Tjena.

Tänkte kolla om någon har en bra ide på hur jag ska lösa styrningen av värme i mitt (blivande) uterum.
Uterummet kommer bli isolerat i väggar/tak/golv. Där i hade jag tänkt att ha 2 el-radiatorer som kan hålla 5-8 plus grader under vintern (frostskydd) men sen även kunna överstyra dem när det blir kallt på sommarkvällen och använda de precis som en infravärme.
Frågan är om de finns någon el-radiator som har en ingång så man kan överstyra grund tempen i några timmar och att den sen går tillbaka.Det går ju att helt enkelt ändra termostaten från typ 5 grader till 21 när man ska sitta i uterummet, men då är det risk att man glömmer ställa ner den igen.

Jag har vattenburen värme i huset så det är ett alternativ att sätta in ett vattenburet element som står för frostskyddet (5-8 grader) och sen kanske en elektrisk radiator som går över timer för att få varmt på sommarkvällarna. Det enda tråkiga med det är att det blir två olika typer av radiatorer.
Golvvärme är för dyrt för att det ska vara värt det, men det hade löst det estetiska.

Jag håller även på att installera ett Z-wave system, då kanske man kan köpa en Z-wave termostat till det vattenburna elementet och sedan sätta en relä-puck bakom en brytare. Så termostaten står inställd på 8 grader hela tiden men när den får impuls ifrån brytaren så ökar den tempen i X timmar. frågan är hur snabbt elementet kan öka temperaturen. Man vill ju ha varmt ganska så direkt när man trycker.

Har någon några ideer på vad som blir bäst, var som är mest ekonomiskt och hur hade ni gjort själva?

Tacksam för svar
/ Ramnemark
 
tommib
Är trögheten ett problem? Med infravärmare monterar man ju dem oftast ovanför där man sitter, medans elradiatorer generellt sitter längs väggar/under fönster. Det kan ta ett tag att värma upp uterummet de där svala kvällarna, men det kanske inte är ett problem?

Kan du inte använda en helt vanlig elradiator med nattsänkningsfunktion och ha den aktiv hela tiden, men sen överstyra genom att bryta bort den signalen med tidur, typ trappautomat, när du ska ha det varmare?
 
Alltså uterummet kommer ju vara varmt på dagen så elementet behöver ju inte värma upp hela rummet, mer hindra att tempen sjunker om man sitter där sent.

Lösningen med z-Wave borde funka men det beror ju helt på hur snabbt värmesystemet kan reagera.

Jag fattar inte helt hur du menar med trappstyrning på nattsänkningen? Det är en sådan funktion jag funderar på om det finns. Att man via en brytare kan överstyra den inställda temperaturen. Nästan alla el-radiatorer har ju inbyggd termostat så det beror väll på vad den klarar av?
 
Många radiatorer har en nattsänkning som innebär att temperaturen sänks 5° när den aktiveras, t. ex. via ett ur. Tanken är att sänka tempen på natten. Du skulle ju kunna använda den funktionen fast tvärtom men då pendlar du bara 5° upp och ner.
 
Nexa har en fjärrmottagare som kan monteras parallelt med en vanlig strömställare (som puck i apparatdosa) och går parallelt med brytaren. En sån kan du montera prallelt med termostaten så att du kan slå på radiatorn oberoende av termostaten. Den träder i funktion bara om Nexa är off.
 
tommib
Beror på radiatorn. Det finns nya med digitala termostater där du ställer in hur mycket det ska sänkas.

Jag menar alltså inte någon "trappstyrning" utan jag menar att du kopplar in radiatorn via ett relä och en trappautomat (eller direkt via trappautomaten om den har växlande kontakt) på så sätt att nattsänkningen är aktiv när reläet inte är draget. Sen kopplar du en knapp till trappautomaten som du ställer in på t.ex. två timmar och när du trycker på den så växlar reläet och elementen går upp i temp.
 
Om du inte hittar en färdig lösning så går det att använda en väggmonterad termostat till alla element och ett tidrelä som kortsluter den. Väggtermostaten är inställd på önskad grundtemperatur och elementens interna termostater ställs på den förhöjda temperaturen. Så länge elementens interna termostater står högre än väggtermostater är det väggtermostaten som avgör. När du kortsluter väggtermostaten med tidreläet så är det elementens inbyggda termostater som avgör temperaturen. Då får du en förhöjd inställd temperatur under en inställbar tid varefter systemet återgår till den lägre temperaturen.
 
Sen funderar jag på vad som är mest ekonomiskt. Vi vill ju ha uterummet frostskyddat på vintern men vad blir kostnaden för det med el-värme? Lönar det sig att sätta in en vattenburen radiator som står för frostskyddet och kanske sätta in en infravärme för de kalla sommarkvällarna? Vi har ett jordvärme-system men som är lite för under dimensionerat så elpatronen får gå in när det är som kallast.
I uterummet kommer det bli 170mm isolering i golvet, 95 i väggarna och taket samma som på resten av huset (ca 195? :x).

Jag förstår att det finns lite att räkna på men det är intressant att höra andras tankar och hur ni hade gjort
 
Det är främst vid golvvärme som det behövs lite mer avancerade regulatorer för att hålla jämn värme. Elektroniska termostater till radiatorer är billigare idag än de var på 70-talet, men funktionen är densamma. Enkel och väl fungerande. Med vettiga radiatorer är det inga som helst problem att använda den lösningen, och jag har sett den användas. Det finns radiatorer jag sett som inte återstartar vid spänningsbortfall. Fungerar den på det viset är den oduglig till underhållsvärme. Strömavbrott är något som inträffar och efter ett sådant skall elementet starta igen.

Sedan undrar i alla fall jag om du måste frostskydda rummet. Skall det vara blommor där är det en sak, och har du ett vattenelement är du tvungen, men annars kan man ju låta det vara kallt. Det är det mest ekonomiska.
 
Redigerat:
Ja vi vill ha de frostskyddat. Där kommer stå blommor och plantor och sånt. Det smidigaste kanske är ett vattenburet element som håller frostskyddet och en infravärmare eller något liknande över timer om man vill sitta där sent om kvällen
 
Vi värmer vårt uterum med 2 separat styrda ALF 1800W infravärmare.
image.jpg
Vi har en på varje kortsida, dom värmer ungefär 5m och uterummet är 7.20 så dom överlappar varann bra.
Fördelen med en bra infra är att det faktiskt känns som om solen ligger på, alla ytor som den träffar blir snabbt behagligt varma, lufttempen går inte upp lika snabbt.

Vi har dom kopplade med nexamottagare som styrs genom en tellstick net.
Vi kan starta värmen från mobilerna eller med en strömbrytare i uterummet, jag har lagt in så att värmen stängs av när värmen i uterummet går över 23* om man vill ha varmare så kan man givetvis starta igen.

Den här sommaren har det inte varit mer än 16-17 i uterummet på morgonen, då är det skönt att starta värmen från mobilen så det är lagom varmt till frukost.

Underhållsvärme på vintern har vi inte bestämt oss för än, men det lutar åt en portabel värmefläkt med termostat.
 
När jag tänkt lite på det så lutar det åt en vattenburen radiator för underhållsvärme och en infravärmare som extra värme på kvällen.
 
Ramnemark skrev:
När jag tänkt lite på det så lutar det åt en vattenburen radiator för underhållsvärme och en infravärmare som extra värme på kvällen.
Det är nog en bra kombo, finns väl en liten risk med ett vattenburet system i ett så pass dåligt isolerat utrymme, om du har 5grader i uterummet och 10 minus ute och det blir strömavbrott.
Då blir det nog 0 gradigt därute mycket snabbare än inne.
 
Nu kommer det ju inte vara ett jättedåligt isolerat utrymme. Partierna kommer ha runt 2 i u-värde och sen är stommen rejält isolerad. Men jag förstår vad du menar. Det är värt att tänka på....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.