A
Jag har påbörjat ett projekt i ett rum där tanken var att det skulle målas och tapetseras så att det skulle bli fint. Efter att jag rivit ner nästan all gammal strukturtapet kan jag se att det finns en skada i form av ett hål i gipsväggen på ett ställe på ca 10x10 cm längst ner närmast golvet. Nu är jag helt rådvill över hur jag ska gå vidare eftersom jag aldrig jobbat med gipsväggar.

Hela denna vägg är 410 cm lång och ca 240 hög och det är en "yttervägg".

Huset är byggt 1968 och enligt en beskrivning ska väggen vara byggd av:
13 mm aluminiumfolierad gipsskiva
10 cm mineralull
4 " reglar c/c 60 cm
1/8 tum träfiberplatta
6 cm kalksandssten (och detta måste vara mexiteglet utanpå).

Vad gör man åt detta? Reparerar man hålet eller river man den befintliga gipsen och sätter upp ny vägg? Vad är enklast?
 
Det finns gipsplåster i form av självhäftande plåtar som man spacklar in. Så har jag gjort där tidigare ägare fick för sig att slå upp dörren lite väl häftigt så att dörrhandtaget gick rakt igenom väggen.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Gipsplåster, det verkar smidigt jämfört med min senaste tanke att sätta nya gipsskivor ovanpå de gamla... :)
 
A
Om man funderar vidare på ett annat alternativ (tills återförsäljaren av gipsplåster öppnar på måndag...), nämligen att ta ner befintliga gipsskivor och sätta upp nya gipsskivor. Skulle det då finnas något att vinna på att byta ut den isolering som snart suttit där i 50 år, när väggen ändå är öppen?

Har dagens isolering blivit något bättre sedan 1968 så att man skulle kunna varmare vid väggen vintertid?

Gipsplåstret kostar ungefär lika mycket som gipsskivorna för hela denna vägg, så det som skulle tillkomma som extra kostnad är ju isolering och plast och det som man sätter fast gipsskivorna med.

Och, när väggen ändå skulle vara öppen, finns det något som man skulle kunna förbättra väggen med (utan att skapa köldbryggor) så att det skulle bli lättare att montera saker på väggen utan att behöva krångla med gipsankare?
 
Jag lagar genom att pilla in en bit plywood i hålet (snygga till hålkanten med kniv) som skruvas fas i den befintliga skivan, sedan skär jag till en bit gips som passar i hålet och skruvar fast biten. Spackla!

Protte
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
I stämmer med tidigare talare. I med en bit plyfa/läkt eller motsv såga sedan till en lika stor bit gips, fasa av båda kanterna och spackla :)
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Samma teknik här. Ta en rimpa spånskiva/plyfa/liknande som är lite större än hålet. Pula in den i hålet och håll i den medans man borrar fast den på sidorna av hålet. sen snider man till en gipsbit som passar i hålet, skruva fast den i rimp-biten. spackla. Som nytt! :)
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Har också lagat en bunt gipshål på det sättet. Snyggast blir det om man sågar bort det trasiga med en hålsåg och sedan sågar ut en likandan gipsbit ut en annan skiva med samma hålsåg.
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
A
Tack så mycket! Då har jag koll på reparationsmetoden. Tyvärr har jag ingen gips hemma, men jag får väl se om det går att trolla fram. :cool:
 
prototypen skrev:
Jag lagar genom att pilla in en bit plywood i hålet (snygga till hålkanten med kniv) som skruvas fas i den befintliga skivan, sedan skär jag till en bit gips som passar i hålet och skruvar fast biten. Spackla!

Protte
Liknande gör jag men jag skruvar fast ett par reglar i hålet. Sedan skär jag till lämplig bit från gipsskiva och skruvar fast den i reglarna och sedan spackling. Fick tipset av elektriker då vi skulle flytta eluttag och kontakter i samband med större öppning till vardagsrum.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Tack för alla svar!

Den väggen som jag klagade över som hade ett 10x10 cm:s hål var ju fin, jämfört med sista väggen som jag tagit bort de gamla tapeterna från (en innervägg)...

Jag åker nog på att sätta upp nya gipsskivor på hela denna vägg. Skivorna är helt söndertrasade längst ner, vilket tidigare har dolts av golvlisten och en målad strukturtapet. Förmodligen har väggen förstörts när den tidigare ägaren lagt parkettgolv. Men jag får väl riva väggen för att se att det inte se att det är något annat på gång här...

Om jag nu bara sätter upp nya gipsskivor så får jag väl minst problem, eftersom de bygger lika mycket som de gamla skivorna. Men två nya funderingar:

1) Det verkar vara svårt att få tag på aluminiumfolierad gipsskiva. Jag antar att alu:n haft någon fuktspärrande funktion och numera sätter man väl plastfolie mellan isolering och gipsskiva istället. Men använder man plastfolie även för innerväggar?

2) Om man förutom att sätta upp nya gipsskivor även skulle sätta upp en OSB-skiva (e.d.) innanför gipsskivan på väggen, så kommer väggen att bygga ytterligare någon cm. Hur gör man då med parkettgolvet? Det kommer ju inte att gå att sticka ner gipsskivan mellan någon skarv mellan parkettgolv och vägg. Parkettgolvet verkar ligga ovanpå det gamla golvet, med skumplast mellan.

(Syftet med att sätta upp en OSB-skiva skulle vara att underlätta att skruva upp saker på väggen).
 
Man behöver inte plasta innerväggar.

Jag skulle nog bara köra på OSB och gips ovanpå/ovanför golvet. Du kommer ju ändå ha en golvlist och det kommer du ju ha även om du byter golvet någon gång i framtiden.

Annars får du såga bort en remsa av golvet med sänksåg eller multicutter. Men jag skulle nog som sagt låta golvet ligga.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Parkettgolvet verkar vara lagt utan rörelsemån alls. Det är riktigt svårt att få bort gipsskivorna, som är fastklämda mellan golvet och väggen. Det verkar inte finnas några problem i väggen, utan skadorna på väggen har nog uppstått när parkettgolvet lades. Denna vägg vetter mot tvättstugan och var oisolerad, så här ska det nu in isolering för att det ska bli mindre buller i rummet.

Sedan visade det sig av en slump att, trots att strömmen var bruten till rummet, så fanns det ström i ett vägguttag på väggen. Elen från tvättstugan och detta rum delar tydligen apparatdosa och säkring. Detta känns ju mindre bra, att inte all ström till rummet bryts när man tror det. Det blir väl till att ringa en elektriker. :confused:

Och jag som bara skulle måla väggarna...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.