Ursäkta om ämnet varit uppe, hittade inget i forumet när jag sökte.
Vår Worx 792 med SWversion 0.94 lyckas sällan gå ur sin laddstation och köra förbi den för att ta sig till zon2 och zon3. Den backar ut, svänger ut vänster, kör fram, sen börjar den svänga in höger för tidigt så den fastnar med höger hjul i handtaget för laddstationen, ger upp och börjar klippa vanligt i zon1. Hur löser man detta problemet?
 
peternicklas
stiffen72 skrev:
Ursäkta om ämnet varit uppe, hittade inget i forumet när jag sökte.
Vår Worx 792 med SWversion 0.94 lyckas sällan gå ur sin laddstation och köra förbi den för att ta sig till zon2 och zon3. Den backar ut, svänger ut vänster, kör fram, sen börjar den svänga in höger för tidigt så den fastnar med höger hjul i handtaget för laddstationen, ger upp och börjar klippa vanligt i zon1. Hur löser man detta problemet?
Är ett fel som vissa har. Har skickat detta till Italien, får se vad som kommer i nästa uppdatering. Viktigt är att den har fri rörelse utfrån och då den rundar laddstationen. Kolla så det inte finns hål mm. som den kan haka upp sig i.
 
Tack, det är helt fritt, platt och öppet för klipparen så det verkar som den antingen har en dålig algoritm för att ta sig runt, eller att sensorerna ger dålig input om dess rörelse/position...
 
Min WG796 med 12.6 (och 12.1) krockar med laddningsstationen 5 - 8 gånger efter ha varit avstängd innan den hittar rätt vinkel för att ta sig runt och köra till rätt zon (den börjar i stället klippa direkt vid laddningsstationen). Den ökar utgångsvinkeln med några få grader varje försök till dess den klarar sig runt. När den sedan hittat vinkeln så används den till nästa gång man stänger av den. De första 3-4 försöken är inte ens i närheten av rätt vinkel och kan inte i någon slags terräng/lutning vara vettig (ver 11.6 behövde färre gånger på sig).

Enligt min mening ett solklart fall av designfel - inte rimligt att en grundläggande funktion som zon-klippning skall misslyckas flera gånger bara för att klipparen skall ställa in sig automatiskt. Och svårt att förstå varför den börjar om vid varje avstängning (i stället för t ex vid ändring av antal klippzoner). Vad som är än värre är att den efter krock med laddningsstationen ibland hamnar utanför klippområdet och då stänger av sig om man inte passar den, varvid den börjar om med inställningen av vinkeln igen.

Så det säkraste är att bevaka dess beteenden de första gångerna efter avstängning och skicka hem den till laddningsstationen direkt den börjat klippa. Bäst vore förstås att de rättade programvaran. Kanske genom att öka vinkeln den försöker med första gången samt även hur mycket den ökar vinkeln vid varje fel, eller så. Kanske även låta bli att börja om varje gång den stänger av sig.
 
Och idag gjorde den en fin sväng runt laddaren och traskade in i zon2. Intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.