Om du kan vika upp tätskikt 10cm mot väggen då är det godkänd. Du kan ha lådan så låg som 15vm från golvet. Det ser ut som att du har marginal för det.
Inkommande vatten får du dra om. Det kostar dig några meter rör och en timmes arbete ( inga dolda kopplingar i väggen/ kryppgrunden).
Utgående till vp kan du dra från lådan genom väggen ut till vp. Det blir diskret och snyggt.
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Hade det varit brunnen i duschen hade jag aldrig godkänt de här. Ska även ha ett badkar. Och vattnet ifrån tvättmaskin och värmepumpen har jag rör direkt ner i brunnen. Så det kommer ju aldrig rinna något vatten där om inte ett koppling eller något går sönder. Allt blir även inne i en garderob.

Ska mäta och kolla om det ens går med en låda. Kommer blir ett ganska stort jobb att få till. Men ska jag göra det någon gång så är det ju nu.
 
Lycka till
 
  • Gilla
xyle och 1 till
  • Laddar…
De värsta är bara att kopplingen till inkommande vatten sitter så nära golvet. Vet inte hur jag ska lösa det? För ska jag få in det i skåpet måste det isär. Och den är ju pressad? Då blir den ju ännu kortare sen....
 
Matstj skrev:
Om du kan vika upp tätskikt 10cm mot väggen då är det godkänd. Du kan ha lådan så låg som 15vm från golvet. Det ser ut som att du har marginal för det.
Inkommande vatten får du dra om. Det kostar dig några meter rör och en timmes arbete ( inga dolda kopplingar i väggen/ kryppgrunden).
Utgående till vp kan du dra från lådan genom väggen ut till vp. Det blir diskret och snyggt.
Om man sätter en klack där, så uppfylls inte kravet på 20cm mellan vägg och brunn. Dvs. brunnsmanschetten går inte att montera på ett korrekt sätt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Oj missade svaret längre upp. Tack så mycket för hjälpen alla. Bara börja riva och göra om...
 
DSC_0298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om jag tar bort rören så är det bara 19cm till vägg. Men det måste väl funka? Värsta är att jag måste hitta en låda som bara är 40cm hög men 55-60cm bred. Annars kommer jag upp i golvvärmerören.

Om jag hade haft brunnen 20 ut från rören hade det varit okej med klack då? Fan känns som ett enormt jobb det här. Jaja man lär sig av sina misstag!
 
Man kanske skulle ta ett jättestort skåp och få in allt ist?
 
Risken är ju att det blir sämre genom att försöka röra i det, formellt bättre men kanske i realiteten sämre. Finns inget som hindrar att du gör ett överdrivet bra jobb där med klack osv så att det praktiskt sett aldrig kommer ge något problem. Att lägga en bråkdel i insats på det jämfört med att försöka få dit låda i ett fall som inte är optimalt ändå skulle göra valet lätt för egen del.

Tänk genom alternativen innan du gör åtgärden är mitt råd.
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Exakt så jag tänker med. Så här i efterhand hade de självklart varit bättre att göra det i en låda. Mattläggaren som hjälper mig sa att han kan få det tätt och bra. Men att hade varit lättare om det var i en låda. Han var säkert på att det inte kommer hända något men att det är inte efter regelboken. Som sagt hade det varit våtzon 1 hade jag aldrig tvekat. Känns som det ska till väldigt många faktorer för att det ska kunna hända något.
 
Gjuta en klack som man gör jävligt tätt sen byta till en väggnära brunn?
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
hempularen skrev:
Om man sätter en klack där, så uppfylls inte kravet på 20cm mellan vägg och brunn. Dvs. brunnsmanschetten går inte att montera på ett korrekt sätt.
Just därför är jag oxå emot klack. Läs om inlägget.
 
xyle skrev:
Man kanske skulle ta ett jättestort skåp och få in allt ist?
Det är en bra ide
 
Jag berättar av min egen erfarenhet. I mitt gamla hus hade jag en klack under vp med manschet, tätskickt, fog, silicon runt om. Bomb säkert tyckte jag. Det började läcka från en koppling o då var det fukt skada.
Vattent har en otrolig förmåga att ta sig igenom.
 
xyle skrev:
Man kanske skulle ta ett jättestort skåp och få in allt ist?
Hela huset! En gigantisk inspektoinslucka, måste ju bli helt försäkringsbart då ju :wow::wow::wow:
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.