100,000kr är inga marginaler för ett husköp. Även om tex badrumet kommer täckas av försäkringen om det pajar kommer ni få betala en del, mer än självrisk - I guarantee. Och om det, gud förbjude, visar sig felbyggt så skall man hosta upp 200,000....för att inte tala om ev fuktproblem genom tak.

Min erfarenhet som husägare, av både nya o gamla hus är att cirka en halv mille i buffert är bra för gerella oväntade ting. Men det är min erfarenhet. Sen kanske vi haft lite otur med dyra ting......men ändå.
 
Haha jäkla autocorrect! BanKMAN!:)
 
Byggis1976 skrev:
100,000kr är inga marginaler för ett husköp. Även om tex badrumet kommer täckas av försäkringen om det pajar kommer ni få betala en del, mer än självrisk - I guarantee. Och om det, gud förbjude, visar sig felbyggt så skall man hosta upp 200,000....för att inte tala om ev fuktproblem genom tak.

Min erfarenhet som husägare, av både nya o gamla hus är att cirka en halv mille i buffert är bra för gerella oväntade ting. Men det är min erfarenhet. Sen kanske vi haft lite otur med dyra ting......men ändå.
Hur många som köper bostad har en buffert på 0,5 miljoner? Säkerligen många som knappt har 50 000 buffert.

Kan tycka det är viktigare som "beg handlare" att ha buffert än på nybygge, speciellt om man har totalentreprenad.
 
Hej
Ja amortering räknar jag inte in i kalkylen då det inte är en kostnad.
Men visst kan man amortera, vi amorterar nästan 5 siffrigt varje månad.
Kanske hade kunnat avkasta pengarna bättre på annat sätt, men känns ändå bra. Mitt mål med nuvarande hus har varit att vara skuldfri vid 50 - men det kan man ju glömma om man köper kåk för 4+ miljoner..

Gällande huset så går vi fortfarande och velar. Frugan är mer på än vad jag är.. vi får se vad det blir av det.
Men om vi skall flytta så får vi göra det inom 3 år för sen börjar äldsta tjejen skolan och då blir allt mycket svårare

Någon frågade hur vi löser det om bygget drar ut på tiden. Det löser sig alltid - i värsta fall så får vi hyra in oss hos svärföräldrarna någon månad - dock så undviker vi självklart det om möjligt.

Garaget kommer jag bygga själv och det kommer jag göra så fort som möjligt. Att ha ett garage där man kan snickra/såga/måla etc ser jag som oumbärligt.
 
Visst är det bra med en stor buffert men de flesta saker går ofta att lösa billigt.

Felbyggt badrum? Duschkabin på blocket för en tusenlapp löser oftast problemet, och är badrummet fuktskadat så täcker ju försäkringen konstruktionen i sin helhet samt återmontering av befintlig inredning. att sätta plastmattor kostar inte så många tusenlappar.

Ett läckande tak går oftast att reparera hyfsat billigt.

Döda vitvaror kan nästan alltid ersättas från blocket.

Vad är det som inte går att fixa billigt egentligen? Havererat avloppsrör under huset? Trasig bergvärmepump? Större vattenskada?
 
Rikard Gjersvold skrev:
Beräkningen ser ju välgjord ut, men ingen amortering ??

7% låter kanske häftigt nu, men efter en liknade köpfest som det är nu, i slutet av 80 talet kom det sämre tider, då hade jag ränta på 12%

Jag har bekanta som byggde hus då, när festen var över satt dom utan hus och var skyldiga drygt 1 miljon.

När vi köpte hus senast (snart 2 år sen) sa banken att räknade efter att boendekostnaden fick vara högst 1/3 av inkomsten vid 6,5% ränta och att vi skulle amortera lite (amorterar 3.900:- mån på 2.710.000:)

Grinig bank tycker nog många, sund säger jag med tidigare erfarenheter.
Har mycket mycket svårt att se att räntan kommer komma upp i de niverna igen. Man måste också ha i åtanke hur inflationen såg ut på 80 talet - något de som berättar "hur det var förr" gärna glömmer.
Dessutom så kan vi räkna med vi minst, i det absolut sämsta fall tillsammans får en löneökning om 1000 kr / år - då har vi om 10 år 10.0000 kronor mer / månad. Det fina med inflation är ju att lånen blir mindre värda.

Men sen tycker jag det låter vettigt att banken ställer de kraven du nämner. Jag räknar på 8% och även om det är jävligt dyrt så skulle vi utan problem klara av det och leva gott ändå... Men stannar vi här kan vi kanske göra andra saker som höjer vardagen - vi kan kanske gå ner och jobba 80% bägge två istället exempelvis
 
pelpet skrev:
Visst är det bra med en stor buffert men de flesta saker går ofta att lösa billigt.

Felbyggt badrum? Duschkabin på blocket för en tusenlapp löser oftast problemet, och är badrummet fuktskadat så täcker ju försäkringen konstruktionen i sin helhet samt återmontering av befintlig inredning. att sätta plastmattor kostar inte så många tusenlappar.

Ett läckande tak går oftast att reparera hyfsat billigt.

Döda vitvaror kan nästan alltid ersättas från blocket.

Vad är det som inte går att fixa billigt egentligen? Havererat avloppsrör under huset? Trasig bergvärmepump? Större vattenskada?
I ett nybyggt hus på helentreprenad med fjärrvärme och kommunalt vatten/avlopp är väl detta i stort sett en ickefråga?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Lån för dubbla boenden beror nog lite på hur lättsålt som banken räknar med att ert hus är. Vi vill ev. bygga /köpa nytt i samma område som vi bor i nu och det kan ju dröja evigheter innan det dyker upp något vi kan flytta till så vi kan ju inte sälja först. Men banken bedömer vårt hus som lättsålt och vi har i våra kalkyler räknat på ett försäljningspris som ligger ca 500 000 lägre än vad huset värderats till och då har det inte varit några problem att godkänna dubbla lån. Då har vi visserligen lite högre inkomster än er men de godkänner också betydligt högre lånesummor.
 
Som många andra tror jag att utmaningarna blir den egna insatsen och att ni har ett befintligt boende. Baserat på era löner finns inga som helst problem att få låna det belopp ni behöver.

Vi ska bygga ett hus och räknar med att landa på 4,5 mkr och Handelsbanken kräver 15% egen insats plus att en bra buffert utöver det. SEB krävde 20% egen insats men struntade i vilket sparande vi har i övrigt och därför valde vi helt enkelt att byta bank till Handelsbanken.

Handelsbanken kunde acceptera dubbelt boende då vårt förra hus hade låg belåning. Vi valde dock att sälja huset först och flytta till en hyresrätt då det känns mycket tryggare.

Vår bankkvinna var dock noga med att påpeka att de kräver att vi kan visa 15% egen insats på produktionskalkylen. Däremot får vi låna 85% av marknadsvärdet när huset är klart om huset värderas högre än produktionskostnaden. I annat fall är det 85% av produktionskalkylen. Detta baseras dock på att vi bygger i ett eftertraktat område med få hos och tomter till salu.

Lycka till!

/Krille
 
Måste hålla med om garaget som det skrevs nyss. Garaget är det första jag skulle bygga, kanske inte klart, men iaf så man har vind och väderskydd.
 
Första steget är att ringa mäklare på måndag och få ett hum om vad vi kan få för kåken, samt kanske lite tips på vad man bör åtgärda fixa till innan försäljning. Det hade varit möjligt att sälja huset först och därefter flytta in i lägenhet en period.. Även om det är en svindyr lägenhet så är det endast en kortare period i så fall. Men jag är som sagt fortfarande tveksam till hela grejen. Vi får la se vad det blir av det :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Efter en tids funderande så lutar vi åt att behålla huset vi har och istället leva lite friare och kanske känna mindre ångest den dagen räntan går upp. Vi har haft mäklare här och vi skulle nog kunna stoppa in 600k i ett nytt hus, men det innebär ändå att vi måste låna nästan 2 miljoner till vilket vi nu bestämt oss för att vi inte vill. VI har det trots allt rätt bra där vi bor idag.
 
  • Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
keckepro skrev:
Efter en tids funderande så lutar vi åt att behålla huset vi har och istället leva lite friare och kanske känna mindre ångest den dagen räntan går upp. Vi har haft mäklare här och vi skulle nog kunna stoppa in 600k i ett nytt hus, men det innebär ändå att vi måste låna nästan 2 miljoner till vilket vi nu bestämt oss för att vi inte vill. VI har det trots allt rätt bra där vi bor idag.
Skönt att ni har tagit ett beslut och att ni är nöjda med er situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.