Håller på och renoverar ett gammalt stall som nu blir förråd. Alla nya reglar jag sätter ställer jag på stenar med syllpapp under för att komma upp någon decimeter från den gamla spruckna plattan som oftast är fuktig av markfukt.

Jag har nu kommit till golvet som jag tänkt bygga i form av 120 reglar ovanpå platplintar som står på den gamla palttan. Golvreglarnas nederkant kommer då vara runt 5-8 cm ovanför den gamla plattan (har begränsningar i takhöjd som spökar till det).

Vad jag inte kan bestämma mig för är om jag skall lägga byggplast/platonmatta eller något liknande på den gamla plattan för att slippa att ånga från markfukten går upp i den nya konstruktionen, eller om den mår bäst av att lämnas som den är och då få maximal ventilation istället..

Någon som kan ge tips om detta?
 
Åsa Lund
Om det bara ska vara ett förråd kanske det duger att lägga plastplattor (typ såna man klickar ihop och finns på Jula etc) för att få distans mellan fuktig platta och sakerna i förrådet?
 
Åsa Lund skrev:
Om det bara ska vara ett förråd kanske det duger att lägga plastplattor (typ såna man klickar ihop och finns på Jula etc) för att få distans mellan fuktig platta och sakerna i förrådet?
Har tänkt isolera det nya golvet för att ha det som varmförråd. Det gamla golvet är ojämnt och bitvis sprucket och är byggt för att göra det enkelt att mocka snarare än att ställa möbler på, så kommer behöva slå ett nytt golv hur som.
 
Åsa Lund
Då hade jag lagt Platon, både för fukt och lukt
 
Åsa Lund skrev:
Då hade jag lagt Platon, både för fukt och lukt
Hade det inte varit mer lämpligt om man byggde ett nytt flytande golv direkt på plattan?
I det här fallet bygger jag ett nytt golv på regelverk ovanför plattan.
 
Åsa Lund
Jag svarade på trådstarten. Gör uppreglat golv och reglar ovanför som du skriver. Blir nog bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.