Håller på att bygga uterum på befintlig altan, har satt 45x195mm reglar som bärlager och kommer sätta skjutdörrspartier på långsidan och skjutfönster på kortsidan, taket är en del av huset så det är rejält isolerat.

Nu har jag dock funderat på hur jag skall isolera golvet. Min tanke idag är att sätta 100mm cellplast mellan reglarna och täta med fogskum.

Räcker det med 100mm cellplast? Behöver jag använda någon plast eller vindpapp? Har läst så många olika lösningar här på forumet så hade behövt lite tips :)

Tack på förhand!
 
Jag satte 100mm cellplast, vindpappen ligger fortfarande i källaren. Men bara cellplasten kom dit blev det stor skillnad.

Tror inte du behöver mer isolering på golvet, större värme läckage på taket.
 
Okej, då kör jag på det :) Taket i blivande uterummet är golvet på andra våning och sedan kommer ju själva utrymmet och sedan yttertaket på det så det kommer vara rejält isolerat uppåt, tror det kallas amerikansk veranda eller något sådan.

Vilket U-värde har du på inglasningen?
 
testa med det fogskum du ska ha på en lös skiva vissa sorter fräter på cellplast
 
Okej :)

Kom precis att tänka på att taket inte är isolerat ovanför altanen så jag borde väl isolera där? Det är ett vinkelhus och på ena vinkeln så är huset hälften "rum" och hälften altan med tak och det är där jag skall glasa in och isolera. Jag skall inte inreda den vinkeln som är ovanför altanen om det spelar någon roll.
 
Ja, taket ska också isoleras, annars är det som att gå med raggsockor i sandaler. Skippar du isoleringen i taket så gör ändå isolering i golvet stor skillnad, man slipper stor del av draget och strålnigskylan från marken. Frigolit/cellplast är som sagt rekommenderat.


Välkommen till forumet!


Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.