Hej
Jag har under 6 år haft en väl fungerande gsm-uppringare ( ts100) men nu har den slutat ringa upp. Bryter jag strömmen till den så funkar det men efter en tid lägger det av igen. Någon som har en aning om vad kan det vara? Mvh Dennis

Teletec 1616 ingen fast telefon utan bara gsm
 
Redigerat:
Bump
 
TS100 skall man inte använda längre. Gå över till IP.
 
Ok. tack för svar. Kan du förklarar varför det har fungerat bra innan? Vad har jag att vinna på att byta?
Är det den här som är aktuell då: LARMSÄNDARE BGSM-120 GPRS M2M IP?
 
Det är inte så enkelt att ditt kontantkort gått ut? Oftast måste man ftlla på dem en gång om året.
 
nä det funkar alltid efter jag brutit strömmen till uppringaren. det är telias Telematik abonnemang jag har så det ska funka. Nu har det funkat någon månad men ringer upp långt (1-2min) efter jag utlöst larm. Sen plötslig kan det lägga av helt... tack för svar
 
RilleRock
Bolian skrev:
Ok. tack för svar. Kan du förklarar varför det har fungerat bra innan? Vad har jag att vinna på att byta?
Är det den här som är aktuell då: LARMSÄNDARE BGSM-120 GPRS M2M IP?
Den är en bra och prisvärd larmsändare.

Det går många turer i det hela om och när gsm nätet skall stängas ner iomed kostnad för underhåll.
Som larminstallatör märker vi att gsm-nätet är överbelastat då i dessa anläggningar som fortfarande använder gsm/uppringande larmsändare så kommer inte alla larm fram till larmcentral.
Generellt sett så faller 10-15% av larmen bort och når aldrig larmcentral.

Utöver det så varje händelse som skickas till larmcentral innehåller inte många kb (beror lite på larmsändaren) vilket innebär man kan skicka några 100 larmhändelser innan man ens är uppe i 1MB.
Vilket gör att månadskostnaden med ett telematikabonnemang blir inte så dyrt.
Telias ligger på fast 30kr samt 4,50kr för 1MB /månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.