Hej!
Vi har renorverat vårt avlopp med ny markbädd och fosforfälla. En av delägarna har fått för sig att plantera ett antal björkar (ännu små) ganska nära markbädden, minsta avstånd 2,5 m. Jag tycker det verkar tokigt och söker argument. Björkars rötter skulle väl kunna äta sig in i markbädden i värsta fall?

Fråga: Finns någon erfarenhet/regler för hur nära man kan plantera en björk en markbädd?
 
harry73
Börkar gillar fukt och rötterna kommer därför att leta sig in i matkbädden. Men är avståndet 2,5 m spelar det ingen stor roll vilket träd det är, för det är så nära att rötterna kommer att växa in i markbädden oavsett vilket träd det är
 
Träd i närheten av markbädd är inga problem, vi har ek, asp och björk kring vår infiltration (inte markbädd).
Ser ingen nackdel att de kan suga upp det vatten som ni tillför med avloppet, det måste vara helt optimalt enligt mitt sätt att se det som amatör inom avloppsområdet men lite mera kunnig om skog.
 
Claes Sörmland
Problemet är att rötter kan sätta igen rören så träd i närheten är en riskfaktor.

Hur stort problemet blir i det enskilda fallet beror på träden, marken och tidsperspektivet. Är det sandigt/grusigt och torrt lär björkarna snart dricka it markbädden. Är det kompakt lera så tar sig rötterna inte fram på djupet utan kryper strax under markytan där det finns syre.

Det tråkiga är att träden tar inte upp vatten när man har som mest av det i marken - under vinterhalvåret.
 
S
Det är så kul med okunniga grannar som skapar problem omedvetet. Snart är han nog sugen på att plantera Parkslide i tomtgräns...
 
Man anlägger markbäddar/infiltration där skogen växer precis inpå och rötterna kan aldrig bli så täta att de skulle kunna sätta igen själva markbädden. I många fall läggs sedan stenar ovanpå markbädden för att markera så man inte av misstag ska kunna köra där med skogsmaskiner/traktor.
 
Fick ny infiltration gjord för något år sedan. Instruktionerna vi fick från anläggaren var att vi inte behöver ta bort de pilar som växer bredvid markbädden. Däremot är det strängt förbjudet att plantera träd eller buskar ovanpå. Träd och buskar som växer bredvid gör ingen skada, som jag förstått det.

Det ska även kunna gå att köra med tunga jordbruksmaskiner ovanpå. (Vår markbädd är anlagd under en genomfart ut till en åker).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.