Hej.

Bor i 1,5-plans radhus som gott som värms upp med luft/luft-värmepump i vardagsrummet. Sovrummen på övervåningen och köket har element av nyare snitt att koppla på vid rejäl kyla. I det relativt stora vardagsrummet finns även två gamla element som sätts igång vid riktigt sträng kyla när värmepumpen börjar få det svårt. Elementen är stora långa på 1400 w 60x150 cm respektive 1600 w 60x180 cm och täcker hela fönsterpartierna. Dock blir de förbannat varma när de väl sätts igång och saknar någon skydd mot petiga småbarn. Fönstren och vägg är väl isolerat.
Jag vill göra mig av med dem men vet inte riktigt vad jag skall göra istället. Ersätta dem med ett kraftfullt kvalitetselelement, ta bort båda och uppgradera pumpen eller skaffa två nya billigare att använda de veckor det är riktig vinter här på västkusten? Det stora elementet sitter under luftvärmepumpen.
Tacksam för era kloka tips och erfarenheter.
 
Uppgradera vp eller gå över till vattenburet .
 
Oljefyllda element?

Vi har tre ca 140 cm långa som komplement till LL pumpen i vardagsrummet.. De blir varma men inte brännheta. Vi har bytt ut alla gamla element till oljefyllda.
 
Nu är det inte oljefyllda element. De blir galet varma.
Det är en svår beslutsekvation då det inte använda ofta. Är viktiga resurser när de väl måste användas och är en inte oviktig del rent estetiskt i vardagsrummet. I övrigt är vi väldigt nöjda med att värma huset med LL pumpen, det funkar kanon.
 
På bottenvåningen har vi ersatt drygt 40 år gamla elektriska radiatorer med oljefyllda av märket LVI med måtten 118 x 50 cm. De bränns inte och nu känns klimatet mer komfortabelt på bottenvåningen. De nya är tyvärr ganska dyra men vi är nöjda.
 
Ja det är en investering i något som används ytterst tillfälligt. Värt med ex Lvi? Vad tror ni kan vara bäst vid en försäljningssituation? Att se 40 år gamla element i bostadens huvudnumret höjer inte direkt känslan.
 
I vårt fall används de nya radiatorerna som enda uppvärmning på bottenvåningen. Detta tillsammans med att de är mycket snygga bidrar till att vi är nöjda trots priset. Priset för radiatorerna var nära 2.000:per styck vilket möjligen höjer priset på huset lika mycket vid en försäljning.
 
Samma pengar i ngn forum av värmepump hade lyft värdet betydligt mer än direktverkande el-element...
 
Du skrev inte hur gammal llvp var. Någonstans runt 10 brukar den hålla. De nya har blivit betydligt bättre. Funderar du på element så kan lvi sänka värmen till 60 grader på elementen. Köper du begagnat till en tredjedel av priset eller lägre så rekommenderar jag minst mec eller näst sista modellen yali G. Undvik meb som har gammal anslutning och de äldre gick tydligen sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.