Har hört att man ska använda citron syra mot mögel på trä.
Är det någon som prövat detta medel?
Har läst i en tidning att det stoppade mögel
i en källare och det skulle varit en störe hus tidning som prövat.
Jag vet att det har en otrolig effekt på plåt och att det blandas med vatten. Fungerar som en kemisk blästring.
Är det någon som känner till dettta.?
 
Jag har gjort en försök med citronsyran. Nästan hela min karport var byggt av obehandlat trä och omålat på insidan. Dom omålade träytor var faktiskt ljusa och torra under ca 7 år. Jag har penslat citronsyra när jag såg svarta prickar komma rätt snabbt efter vi byggde den. Dom syntes enbart längst marken på den omålade sidan av plankor så jag penslade bara dom angripna områden ( ej hela väggar). Det tog inte bort dom fläckar som redan fanns men det verkade som om det kom inga fler efteråt. Eller kanske inbilade jag mej?
No ja, vi ställde inga höga estetiska krav på en karport. Vi har flyttat så jag vet inte hur det ser ut idag.

Det kan man i alla fall prova men enbart på trä som inte är utsatt för regn och vatten eftersom citronsyran blir renspolad mycket snabbt och skyddande verkan försvinner. Man kan testa det på fex omålade trähyllor i en fuktig källare men knappast på altangolvet ;).
gaia
 
Låter trevligt. Hur blandade du det? Hört att man kan köra med tapet klister och vatten?.
 
Som jag minns så blandade jag ca 20-30% lösning :-/  i vanlig kranvatten ... tror inte att tapetklister är något att ha i detta fall eftersom det gäller att få citronsyran att gå in i träet så djupt det går. Tapetklister kan vara för trögflytande och fastnar bara på ytan  :-/.
Det är bara mina funderingar ... ta det inte som en expertsvar ;)
gaia
 
galento
Hej,vi testade vatten och klorin till svartmögel på vårat hus(som är vitt).Resultatet blev mycket bra,bara att spraya på med duschflaska,låt verka lite och spola av,där det var mkt mögel tog vi 2 ggr.Blandningen var 1,5 dl klorin till 8,5 dl vatten,och som sagt förbluffande bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.