Kan man få ut vilken typ av asbest som finns i röda Eternit-plattor avsedda för takbeklädnad tillverkade ungefär vid mitten av 60-talet.

Tydligen ska upp till 5% av asbesten som användes vid Lomma vara blå asbest. Innebar detta att man hade 5% blå asbest i de flesta produkterna eller fanns det mer blå asbest i vissa produkter och inget alls i annat eller var det olika beroende på vad man fick tag på?

På 70-talet skulle det tydligen bara finnas vit asbest i eternitprodukterna men hur var det innan?
 
Åsa Lund
Vilken betydelse skulle färgen ha? Har inte hört talas om det tidigare. Jag har alltid trott att färgen var efter vad som var modernt just då?
 
Färgen på asbesten spelar inte så stor roll när den väl har hamnat i eterniten. Så länge du inte bearbetar den är den inte farlig.
 
Immobil skrev:
Färgen på asbesten spelar inte så stor roll när den väl har hamnat i eterniten. Så länge du inte bearbetar den är den inte farlig.
Dessvärre sker ju visst slitage på skivorna och nu senast genom oförsiktig/vårdslös rengöring gjord av släkting vilket gjort att fibrer sannolikt kommit loss. Därför min undran om asbesttyp i plattorna. Det finns ju studier för sannolikhet för sjukdom vid enstaka exponering och denna ska ju skilja mellan vilken typ av asbest som använts.
 
O
Om du är så orolig för asbest så du till och med funderar på vilken variant så skicka in en bit för kontroll. Annars är mitt råd oroa dig inte. Eftersom det var tak så borde det varit utomhus vilket gör att riskerna blir mycket mindre! De asbest sorterna som finns är alla farliga...
 
Det hela berodde på vad som vid det aktuella tillfället fanns att tillgå,normalt sett är det vit asbest, krysotil i eternitskivor/plattor,men det var ofta ojämnheter i leveranserna av asbest, så det förekom även blå asbest, krokidolit, som är den absolut farligaste typen, upp till 4 gånger så hög risk för allvarliga sjukdomar, framförallt mesotheliom(lungsäckscancer) även för cancer i tjocktarmen/bukhåla ökar risken mångdubbelt. det förekom även en mix av krysotil/krokidolit.Dom sista åren av eternitproduktion i Sverige ca 1970-77 förekom i princip enbart vit asbest i i eternitproduktionen.

Även amosit (brun asbest) förekom i mindre utsträckning, som är den näst farligaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.