Hej.
Har de senaste 2 åren ägnat tiden åt husbygge med tillbehör.

Eftersom jag gjort väldigt mycket själv så har det ju blivit en ansenlig mängd kvitton, manualer följesedlar osv.

Har ca 2 fulla flyttlådor med osorterat, jag har sparat ungefär allt från bygget, har även 6 pärmar fulla med sorterade dokument.

En väldig massa alltså som också tar mycket plats.
Har nu införskaffat en skanner för att göra alla kvitton osv digitala.

Dock så blir jag fundersam på hur man redovisar allt detta den dagen det ska säljas.
Duger det med att ha alla kvitton inskannade på en dvd eller behöver man ha allt i pappersform?
Hade varit väldigt trevligt att bara kunna slänga hela detta jätteberg med papper och istället ha det på datorn (med backup så klart)

Hur gör ni för att hantera era kvitton osv?
 
Jag delar upp i mindre projekt och har en exel-fil där jag för in alla kvitton och numrerar dom.
Skriver ut för varje projekt och har en sammanställning.

Förra huset så hade jag en knöfull pärm med mig till mäklaren när hon skulle hjälpa mig inför uträkningen av skatten och hon blev positivt överraskad över ordningen...
 
Mikael_L
P-plats skrev:
Jag delar upp i mindre projekt och har en exel-fil där jag för in alla kvitton och numrerar dom.
Skriver ut för varje projekt och har en sammanställning.

Förra huset så hade jag en knöfull pärm med mig till mäklaren när hon skulle hjälpa mig inför uträkningen av skatten och hon blev positivt överraskad över ordningen...
Undrar hur positiva dom blir (mäklare, skatteverket, osv) om man drar fram en hel flyttlåda med pärmar och kvitton. :)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi spar pärmar med fakturor mest. Har inte haft som vana att spara inköp av skruv och lister....kanske dumt, men vi spar bara "projekt" fakturor om det handlar om 10,000kr eller mer.....
 
C
En god idé kanske är att scanna in kvittona också. Min erfarenhet är att kvitton tenderar att vara självförstörande så att det bara är en blank lapp kvar efter några år.
 
Kvitton förstörs av värme, exempelvis genom att ligga framme i solljus.

Jag bokför varje år summorna på de kvitton jag har i ett stort excelark, numrerar inköpet, kategoriserar det och sätter sedan upp kvittot på ett A4 som märks med löpnummret från excelarket.

Har hittills inte behövt redovisa några kvitton från tidigare försäljningar, utan har bara dragit av totalsumman. Men det kan bli stickprovskontroll.
 
Mikael_L skrev:
Undrar hur positiva dom blir (mäklare, skatteverket, osv) om man drar fram en hel flyttlåda med pärmar och kvitton. :)
Samtidigt så tycker ju inte jag det är sådär kul att betala reavinstskatt på mitt husbygge bara för att någon tycker det är jobbigt med massa kvitton.

Det är ju en sak när man renoverar då är ju inte alla kostnader avdragsgilla, nu är ju mina kvitton kostnader för att resa upp huset och garaget.
Jag har en hel full Ica-kasse med vanliga butikskvitton, i runda slängar 150-200 000kr i inköp.
Det är ju ändå rätt mycket pengar som jag vid en försäljning skulle behöva skatta för.

Samtidigt, om jag ger dem en fin dvd med någon form av bra sammanställningsdokument på och alla kvitton inskannade i mappar så tycker man ju att det borde funka.

Är det någon som fått redovisa någon gång?
 
Scannar in 2-4st kvitton (så många som ryms på ett A4) och skriver ut kopian och häftar dit originalkvittona, Sen in i en pärm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.