Hej alla,
Jag planterade en Thuja för 10-12 år sedan som nu är enorm - 5-6 meter i topparna skulle jag gissa och säker 2 meter tjock, häcken är 10 m lång.

Jag skulle vilja ha ner det till ca 3 meter och även smalna av den då jag planerar ett växthus som där med skulle få mer plats.

Har fattat att detta kan gå bra med vissa regler.

1) klipp innan midsommar så jag tänkte kanske April nästa år
2)klipp strax ovanför en förgrening om möjligt

Vad gäller att få ner bredden på den är jag dock osäker, skall det göra innan, efter eller kanske samtidigt man tar topparna?
 
Jag har en lika gammal thuja som din ca 3 m hög.
Jag har klippt när och hur som det passar mig och den har aldrig klagat, grön och fin.
 
Har för mig att regeln är att Thujan skall klippas året efter att de nått önskad höjd, dvs man klipper av ca 10-20 cm. Det går nog bra att kapa mer av toppen, men risken är större att den blir yvig i toppen. Bredden kan klippas så att de fortfarande finns gröna barr kvar. Klipps alla barr bort på en gren kommer den med stor sannolikhet att dö.

Vår häck är ca 15 år och den trimmas varje varje år sedan ~3 års åldern. Den är ca 2,5 m hög och ca 1,2 m tjock.

Hade en stor fristående Thuja på ca 40 år som jag ett par gånger kapade av en meter på i toppen. Detta år tog jag bort den pga den blivit för bred och det gick inte att trimma ner den.
 
Vi har en thujahäck som granne (mot jordbruksfastighet).

Vid inflyttande var den ca +8 meter hög och tog bort en hel massa damm och vind men också ljus. Jordbruket tog ner den ca 2 meter för en 4 år sedan och efter 2 år såg man inte dessa hemska avkapade stammar längre, nya friska toppar hade bildats.

Nu har de kapat så att häcken är kanske 3+ meter hög, det ser f..j.... ut men om allt går som förra gången kommer det se riktigt bra ut om ett par år igen trots att det ser omöjligt ut med de grova stammarna synligt :) Vad jag hört bildas inte nytt på sidorna...?

Båda gångerna kapades thujorna på vårkanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.