Håller på och bygger badrum. Tyvärr fick jag upp rören till vattnet igenom golvet och lite för nära brunn(15cm). Var även smart och gjöt fast dom med eps-betong....

Som jag ser det finns det två lösningar,

Ta bort skivorna bakom och hacka bort epesen in med rören i väggen sen använda en tätt låda. Men blir väldigt bökigt att få till.

Eller trycka in rören mot vägg och gjuta en klack som man penslar på tätskikt.

Vad skulle ni ha gjort?

DSC_0288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmen och elementrören kommer ut ovanför ut igenom vägg. Problemet är inkommande vatten och utgående ledningar till toa kök mm.
 
Gjutit en klack, men det kommer mycket nära brunnen. Skulle det inte gå att dölja dem bakom en pelare, som står på den gjutna klacken?
 
Men, såg du inte detta under planering stadiet? Du kan inte ha golvbrunnen vid rören eller göra en klack och få det fackmässigt - dvs försäkringsbart. Golvbrunnan har ett minimiavstånd från vägg för att manchetten ska funka...

Jag skulle riva upp golvet, dra om avlopp och flytta brunnen.
 
.....är det dessutom ett EL uttag på väggen där vid våtzon 1? känns inte bra. Har du byggt detta själv? Är det ett badrum? Eller en tvättstuga?

Om det är en tvättstuga skulle det hela kännas något bättre, men ändå fel. Att duscha eller bada mot både VVS och el är ju inte att rekomendera,
 
Redigerat:
hade ingen vägg där när jag satte dit avloppet så fick chansa lite :/ Det är långt utanför våtzon1. brunn till duschen är i andra hörnet. Ska ha värmepump stå åt höger och tvättmaskin åt vänster om brunnen. blir inne i en garderob ville därför inte ha brunnen utanför men ja den hade kunnat varit längre ut och ändå varit innanför garderoben.

Det där är alltså en extra brunn med lokalt fall bara. Till värmepumpen, tvättmaskinen och om de blir någon läcka vid alla kopplingar. Så ingen brunn jag måste ha. Tyvärr lite för sent att riva upp golvet...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hade inte tänkt att ha brunn där men min rörmokare tyckte det var en bra ide. O iden var ju bra. men inte rören och jag påpeka det men han tyckte det var okej med en klack så jag körde på med golvet. Men när mattläggaren kom så var inte han lika nöjd. Han skulle få det tätt med klack, men det är inte efter regelboken sa han.

Som sagt har ingen lust att riva upp golvet :/ Men vill gärna göra det så bra det går innan man det är för sent och ändra det.
 
Ok, va bra. Då skulle jag göra en klack och försöka rädda det så. Tyvärr kan du dock nog inte räkna med att det blir försäkringsbart då det är mot regler som gäller.
 
Ne förstår det:/ men det är väl bara om skadad skulle vara just där vid klacken? Hela badrummet blir väl inte oförsäkringsbart? Tack för all hjälp önskar det fanns någon annan lösning som jag inte har tänkt på. När man ändå lägger så mycket tid vill man ju få det så bra som möjligt.
 
Kör på det första alternativet. In med rören i väggen sen sätter du dit en fördelar låda, snyggt ich prydigt.
Läckage hålet från lådan sätter du 15cm övanför brunn.
Det är värt besväret. Den här konstruktionen med så många rör genom golv får du inte godkänd av nån.
 
T
Matstj skrev:
Kör på det första alternativet. In med rören i väggen sen sätter du dit en fördelar låda, snyggt ich prydigt.
Läckage hålet från lådan sätter du 15cm övanför brunn.
Det är värt besväret. Den här konstruktionen med så många rör genom golv får du inte godkänd av nån.
Konstigt nog, så ser det ofta ut så här i nybyggen.......
 
#tank77
Det låter konstig!
En sak som jag inte tänkte på var om väggen är en yttervägg?
I så fall blir det annorlunda.
 
xyle skrev:
Ne förstår det:/ men det är väl bara om skadad skulle vara just där vid klacken? Hela badrummet blir väl inte oförsäkringsbart? Tack för all hjälp önskar det fanns någon annan lösning som jag inte har tänkt på. När man ändå lägger så mycket tid vill man ju få det så bra som möjligt.
Tja, det beror på....vi hade en skadereglerare på IF som hanterade en skada åt oss där skadan var i duschzon ca tre meter, på andra sidan badrummet från dörren, men pga något fel med uppvik mot tröskeln så fick vi info att det inte gick på försäkringen, först. Sen fick vi bråka och fick rätt. Men nu har jag erfarenhet av Moderna försäkringar, de verkar bara till på själva skadan....så det beror på, skulle gissa både företag och handläggare.

IF resonerade så att om det var fel där kunde de anta att de som byggt inte gjort resten fackmässigt heller. Men vi hade ett sk våtrumsintyg att badrummet var fackmässigt, vilket jag tror tippade oss över till försäkringsbart då vi gjort allt i vår makt på nått sätt......de hittade inga andra icke fackmässigheter vid undersökningen än just ett avsteg.
 
Redigerat:
Okej ne så är det nog. De gör ju allt för att klara sig undan. Så finns det inga fel då kan de ju inte hitta något att klaga på.
 
Redigerat:
DSC_0293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är väggen in mot huset. Har byggt ut. Så alla rör kommer upp i gamla dörrhålet. Enda problemen jag ser med låda är att alla rör är så nära golv speciellt kran till inkommande... Sen ska det ju även gå rör ifrån vattnet till pumpen som kommer sitta utan på väggen. Fast de borde inte vara svårare en att dra ett rör ifrån lådan och ut igenom väggen.
 
Skönt att jag verkar ha bättre rörpulare än tank77, så där illa har det aldrig varit på ett bygge.

Mitt tips är att ringa ut ditt FB och be dem om råd på plats.

Ska du göra en klack så föreslår jag att du gjuter den med 2 komp tätskiktslim
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.