Ska renovera ytskicktet i badrummet och ersätta plastmattan på väggen med kakel. På andra sidan väggen har vi dock tvättmaskinen (2002) som skakar något alldeles fruktansvärt när den centrifugerar. Skakningarna går såklart genom väggen (trä/gips) och väggar och golv i badrummet vibrerar verkligen när centrifugeringen går upp i varv.
Vibrationer är såklart aldrig bra, men kan det vara så illa att det är oläpligt att kakla väggen, dvs att kaklet kommer att "skaka ner"?

Tvättmaskinen står förresten på gummifötter för att minska skakandet, men jag vet inte om det hjälpt något...

/Jowe
 
Antingen borde du byta tvättmaskin ;) eller så har du nån allvarlig byggmiss i kåken om hela väggen skakar när tvättmaskinen centrifugerar...

Klart att om du har så kraftiga skakningar kan du få problem. Hur är väggen uppbyggd? För att bära en keramisk beklädnad på vägg ska du antingen ha reglar minst c/c 40 eller dubbelgips i väggarna...
 
[quote author=Fixarn link=board=kokobad;num=1106813344;start=0#1 date=01/27/05 kl 09:15:57]eller så har du nån allvarlig byggmiss i kåken om hela väggen skakar när tvättmaskinen centrifugerar...

quote]

Nja byggmiss och byggmiss.. Det handlar väl om vikt, varvtal som ligger i sammatrakter som egen resonansen i konstruktionen kanske.....Det kan hjälpa att ställa maskinen på syllomer eller dylikt...
 
hmm, huset är säkert fint för övrigt ;)

Jag menar så här; om platsen för tvättmaskinen inte fungerar att ha tvättmaskinen på är det en byggmiss. Golv i tvättstuga ska vara så pass stumt att de resonanser man får inte är betydande. Men ofta ändrar man ju rum och dess användning, kanske är detta fallet här...

Kan funka som mr Z säger, kanske med någon form av fundament eller skenor under tvättmaskinen. Eller testa med en tjock massiv gummimatta. Misstänker att du har träbjälklag eftersom det är så här?

 
Fixarn skrev:
Misstänker att du har träbjälklag eftersom det är så här?
Precis vad jag tänkte på, med träbjälklag så blir det ju (nästan) alltid vibrationer.

mrZ, vad är syllomer för något??

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.