Hej, är i full färd med att bygga en fristående bastu som ska bli vedeldad. Börjar nu vackla ang valet av golv. Har hela tiden varit säker på att jag ska ha plastmatta. Kommer ungarna att frysa när de sitter på ett glest golv o leker med vatten? Behöver golvreglar behandlas på något vis för att tåla fukten, eller är påverkan så liten så det inte spelar någon roll? Jag har kommit så långt att det är dags att isolera, men att riva trossbotten och lägga på trall går ju snabbare(och blir billigare) än att lägga spån+gips och sen ta hit en mattläggare.

Tacksam får åsikter och tankar.....//Harryboy
 
ullet
Vi har trallgolv i vår vedeldade fristående bastu och det är betydligt kallare på golvet än i övriga rummet - dock har jag inte mätt temperaturen där nere.

Då det även fungerar som friskluftsventil drar det ju även lite, så är det väldigt kallt ute när du bastar tror jag det skulle vara bättre med ett tätt golv ifall du vill att ungarna ska kunna sitta på golvet och leka.
 
Vintertid blir det väldigt kallt på golvet, absolut inget som barn kommer att vilja sitta på.Vi har ett liggunderlag på golvet där man står för att inte frysa om fötterna. I ditt fall skulle jag välja isolerat golv och matta. Ska du trots allt välja springgolv så gör reglarna av tryckimpregnerat.

/Kjell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.