Och det som verkar lite märkligt med din maskin är ju att dom inte verkar ha provkört maskinen. Det meddelandet kommer ju direkt då..
 
Pratat med honom i telefon efteråt då jag upptäckte felet. Han hävdar att han provkört den 49 timmar... Men hänvisade mig till att lämna in och uppdatera den med ny firmware för att få bort felet. Jag gick in i servicemenyn för att avaktivera precis som du sa. Visste bara inte om jag då stängt av något som borde vara på... Bt kortet kostar 1495:- nu har jag hittat på nätet
 
Mjukvaruuppdatering med försämrade egenskaper. Ja det är så jag upplever de senaste uppdateringarna.

Förra säsongen körde jag min Autoclip 527S på firmware r18855. Det enda problemet jag då hade, var att maskinen ibland fastnade då det bakre stödhjuls-fästet fastnade i gräset. Eftar att ha kapat av fästet var det inga större problem.

I år med uppdaterad mjukvara (r25541) började problemen med att klipparen i ett 90 gradershörn (lite avrundat) vandrade över en stenkant och blev stående i gruset utanför tråden. Efter den tredje gången på kort tid gjorde jag hörnet större (två 45 gradershörn). Efter det har det inte varit något problem där.

Nästa problemställe är ett runt land (dia. 2 m) med stenkant. Två gånger nu har klipparen vandrat ut i landet och manglat ned gummans lavendelplantor. Gissa vad hon tycker om det!

Så vad har hänt med mjukvaran där allt funkar ena året med r18855 och i år med uppdatering r25541 så travar den över områdestråden när den hittar något kul att förstöra.

Jag har inte sett när det händer men jag misstänker att den på något sätt backar över kanten och blir stående.
Någon mer som upplever dessa problem?
 
Nopp, inget jag hört eller råkat ut för. Att maskinens funktion och hantering av slinga ändrats alltså. Det enda "negativa" en del har sagt om nya uppdateringarna är att den blivit för känslig för spiralklippning och inte gör mycket annat jämfört med tidigare. Annars inget faktiskt..
 
Fler spiralklippningar funkar bättre på vår tomt. Det betar av gräsmattan mer effektivt nu. Beträffande "övertrampen" så skall jag testa och plocka av tandhjulen igen. Jag satte på dessa eftersom den ibland missade en returtriangel.
 
Ser inte heller spiralklippning som något negativt, tvärtom. Tandhjulen borde inte ha någon större betydelse för returtriangeln. Däremot, om du inte gjort det redan, hade jag justerat triangeln till 50cm i "basen" och sedan 40+40cm om det är på plant underlag. Fungerar mycket bättre än tidigare 40-40-40
 
Skall kolla triangeln, men om jag minns rätt så är den 50, 40, 40.
Det som ställer till det mest är nog att vänster hjulpar går på stenplattor och höger på gräs. Samt att det lutar ett par grader ned från stenplattorna. Mest problem är det när den går hem vid regn.

En fundering om orsaken till "övertrampen" är om klipparen är nära områdestråden då den plötsligt börjar cirkelklippa. Den första cirkeln är ju ganska snäv så maskinens rörelseenergi kanske gör att den hamnar på fel sida. Är det då en stenkant innanför tråden kanske den kör över denna och kan inte ta sig upp igen.

Det som talar emot detta är att klipparen aldrig hade problem på dessa två ställen under hela förra säsongen.

EDIT:
Precis nu körde den över tråden igen på det stället jag hade gjort om till en större vinkelhörna!
Jag hade tryckt Enter för cirkelklippning på den platsen och gick därifrån.
Jag hann bara runt husknuten när det skramlade till. Klipparen hade kört ut i gruset igen och stenarna sprutade åt alla håll innan den stoppade kniven.

Vad f**n är det som händer! Jag kanske skall rigga upp en övervakningskamera och se om beteendet går att fånga på bild.
 
Redigerat:
Nu tog jag den på bar gärning! Klipparen kör ut med ena hjulet på stenplattorna. I sin iver att komma tillbaka på rätt sida om tråden slirar hjulet mot stenen och klipparen vrider sig utåt. När den sedan backar så kör den över stenkanten och rätt ut i gruset.
Hade klipparen haft riktiga gummihjul hade den kanske fått bättre fäste. Nu har jag lagt en stor sten i hörnet som skall stoppa den i tid.

Jag misstänker att en mjukvaruuppdatering är orsak till problemet. Något som har gjort klipparen mer ivrig att backa tillbaka så att den slirar ett tag innan den får nytt grepp.
I år har den redan kört över kanten tre gånger och det hände inte någon gång under hela hela förra säsongen.
Det kan inte vara slumpen att det har blivit så här.
Kolla gärna på videon här. Om den hackar så kör den en gång till.
www.swedenroots.se/Autoclip-527S.mp4
 
Jag har haft min Stiga 520 inlämnad på verkstad där klippmotorn byttes och hjulmotorerna renoverades. Men när jag nu startar den så går den åt fel håll, den backar alltså. Blir lite lätt irriterad eftersom jag varit utan klipparen i 3,5 vecka (skulle vara klar på en vecka) , har 8mil enkel resa till återförsäljaren och dessutom frågade jag specifikt om dom provkört och kollat att allt fungerade när jag för femte gången ringde och hörde om den var klar. Eftersom jag inte är så sugen att lämna in den igen så provade jag att skifta plats på hjulmotorerna. Nu går den åt rätt håll men när jag startar den ifrån laddstation så vänder den in emot slingan och kör över den. Följer även slingan åt fel håll när den ska till laddstation.
Någon som har en aning vad som är fel?
 
Jag tror att man vände anslutningarna (plus/minus) till motorerna fel. När du sedan bytte plats på motorerna så får vänster motor kommandon som höger motor skulle ha. Därav det konstiga beteendet.
Kolla om du kan byta plats på kablarna i stället.
Men klantigt av serviceverkstan! Man kollade säkert att klipparen fungerade men utan att tänka på om den betedde sig rätt.
 
Tackar för svaret. Nu funkar den igen (y)
 
Postar ett inlägg åt min far som kanske någon Stiga-kunnig kan svara på. Han köpte sig en 527 (eller 525) i maj för tre år sedan. Den fungerade aldrig riktigt bra och han åtskilliga gånger skickat in den för att sedan få tillbaka den med samma eller ett nytt fel. En gång verkade de ha monterat hjulmotorn åt fel håll för då snurrade den bara runt sin egna axel hela tiden. Nu i maj så var det nya fel och efter många om och men så gick Stiga med att byta ut maskinen. Han fick då en 524 S istället. Den fungerade som den skulle fram till mitten på augusti men nu har även den börjat bete sig konstigt. Den klipper på som vanligt för att bara helt tvärt stoppa samt stanna kniven, rotera och börja gå utan kniven som startar igen efter 3-5 meter. Ibland kan det gå 2-3 minuter innan det sker igen men oftast beter den sig såhär minst en gång varje minut. Detta ger ju som resultat att gräsmattan ser ut som fan och när det är ca 2500kvm som ska klippas så håller ju inte detta. Han är ju redan måttligt trött på Stiga och deras inkometens gällande reparationer så han drar sig för att behöva skicka in den igen. Jag var på besök idag och filmade lite hur den beter sig:
Film1
Film2
Film3

Jag har provat att stänga av lyftsensorn, nödstoppen, gyro och kompass (en sak i taget) men det gjorde ingen skillnad. Är det någon som har några tips på vad mer man kan testa eller vad det är för fel?

Tittar man på produkbeskrivningen från Stiga så säger de ju att man ska kunna uppdatera mjukvaran själv för denna modell men det är inget som jag lyckas hitta hur man ska göra iaf? En nyare mjukvara borde väl vara steg 1 att testa om det finns tillgängligt kan man tycka? Finns det någon sida att få tag i firmware och change log's? Via bluetooth-appen verkar man ju inte kunna göra någon uppdatering, finns det något interface under skalet man kan använda med en laptop och rätt mjukvara?

Modell och mjukvarinfo vid uppstart:
Robot 520LEL0
V. 2015/04/17
r25242
 
Redigerat:
Fel av mig..

Återkommer med mer info men jag tror han har signalproblem. Alltså att roboten tappar signal..

Sitter dock i Barcelona nu och har inte riktigt tillgång till alla mina prylar.

Jag hade provat öka signalen till 48v och sedan ökat inställningen för storlek på trädgård om det inte är gjort. Står på sändaren hur du gör.
 
Redigerat:
Låter definitivt som att roboten tappar signalen. Följande info går att finna :
Om roboten tappar signalen när den arbetar, roterar den 90° och sedan väntar tills den hittar signalen igen (den stoppar motorerna omedelbart)

Så prova först att öka signalstyrkan, hjälper inte det så uppdatera maskinen.
 
Redigerat:
Tack för tipset, jag ska be honom testa det. Dock så har en tekniker från Stiga varit ute och mätt slingan när den gamla roboten var där och då var det inga problem. Men såklart är det ju inte samma station nu och den kanske är känsligare. Återkommer med status.

Uppdatera maskinen säger du, Jag hittar ingen bra info från Stiga om hur man gör detta även om deras produktinfo säger att man ska kunna göra det själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.