Hej,

Jag ska under sensommaren göra klart ett bord som ska ha en betongskiva. Tillverkningen av skivan är under kontroll dock så har jag lite funderingar om hur man ska gå tillväga för att slipa skivan.

Har lurkat runt på nätet och det finns ett par vägar att gå.

- Slipa för hand
- Beställa enklare maskin från ebay - wet polish grinder
- Hyra maskin vid behov
- Köpa bättre begagnad maskin. Till exempel Flex 1709.

Ska initialt göra klart bordsskivan och har ambitioner att göra lite andra skivor i snar framtid.

Budget är väl skaplig, vill främst ha ett bra resultat.

Vad har ni för tips?

/S
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Jag fick precis hem min wet polish grinder från England idag, har inte hunnit testa den ännu.
(måste fixa vattenkopplingen först)
Jag skall slipa betong bänkskivor, återkommer när jag har testat den!
Kostnad 1900kr med frakt och en extra sats med slip/polerskivor från Amazon

20150730_201537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken tajming. Har själv kollat på liknande maskiner. Har du provat någon annan form av slipning av betong innan?
 
Jag har gjort ett litet bord med en betongskiva som jag slipade med en Flex. (Första steget slipade jag med en Festool-slip med diamantskål) Jag använde mg av HTC's slipsystem (7 steg)
Jag använde mig av finbetong (ingen bra resultat, för mycket småsten som kom fram vid slipningen. Jag ville bara ha "stora" stenar
som skulle komma fram vid slipningen...) jag skulle använt mig av ren betong och slängt ner sten i den tror jag. Nytt försök till hösten.
Jag kan lägga upp någon bild när jag kommer hem.
 
betong.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag fått rätt på vattenkopplingen och testat att slipa lite grann.
Jag har slipat med 400 slipklossen på bilden, jag har även sparat lite av den råa betongen.
Den gick väldigt snabbt att få ytan len, Jag har gjutit med finja finbetong så det är ballasten du ser på bilden inte porer.
Jag har ganska mycket att gjuta till mitt kök, så jag kommer göra en egen tråd om detta när jag börjar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.