Ska riva väggen mot kall garderoben/kattvind och utnyttja snetaket för att få ett större rum.
Men idag är de ju bara gammalt stick tak och papp under plåttaket. Ska jag då göra luft spalten med läkt 20mm och masonit mot sticktaket och sen papp sen isolering sen byggPlast? Eller kan ha hoppa över pappen? Och hur tjock isolering bör man ha?

Mvh Anders
 
Ingen som har några tips?
Är ju i dags läget ingen ventilation i takfoten heller. Och huset har inga gavel ventiler heller. Taket är ett så kallat mansardtak. Huset är timmer hus från början från 1900 talet.

Mvh Anders
 
1. Vad är det för papp du tänkt lägga mellan isoleringen och masoniten?
2. För att själva systemet med ventilation i luftspalten ska fungera och transportera bort eventuell fukt behövs en öppning i takfot där luften kan komma in samt gavelventiler där luften kan komma ut. Observera dock att det är väldigt riskabelt att ventilera en vind som tidigare har fungerat så tänk efter både en och två gånger innan du ändrar miljön på vinden.
3. Du säger att du har ett timmerhus, är taket mot vinden plastat? Det är ingen mening att sätta plast framför isoleringen om inte hela taket redan är plastat. fukten kan ju då komma upp på vinden i resten av taket och kanske öka ångtrycket mot vad du har idag.
4. Om huset inte tidigare blivit utsatt för minerallullsisolering utan bara har spån på vinden kanske du skulle titta på ett diffusionsöppet system med cellulosaisolering och ångbroms istället.
5. Kolla efter så inte stödbensväggen som sitter där idag är bärande innan du river ner den. Även en till synes tunn plankvägg kan ha en bärande funktion. Du kan ju ta dit en intet ont anande duktig snickare som kan mumla fram en lösning gratis i tron på att han ska få utföra ett arbete men det är ju så klart inget jag rekommenderar av moraliska själ *ehrrmmm...*
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Jo pappen jag menade var vindpapp. Tänkte sätta de innan isoleringen för att få de så vindtätt som möjligt.
Och är ju springor i mellan brädorna i takfoten så luft kan komma in där. Men vet inte varför de inte sitter gavel ventiler i huset de gör de väll på alla?
Och huset är ombyggt o renoverat vissa delar och där har dom plast innanför gipsen. Men de är alltså inte bra med plast på några ställen utan funkar de bara om hela har plast?
och de är isolerat mef både sågspån och ull på olika ställen. Och angående bärande vägg i kattvinden så är den nog bärande på nått vis. Har just startat en tråd om det med bilder i en annan kategori på detta forum.

Mvh Anders
 
Förstår inte vad pappen ska vara bra för? Masoniten fyller ju samma funktion.

Har du sticketak, (som du tänker isolera mot), så är inte takfoten så väsentlig, utan då är det lämpligt att det är luftspringor på gavlarna där spikreglarna "kommer ut". Taket ventileras då huvudsakligen längs med. Bör inte behövas några stora springor då vinden brukar trycka/dra luften igenom.
 
Då hoppar jag över pappen och kör bara med masonit. Menar du spikreglarna som själva plåten sitter i? Är inga gavel ventiler men de kanske inte behövs då?

Mvh Anders
 
Om huset/kattvindarna fungerar, och har fungerat i mååånga år (>50), så är väl det ett bevis på att det är rätt så som det är.
Om du först isolerar kattvindarna, och sedan tar upp gavelventiler så att de blir effektivt utkylda så verkar det lite meningslöst vid första anblicken. Men, det kan ju också vara så att isoleringen radikalt ändrar på spelreglerna, och ngn form av ventilation måste till. Jag tror inte det, men det är något som du behöver ha uppsikt på och kontrollera årligen, så att lämpliga åtgärder tas till efter ev behov.

Om du måste skarva masoniten så kanske en 50-100 cm bred pappremsa är behövlig. Masonit har ju en tendens till att svälla och krympa en del med årstiderna/luftfuktigheten, och för den vanliga tunna 3 mm varianten så kan det ge glipor i skarvar. (I mitt ursprungliga resonemang utgick jag från att ingen skarvning behövdes då det var kattvindar, men det kan ju iofs vara hyfsad takhöjd även på kattvindar, och då kanske det blir en skarv ändå. Vill du vara helt säker på vindtät isolering vid skarvning så kan ju hela facken pappas som du tänkte från början. Är väl ingen nämnvärd skillnad i arbete el materialkostnad att pappa en del av, el hela fack?)

Jag tänker mig att du sätter masoniten mot pärtens spikreglar. Vidare antar jag att på pärten ligger oljehärdad masonit, (om pärten/sticketaket var i dåligt skick), sedan ströläkt och plåtens spikreglar. Då luftas sticketaket underifrån i facken mellan dess spikreglar, och de går ju längs med taket från gavel till gavel. Alltså behövs ventilationsspringor på gavlarna så att luft kan röra sig under sticketaket. Dock inga stora springor eftersom vinden normalt alltid hjälper till med ventilationen. Det brukar bli rätt stora tryck- och sugkrafter från ena gaveln till den andra.
 
Tack så mycket för att du förklarade hur de funkar. Då avvaktar jag med gavelventiler så länge och kollar om de ändras nått på vinden om nått år.

Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.