Måste bara berätta om mina senaste erfarenheter av husunderhåll.
Jag har ett gammalt hus med vertikal träpanel som är vitmålad. Den hade så mycket av svartprickmögel (som tydligen inte är mögel utan en alg) att huset såg ut att vara ojämnt grått. Huset målades 2010.
Jag har nu fått fasaden tvättad med ultrarent vatten, helt utan kemikalier och utan högtrycksspruta. Det enda som användes var vatten som avjoniserades och filtrerades i en anläggning firman hade i sin bil. Vattnet gick till borstar på långa skaft och all tvätt gjordes från marken. Inga ställningar byggdes.
Hela arbetet var ROT-berättigat och inga materialkostnader tillkom.
Resultatet blev över förväntan bra. Panelen ser nästan nymålad ut och alla växter runt huset har ingen påverkan.
Metoden fungerar på tak också. Firman sa att det dröjer innan ny påväxt sker eftersom alla sporer också tvättats bort.
Kan bara rekommendera denna ytterst miljövänliga metod!
 
D
Kan förstå att tvätt med vatten och borstar kan vara miljövänligt och fungera för att ta bort svartmögel på fasaden. Men förstår inte vitsen med "ultrarent" (avjoniserat) vatten. Tycker vatten ur kranen borde fungera precis lika bra. Tittar på marknadsföringen från en firma som hävdar:

"Effektivt – vattnet är aggressivt och löser upp smuts, alger, fetter och mögel."

På vilket sätt är rent H2O aggresivt? Är det inte just det som är vitsen med "ultrarent" vatten att det inte är aggresivt, utan joner, syror och baser?
 
Redigerat av moderator:
C
Låter som klassisk snake oil.
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
Om man vill undvika vattenfläckar så fungerar det absolut med behandlat/renat vatten
Så på ett glashus kan det nog göra skillnad.
 
cpalm skrev:
Låter som klassisk snake oil.
Jo, det kan man ju tycka. Fast något verkar någon ha lyckats med. Här i Linköping har det talats om "ultrarent vatten" lite nu och då i tidningar och reportage från Linköpings Universitet och i Mjärdevi Science Park. En snabb googling på ultrarent vatten ger t.ex.:

"Vändpunkten kom 2009 då Qlean Scandinavia först blev utsedda till Årets företagare i Östergötland, sedan fick Svenska Kraftnäts miljöpris och till det SABOs utmärkelse för bästa metod att underhålla fasader."

Klippt från LiUs sidor: https://www.iei.liu.se/envtech/om-oss/om-oss-portratt/1.545637?l=sv

Nu har jag iofs ingen aning om vilket företag TS använde, det kanske finns många som håller på med ultrarent vatten, men det verkar rätt coolt att kunna lösa fett och olja med vatten. (För mig i elektronikindustrin talar påståendet att Flextronics avfettar mönsterkort med ultrarent vatten mot att det skulle vara komplett Snake Oil)
 
Mikael_L
Det blir naturligtvis exakt samma resultat med vanligt kranvatten också. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Och för att bli lite kemiskt/teknisk.

Anledningen till att vatten inte löser olja är att vattenmolekylen är polär, oljemolekylen icke-polär.
Avjoniserat/destillerat/renat vatten är exakt lika polärt som innan. Avsaknaden av lite annat kan inte annat än försämra lösligheten för olja.

Så det som står i länkad text är rent nonsens.
 
Mikael_L skrev:
Och för att bli lite kemiskt/teknisk.

Anledningen till att vatten inte löser olja är att vattenmolekylen är polär, oljemolekylen icke-polär.
Avjoniserat/destillerat/renat vatten är exakt lika polärt som innan. Avsaknaden av lite annat kan inte annat än försämra lösligheten för olja.

Så det som står i länkad text är rent nonsens.
Jo, det är vad jag tror också (om polär v.s. icke-polär).

Fast det är lite lustigt att folk inte slagit hål på myten ordentligt nu om det inte hade någon bäring. Metoden verkar ju funnits 10 år eller så. (Anledningen till mitt intresse är att förstå mer om en metod man har hört massvis lokalt tjat om på LiU)

Folksams fasadfärgstest (som jag också hittade när jag googlade) sade att metoden var bra..... ungefär lika bra som Yes diskmedel :) -- det kanske säger allt.
 
Det är väl borsten som gör rent och vattnet bara spolar bort skiten.
Det finns säkert ställen med tex kalk i vattnet men det flesta platser i Sverige har så bra vatten att det är nog mera ett reklamargument att det är ultrarent vatten.

Protte
 
  • Gilla
TorbjornP och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och för att bli lite kemiskt/teknisk.

Anledningen till att vatten inte löser olja är att vattenmolekylen är polär, oljemolekylen icke-polär.
Avjoniserat/destillerat/renat vatten är exakt lika polärt som innan. Avsaknaden av lite annat kan inte annat än försämra lösligheten för olja.

Så det som står i länkad text är rent nonsens.
Du har säkert rätt. Förstår mig inte på sådant.
Men, varmt vatten löser ju fett bättre än kallt, kan du förklara detta för en okunnig?
 
Fettet mjuknar av värmen.

Protte
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag brukar alltid försöka kolla upp "nyheter" genom att söka efter vetenskapliga publikationer på t.ex. IEEE Xplore / Pubmed eller liknande . Om det finns substans bakom nyheten brukar man kunna hitta venenskapliga belägg där.

Men just idag har jag inte hittat några relevanta papper för "ultra pure water" som inte handlar om kretstillverkning... så antingen är det fusk och fejk eller så har jag bara otur i min sökning.
 
Mikael_L
Det intressanta i saken är texten som finns på hemsidesutrymmet på Linköpings tekniska högskola.

Jag undrar om skolan verkligen ställer sig bakom det som står där. Man borde kanske klämma dom lite på pulsen där.
Kanske se vad någon kemist anställd på skolan tycker ...?
 
Tja det verkar som om Professor Bo Svensson på TemaM varit delaktig. Om någon orkar skiva ett mail till honom och fråga så kanske vi får svar.. :)

LiUs nyhetsbrev talade om saken 2007: http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.12556?l=sv

De fick 3 miljoner år 2007 från SSF för att genomföra studier, man kan ju hoppas att det kommit ut några rapporter från studien.
 
Anders243 skrev:
Folksams fasadfärgstest (som jag också hittade när jag googlade) sade att metoden var bra..... ungefär lika bra som Yes diskmedel :) -- det kanske säger allt.
Ledsen men jämförelsen med Yes förstår jag inte. Jag har bra erfarenheter av att tvätta fasad med Yes.
Lika svårt har jag förstå att Folksam skulle ha funnit ultrarentvatten lika bra för fasadtvätt som Yes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.