver inte ha någon kontantinsats, utan det går bra att vi använder tomten istället. Vi ska nu försöka få hjälp med att ta reda på ett ungefärligt marknadsvärde för tomten (banken hjälper oss) och det värdet utgör då 15% av den totala lånesumman.

Nu är det väl läge att begära offerter ifrån de husleverantörer som vi tittat på hittills? Och kan man begära en offert som då avser ett 100% nyckelfärdigt hus kontra ett hus där vi gör vissa delar själva?
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Det går utmärkt att få olika priser beroende på hur mycket ni vill göra själva.

Den hussäljare som säger annat är det bara att säga adjö till.
Det finns väldigt många husproducenter, det är alltså lätt att rösta med fötterna.

När vi fick offerter gav dom seriösa oss båda priserna.

Ni kan ju också bygga med delad entrepenad, dvs att ni köper hussatsen, men avtalar separat med byggfirma och andra hantverkare. Väldigt bra om ni t.ex. har goda kontakter med en byggfirma. Då väljer ni ju helt och hållet vad ni gör själva.
 
Hej igen! Vi var hos banken och det var inga problem att få låna med tomtens värde som insats! Vi fick ett lånelöfte och har nu kontaktat ett tiotal firmor för offert på helt nyckelfärdigt hus.
Vissa har skickat en offert snabbt efter ett telefonsamtal, andra har velat boka möte. Ett bolag har bokat möte hemma hos oss vilket känns knepigt, men vi kanske får ut något av det? Vad vet jag.

Däremot verkar det vara amorteringskrav på 2% hos Swedbank, något som vi hoppats hinna slippa. Men det kanske inte är något man kommer undan, ens om man har lån sedan innan amorteringskravet träder i kraft?
 
Finns en del trådar om amortering, men ja, Swedbank har nyligen gått ut med att dom har amorteringskrav.

Men det är ju fritt fram att byta bank när byggnadskreditivdt skall omvandlas till bolån.
 
catherineb skrev:
Däremot verkar det vara amorteringskrav på 2% hos Swedbank, något som vi hoppats hinna slippa. Men det kanske inte är något man kommer undan, ens om man har lån sedan innan amorteringskravet träder i kraft?
Ni kanske är unga men samtidigt, att inte amortera nu när räntan är så låg.... på något sätt bör ni nog bygga ett sparande och med hus har det ju historiskt varit genom att inflationen (då med hög ränta) minskat lånets "värde" men nu med låg inflasion och låg ränta så tycker nog jag att man bör amortera istället. Men man är väl kanske bara uppfostrad i luthersk lära :D
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Vi har ju tänkt att vi ska amortera men tänker också som så, att det känns läskigt med ett amorteringskrav på 2% om räntan plötsligt går upp väldigt mycket. En bostadskostnad på 7000kr med ränta+2% amortering är inga problem, men om månadskostnaden helt plötsligt skulle gå uppåt 12.000kr så vore det skönt att kunna skippa amorteringen ett tag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.