Om ni som jag av olika anledningar kopplar om och bygger om ledningsdragningen i gräsmattan så är ni troligen intresserade av min lösning för att göra detta enkelt.

Lösningen är också praktisk om man någon gång då och då behöver felsöka slingan snabbt och enkelt.

Bakgrund:
Jag har en oerhört komplex tomt med många smala passager och annat elände och passagerna delar upp tomten i olika områden som jag måste ha guide-kabel för att nå.

För att lösa detta så har jag kontinuerliga förbättringsprojekt på tomten (den inbegriper numera delar av granntomten också, delar som de inte tog hand om och jag frågade därför om jag fick klippa dem istället). Problemet med förbättringsprojekt är att de hela tiden kräver att man drar om kablarna och det skapar antingen mängder med nya skarvar, eller så måste man hålla ordning på vart skarvarna ligger så att man kan göra om dem igen och igen...

Jag är dessutom långt ifrån klar på tomten, jag skall bygga ny redskapsbod (där klipparen skall få bo också), gäststugan skall flyttas mm, vilket gör att fler omdragningar är att vänta.

Lösningens framväxt:
Det började med att jag lödde skarvarna och använde krympslang för att slippa skarvdonen, men även detta blev jobbigt i längden så jag gick över till att bara tvinna och tejpa dem och markera ut exakt var de låg så att jag skulle kunna hitta dem och eftersom de bara tvinnades, laga dem ifall detta var nödvändigt. Naturligtvis så oxiderade skarvarna vid tvinning då jord hamnade i dem, vilket ledde till att jag ett par gånger per år fick felsöka, skala om och tvinna om skarvar på tomten. I samband med ett av de senare projekten så blev jag dock less på denna lösningen då jag på ett ställe inte kunde få en bra lösning för att gräva ned dem så att de ändå var lätta att få upp igen. Då slog det mig att som elektriker så har jag använt återförslutningsbara dränerade skarvdosor. Efter lite funderande hittade jag en enkel och praktisk skarvdosa för begränsingskabelns och guidekabelns skarvar...

Lösningen:
Jag använder mig av 16mm plastslang, sådan som används för vatten, bredband mm. Denna kapar jag i två dm långa bitar (man kan göra dem så långa som man vill om det behövs för dräneringens skull). Jag tvinnar ihop trådarna i en utstickande "blindgångare" och trär in denna i röret, placerar röret i markytan så att gräset kan väga över det men inte under jord och ser till att röret lutar åt ett håll så att det dräneras.

Utvärdering:
Jag har använt denna lösning nu i ett år och har inga problem alls med kopplingarna, inte ens där jag kör med standard RK för inomhusbruk. viss oxidation sker på skarvarna, men de tappar inte kontakt utan fungerar alldeles utmärkt.

Idag upptäckte jag att gräsklipparen följde begränsningen hem och inte guiden. Dags för felsökning alltså. Började med att testa guiden som begränsning, Men laddstationen (Husqvarna) blinkade att det inte fanns kontakt, precis det jag bara ville ha bekräftat. Drog fram en 10m RK från förrådet och körde med Divide-and-conquer-principen (tvinnade ihop olika slingor till kortare slingor som testades) och hittade mycket snabbt vilken delslinga som problemet fanns på (har fyra delslingor bara på guiden, på begränsningen har jag åtta delslingor). Problemet var därefter lätt att identifiera då det på delsträckan fanns en sättning i marken som hade slitit av guiden (den har funnits hela sommaren, men det senaste regnvädret gjorde det sista) . Orsaken till sättningen var att därunder finns (fanns) det en täckt stubbe från ett träd som kapades för några år sedan innan jag fyllde ut den delen av tomten. Den hade nu ruttnat bort...

Slutsatser:
  1. Att ha ett antal skarvar runt tomten är ett praktiskt sätt att kunna felsöka och bygga ut slingorna efter behov (om man har behoven).
  2. Skarvar i rör är lätta att leta reda på och ta fram, samtidigt som de smälter in snabbt och bra i gräset. Skadorna på gräset är mindre när man drar fram dessa än om man måste gräva fram en trådskarv.
  3. Dränerade rör med skarvar i håller oxidationen och de tvinnade skarvarna i hyfsat skick under en längre tid. Detta gör att tvinnade skarvar är ett ganska bra alternativ för de som vill ha sådana av olika skäl.
  4. Kopplingspunkter med många olika trådar är mycket praktiska, det gör det väldigt lätt att koppla förbi delar av tomten. Man får dessutom plats med ganska många trådar i ett rör. På ett ställe med en smal passage har jag fyra skarvar i samma rör: kanstslinga åt bägge hållen (ena slingan dubbeldragen dit som om den skulle gå runt en ö), guide hem och guide ut (eftersom jag bara har en guide och egentligen behöver två så går den i en slinga ut i den delen av tomten).


Sedan kan man dra ett antal slutsatser runt stubbar, utfyllnader och annat, men det hör inte hemma i detta forumet... ;)
 
Redigerat:
Åsa Lund
Programmeringen att följa begränsningskabel lagras med hjälp av ett litet batteri inne i klipparen. Behövs bytas efter några år, kan det vara en anledning?
 
Åsa Lund skrev:
Programmeringen att följa begränsningskabel lagras med hjälp av ett litet batteri inne i klipparen. Behövs bytas efter några år, kan det vara en anledning?
Nu hänger jag inte riktigt med på hur du tänker. Svarade du på fel tråd?

Det finns ju andra trådar som handlar om att följa begränsningen, men jag har inga som helst problem med det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.