Jag har idag en gammal el-central (utan jordfelsbrytare), fjärravläsningsmätare och huvudsäkring på en plats i vårt gamla hus.

Nu håller jag på att bygga ett nytt badrum på en ny plats i huset vilket innebär att all el ska dras nytt.
I badrumment kommer följande finnas.
Takbelysning (dimbar led)
Spegelbelysning
Pax-fläkt
Tvättmaskin
Torktumlare
Handdukstork

Allt detta måste kopplas via en jordfelsbrytare och på minst 2 säkringar om inte 3 (TM+TT+BELYSNING/FLÄKT) om jag förstått det hela rätt?

Kan jag få installerat en ny elcentral på ny plats kopplad till den gamla för att i framtiden koppla allt nytt i den nya centralen och på sikt även flytta huvudsäkring och mätare dit?
 
Elinstallationen i badrummet räknas som en nyinstallation, så då ska elinstallatören (det är ett behörighetskrävande arbete) utföra elinstallationerna så att säkerhetsnivån minst motsvarar den i SS 436 40 00. Detta innefattar bland annat krav på jordfelsbrytare, placering av uttag, kompletterande skyddsutjämning och så vidare.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Du kan sätta en ny central var du vill om det uppfyller reglerna. Men det är tveksamt om du får flytta huvudsäkringar och mätare, det bestämmer nätägaren och de brukar vilja ha dem utomhus lättåtkomligt.

Det finns inget som hindrar att göra om en undercentral till huvudcentral, förutsatt att kablar är dimensionerade för det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
@Fredrik, givetvis är jag medveten om att det måste vara en behörig elektriker som ska utföra arbetet. Däremot eftersom jag håller på att färdigställa väggar vill jag veta hur arbetet kan göras så jag kan planera komponenternas placering och framförallt el-centralen.

@tutuk, tack. Ska ringa nätägaren i veckan, vi har mätaren och huvudsäkringarna mitt i huset så det är inte direkt lättåtkomligt för dem. Då blir planen att göra en undercentral som kan byggas till och koppla den till huvudcentral för att i nästa steg i ombyggnaden be nätägaren att flytta mätare och huvudsäkring till den nya platsen.
 
Den nya platsen som nätägaren kommer att gå med på är ett fasadmätarskåp eller motsvarande. Var sedan gruppcentralerna placeras har nätägeren inga synpunkter på eftersom det helt och hållet är kundens egendom och ansvar.

Undercentral eller 2 a gruppcentral beror på hur den ansluts. Undercentral ansluts till en trefasgrupp i befintlig gruppcentral. 2 a gruppcentral ansluts till befintlig gruppcentrals matarledning som en avgrening.

Detta ställer lite olika krav på den nya matarlesningens kabelarea. Vid UC kan den vara 5 G 2,5 men vid 2 a gruppcentral bör den vara 5 g 6 om man vill slippa en extra avsäkring i matande ända.
 
Bartek skrev:
@Fredrik, givetvis är jag medveten om att det måste vara en behörig elektriker som ska utföra arbetet. Däremot eftersom jag håller på att färdigställa väggar vill jag veta hur arbetet kan göras så jag kan planera komponenternas placering och framförallt el-centralen.

@tutuk, tack. Ska ringa nätägaren i veckan, vi har mätaren och huvudsäkringarna mitt i huset så det är inte direkt lättåtkomligt för dem. Då blir planen att göra en undercentral som kan byggas till och koppla den till huvudcentral för att i nästa steg i ombyggnaden be nätägaren att flytta mätare och huvudsäkring till den nya platsen.
Nätägaren kommer sannolikt att hänvisa till en elinstallatör som ska lämna in en för- eller färdiganmälan. I den vill de ha tydligt beskrivet vad Elinstallatören ska göra. Rådet är alltså att kontakta en elinstallatör som du har förtroende för.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Nätägaren kommer sannolikt att hänvisa till en elinstallatör som ska lämna in en för- eller färdiganmälan. I den vill de ha tydligt beskrivet vad Elinstallatören ska göra. Rådet är alltså att kontakta en elinstallatör som du har förtroende för.
Lite förtydliganden.
Nätägaren brukar inte hänvisa någon specifik installatör. De brukar bara säga att man ska vända sej till en elfirma/elinstallatör.
Det normala är att du kontaktar en elinstallatör, framför dina synpunkter/ önskemål till honom och elinstallatören sköter kontakten med nätägaren.

Givetvis kan du ringa elinstallatören och fråga om mätarplatsen får flyttas innomhus.
Gruppcentralen efter mätaren får du låta flyttas utan att fråga nätägaren.
Nätägaren är intreserad av mätarplatsen och mätarsäkringar +ev servissäkringar.
Du kan givetvis önska ny mätarplacering innomhus, men de kan ha synpunkter på det och ev. säga nej. Ibland går det utmärkt... det beror på hur det ser ut hos dej, vilka argument du har för att behålla mätarplatsen innomhus. samt vilken handläggare du får hos nätägaren.

Det enda nätägaren behöver ha beskrivet är önskemål om mätarflytt. (ditt nya badrum mm. är ointressant för nätägaren)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.